Hej Abigail
Det är självklart att du kan slunga Dadantramar.
Har du en slunga som klarar av hel Langstroth likaväl som 3/4 Langstroth, då kan du slunga Dadant.
Jag har mina bin på Dadant yngelrum, däröver ett 3/4 Langstroth, i slutet av säsongen spärrar jag ner drottningen på Dadanten. Några veckor senare kan jag slutskatta 3/4 Langstroth-lådan som över sommaren fungerat som yngelrum.
I samband med att jag slutskattar tar jag givetvis upp de ramar i bottenlådan/Dadantlådan som är helfyllda med honung. Det brukar vara nån per sida, ibland två. Och de är tunga, så de är intressanta att ta vara på...
Jag brukar ta en bigård per gång och slunga dessemellan, så de urslungade ramarna från dagen innan sätter jag till i de samhällen som jag tar fyllda honungsramar från.
Att man inte skall ha Dadant som skattlådor är nog rätt självklart, de blir jättetunga.
Men att skatta någon enstaka ram per samhälle är något helt annat.
Dock har jag märkt att man nog inte bör köra slungan på fullvarv, då rasar vaxet lätt i mitten av ramen. Högst halvfart och ge dem istället lite längre tid. Och så kör man ur ena sidan bara till hälften, vänder och kör ur den andra sidan helt, vänder en gång till. I alla fall om man vill ha helt vax i retur. Jag har varit med om många kakras just i mitten och beroende på för hög fart. JA, bina bygger ihop det hela. men väldigt många gånger enbart med drönarbygge.