Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpankor  (läst 4940 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Löpankor
« skrivet: 27 jun-09 kl 15:30 »
Köpte i försomras 4 löpankor. Var själv aldrig och hämtade dessa utan fick dom  hem transporterad.

Funderar just nu om  jag har blivit lurad. När får dom den här klassiska "vinflaska" utseendet? Har en gul anka också och jämför dom med henne. Har ju sett löpisar på bild. Dessa har nästan fått  ut sin fjäderdräkt nu och då borde de väl stå mer uppåt? De är mer finlemmad än vad gulankan är iaf, men jag tycker att dom vaggar omkring ganska likt henne. De har färgerna från löpanka, blå,viltfärgad och svart.  rätt vad det är har han korsat ihop något annat, jag vet inte. Det är just det här med upprätt ståendet som jag funderar över.

Bifogar en bild från då de kom.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

väktaren

SV: Löpankor
« Svar #1 skrivet: 27 jun-09 kl 19:02 »
hmm...vet inget om hur de ska se ut, men du kan ju höra av dig till den du köpte dem av och kolla om de faktiskt är renrasiga.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-09 kl 19:06 »
Det är inga renrasiga löpankor,då skulle benen sitta längre bak på kroppen och det syns direkt när dom kläcks
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 27 jun-09 kl 21:45 »
Nä nu #%¤%%#"#¤ ska han få sina fiskar varma.  >:( Jag tycket att det inte stod rätt till. Dom är alltså inte renrasiga.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jun-09 kl 22:59 »
skriv gärna ett inlägg efter att du har pratat med han som sålt dem ;D.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-09 kl 23:27 »
Här är en bild och dom är likadana i modellen när dom kommer ur ägget
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 00:16 »
Ja där ser man, jag tyckte ju det. Ser ju att det är en blandras nu. Huvudet,hals påminner om löpis och dom springer rackarns fort, men de börjar bli grova alldeles för grova för att bara vara så unga och de kommer garanterat väga över 2 kg innan dom är klara.

Hmf, synd att klockan är så mkt bara, det är nu när man är mest förbannad som man vill ringa, fast å andra sidan kanske det är lika bra att vänta för man kanske säger något man ångrar. :-X

Lindax

« Svar #7 skrivet: 29 jun-09 kl 00:23 »
Förstår om du blir förbannad!
Ska bli intressant att höra vad han har att säga..

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 29 jun-09 kl 02:17 »
Förstår om du blir förbannad!
Ska bli intressant att höra vad han har att säga..

Tio spänn på att han kommer att säga: "De är visst renrasiga löpankor. Varför skulle några på ett internetforum veta mer än jag?"
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lindax

« Svar #9 skrivet: 29 jun-09 kl 16:55 »
Jo..Troligt :-\

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #10 skrivet: 29 jun-09 kl 21:22 »
Ledsen, men våra var mer upprätta när de bara var 1-2dygn gamla... Bilden är inte särskilt bra, men det syns lite.
Tråkigt med folk som luras!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 30 jun-09 kl 10:47 »
Smic - Vilka små sötisar  :D

Japp jag har iaf ringt honom. Och jag säger ju att detta är inga renrasiga löpankor. Han säger " nej det är rouen i dom också"

JAG: Men jag ville ju ha renrasiga, du sa ju att du hade det.

Han: Jo, men då springer dom ju så fort, det är bra med korsning för att få bort det

JAG: Ja men det är ju därför jag vill ha dom, dom ska springa fort och jag vill att dom ska se ut som riktiga löpankor. Jag vill ha löpankor inga korsningar.

Han: Ja men jag ska till ........ du kan ju möta upp mig någonstans på vägen så får du nya.

JAG: Ja tack.!

Han skulle till en djurpark och kommer att passera i närheten av mig så då ska jag få byta. Det värsta är ju att jag har fäst mig vid de andra rouen/löpis korsningen. *suck*

Undra om det blir slakt av dom när han får tillbaka dom. Åh, jag vet inte hur jag ska göra, sälja dom till någon annan kanske eller behålla. Min sambo kommer bli galen när det kommer fler ankor  ;D

Men jag måste säga att jag blev förvånad över att han inte försökte lura mig att tro att det är riktiga löpisar. Men han måste ha provat att skicka iväg dessa för jag märkte säkert ingen skillnad ändå. Men helt vilse i min egen trädgård är jag inte. Att man alltid ska tro gott om alla människor. Det är en stor brist jag har.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 30 jun-09 kl 11:09 »
Bilder från idag på ankorna.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 30 jun-09 kl 11:11 »
En till bild
« Senast ändrad: 30 jun-09 kl 11:12 av Dollar »

Brokullen

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 30 jun-09 kl 13:51 »
Behåll dom du,det är ju inte jobbigare att ha 8 ankor än 4.Det enda är ju att du får hålla isär dom nästa år om du vill ha renrasiga.
Gott ivarje fall att gubben inte trilskades

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 30 jun-09 kl 17:03 »
Får jag gå offtopic med en annan fråga om löpankor. Är det verkligen hälsosamt för dem att gå sådär uppåtlutade? Jag blir alltid lite misstänksam när jag ser en ras som är avlad till att skilja sig mycket från ursprungsrasen (i detta fall gräsand, antar jag).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 30 jun-09 kl 17:12 »
Min granne hade men räven tog dem.
Verkade så oroliga, därav namnet förstår jag.
Tycker att de är jättefräsiga ,men jag älskar ju MESar också.
Hedemorahöns

Dollar

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 30 jun-09 kl 19:20 »
Ja jag kommer nog att behålla dessa ankor nu när jag har fått veta lite "insider info" om denna man. Dom åker inte tillbaka till honom.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 30 jun-09 kl 20:23 »
Löpankor är inte mer springiga än andra ankor. De trivs bra i en större flock och är då hellugna. De är framavlade för att kunna gå själv långa sträckor till och från marknader. Jag diggar mina  :D

Brokullen

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 01 jul-09 kl 10:01 »
Mina är också väldigt lugna och trevliga,dom var lite fega när jag fick mina första för dom hade bara gått i en box i en ladugård och inte varit ute men nu när dom får gå vid min damm så har dom blivit väldigt sociala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser