Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  faluröd  (läst 2175 gånger)

Yrmff

• Gäst
faluröd
« skrivet: 06 jun-09 kl 10:45 »
Faluröd på oljehärdad masonite funkar det? Eller är det oljefärg som gäller?
mvh Heikki

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: faluröd
« Svar #1 skrivet: 06 jun-09 kl 13:31 »
Skulle inte kunna tänka mig att det fäster, eftersom det bara är ohyvlade bräder man kan måla med falurött.

Det skulle vara baksidan i så fall, den ickesläta, av masoniten...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Yrmff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jun-09 kl 20:17 »
hmm synd..oljefärg då..

tack för svaret :)
mvh heikki

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 11:59 »
Skulle tro att det funkar med det skrovliga ytan. Har målat en del mosonite där jag fuskrenoverat (slått upp masonite på väggen) och sen rödmålat. Den var dock inte oljehärdad men tror ändå att ytan är tillräckligt grov för att fästa.

Måla en bit och lägg ut i regnet.

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 13:09 »
Men den grova sidan (virasidan) är inte avsedd att monteras utåt.

Yrmff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 14:13 »
Den oljehärdade masoniten tänkte jag ha till att renovvera en gavelspets...så vi får se..
Har nu tänkt att bygga mig ett ankhus av plywood ..
funkar falurött på plyfa? har för mig att plyfan "suger" ganska gött..

mvh Heikki

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 14:17 »
Falurött på plywood funkar. På plyfa lär den däremot inte bli kvar länge.

Yrmff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 14:20 »
Det är jag å namn å så naturligtvis är det plywood å inte "båt"plyfa jag menar .. :-[

mvh Heikki

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 08 jun-09 kl 14:24 »
"Båtplyfa"?
Plyfa (varumärke) används för formsättning när man gjuter, det är plastbelagd plywood.
Båtplywood är en annan sak, fanérskikt sammanfogade med vattenfast lim.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 08 jun-09 kl 15:01 »
Jag har testat båda varianterna att montera mosonite och testat båda sidorna ut. Största problemet är att de bågnar och slår sig. Val av sida ut tycker jag inte spelar nån roll. Den grova sidan är snyggare och funkar bättre att rödmåla.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 08 jun-09 kl 15:29 »
På 50-talet när det mesta skulle kläs med masonit, åtminstone invändigt, så brukade man vattna skivorna innan dom spikades upp.
Detta för att motverka senare bucklighet.
Utomhus brukar det ändå bli ojämnt med tiden, inte bästa val om det är lättsynligt för kritiska blickar.
Som nämnts håller det bättre när man rödfärgar den ojämna sidan, dessutom är nog ev ojämnheter svårare att urskilja på en mattare yta.
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 16:19 av Foppas fot »

Yrmff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 19:13 »
min kusin hadde en liten hobbexbåt som va byggd av masonite (tror jag) kommer nån ihåg vad den hette?
hmm en smula offtopic..

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 19:25 »
Finns en trevlig bok som heter Masoniteboken eller liknande - rekommenderas varmt!

Yrmff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jun-09 kl 20:05 »

Tackar boktips är alltid roligt!! :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 09 jun-09 kl 02:36 »
min kusin hadde en liten hobbexbåt som va byggd av masonite (tror jag) kommer nån ihåg vad den hette?
hmm en smula offtopic..

Min make byggde en sån tillsammans med en kompis när han var liten, den kan ha hetat Flugan eller Myggan eller något i den stilen? Jag kan fråga honom i morgon när han är vaken... De hade mycket roligt med den båten, det var före min tid men jag har hört berättelserna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Yrmff

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 jun-09 kl 13:41 »
Nu känns det som om det börjar brännas!! :) :)

Yrmff

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jun-09 kl 08:24 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser