Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det såhär kastretingen ska gå till?  (läst 5366 gånger)

ojniemin

Är det såhär kastretingen ska gå till?
« skrivet: 03 jun-09 kl 21:02 »
Vår lille bock kastrerades idag. Veterinären från SLUs ambulatoriska kliniken var förbi redan igår och gav killingen en spruta antibiotika och idag skedde själva kastreringen. De klippte av pungen, drog fram testiklarna, klippte av och sydde igen sädesledarna. Direkt efter ingreppet såg det väl hyfsat ut men nu hänger sädesledarna ca 2 cm utanför kroppen. Låter detta normalt?

Jag har en bild på detta men jag antar att de finns sådana som inte gillar bilder av det slaget så jag vågar inte bifoga någon...

Weasel

• Skåne
SV: Är det såhär kastretingen ska gå till?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 21:20 »
Tror folket här är ganska härdade och tål otäcka bilder...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ojniemin

« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 21:41 »
Isåfall...

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 21:43 »
Tycker inte det ser bra ut! Har bara erfarenhet av hästar och katter, men där syr man ju ihop pungen igen. Ser ut som om detta spruckit, eller har det aldrig varit sytt?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 21:43 »
Hmm mig veterligen drar sädesledare ihop sig likt gummiband omman klipper av dem. Detdär ser mer ut som fettvävnad  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 21:44 »
Tycker inte det ser bra ut! Har bara erfarenhet av hästar och katter, men där syr man ju ihop pungen igen. Ser ut som om detta spruckit, eller har det aldrig varit sytt?
Tror inte man syr, just för att ev vätska och blod ska kunna rínna ut, men det borde vara sprayat med såndär blå spray tycker jag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ojniemin

« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 21:49 »
Det är nog fettvävnad som du säger. Man syr tydligen inte ihop för att inte stänga in orenheter.

Vaddå blå spray?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 21:50 »
Den "blå sprayen" är till för att desinficera och hålla flugor borta

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jun-09 kl 22:21 »
Tror som Kimma att det är fettvävnader, men tycker du ska ringa veterinären i morgon och höra också om desinficerande spray.

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jun-09 kl 22:53 »
Du kan ju säkert få en mailadress av vet så kan du maila bilden dit också. Då kan de ju se hur det ser ut direkt. Modern teknik...
En annan fråga, vad landade det på i pris?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 03 jun-09 kl 23:09 »
Klippte av pungen? Har jag aldrig hört förut. Man snittar den väl och klämmer fram kulorna?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 04 jun-09 kl 00:02 »
Klippte av pungen? Har jag aldrig hört förut. Man snittar den väl och klämmer fram kulorna?
Ja det lät konstigt, inte konstigt allt trillar ut i så fall  ???

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jun-09 kl 00:16 »
Jag tror de skar eller KLIPPTE ETT SNITT i pungen, tryckte fram kulorna, skar eller klippte bort dem, och om de var fiffiga , knöt ihop dem som en knut som åker in i kroppen. Man brukar lämna öppet så ev var kommer ut, mycket mindre risk för infektion då. Jag tror oxå det är fett eller annan vävnad som sticker ut, men det borde dra ihop sig och läka fint.

Annika

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 04 jun-09 kl 19:21 »
Vid det här laget har Du väl redan frågat vetr?  Nog tycker jag det ser lite väl öppet ut, och vad det än är som sticker ut, så kan det nog ta med sig bassilusker in, om det nu är in det ska.  Hur mår killingen?  Livsglädje, aptit, feber ... ?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ojniemin

« Svar #14 skrivet: 05 jun-09 kl 22:40 »
Ursäkta mig för mitt sena svar. Jag var tvungen att åka på en arbetsresa och kom hem precis. Under tiden har resten av familjen haft lill-bocken under uppsikt. Han mår bra och verkar vara som före ingreppet. Fettvävnaden som hänger ut har också blivit mindre, ungefär hälften av det den var. Dessutom har färgen blivit bättre. Frun säger att veterinären vid operationen kommenterade mängden fett och sa att killingen nog fått mycket mat.

Och ja, pungsäcken klipptes av ungefär på mitten. Jag kollade precis filmklippet vi tog då.

Kastreringen gick på 600kr. Imorgon ska vi ge sista antibiotikadosen.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 06 jun-09 kl 07:57 »
Låter ju bättre.  Tack för PM.  Tar Du fler bilder, så att vi alla kan lära oss?  Och beskriver beteendet, hur mycket han skuttar och snuttar och annat som en killing bör göra?

ojniemin

« Svar #16 skrivet: 06 jun-09 kl 23:33 »
Kastrering med tång uteslöts pga att killingen var så liten, enligt veterinären.

Han är jättepigg och precis som förut. Äter bra och hoppar och skuttar. Jag bifogar en bild där ni kan se hur han ser ut för tillfället.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 07 jun-09 kl 01:03 »
Just hemkommen hittar jag svar från Hammarberg:

"Så här ska det inte se ut. Såret har spruckit upp, och det som ramlat ut är fett. Stor risk för infektioner och annat om inte såret tas omhand av veterinär och sys igen.
Nu åker jag bort en månad så jag kan inte följa upp fallet.
Hej så länge,
Kalle H"

LYCKA TILL!  Jag skickar samma i ett PM till Dig.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 07 jun-09 kl 01:21 »
Eftertanke:  Definitivt läge att hålla noga koll på tempen, anteckna gärna i en liten tabell med datum och klockslag, tillsammans med at (allmäntillstånd, dvs hur han beter sig, hur mycket han äter, skuttar m m.), och så förstås göra som Hammarberg skrev:  Kontakta veterinären igen och rapportera!  Så fort Du kan.  Om det blir besök under jourtid, kan det kosta en del, men eftersom det är återbesök kanske Du kan förhandla Dig till reducerad avgift.

Normal temp på get brukar ligga mellan 37 och 39 grader, med ungefär 1 grad lägre på morgonen än på kvällen.  Genom att ta tempen flera gånger kan Du se skillnader över tid.

Sussilo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 jun-09 kl 07:31 »
Ojniemin, Kalle Hammarberg är en pensionerad veterinär (fortfarande aktiv inom undervisning) och vad jag vet Sveriges främste expert på getter. Följ hans råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare
Ollefund, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser