Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Piggfor – vad innehåller det?  (läst 4014 gånger)

Brobacken

Piggfor – vad innehåller det?
« skrivet: 26 maj-09 kl 20:07 »
Är det någon här inne som utfodrar sina grisar med Piggfor (någon sort) och kan bidra med en innehållsförteckning/näringsdeklaration? Har trots envis research inte lyckats få fram det och är nyfiken.
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Existens?

• Gäst
SV: Piggfor – vad innehåller det?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-09 kl 20:23 »
Tja..piggfor...dom byter ju namn hela tiden, men jag kör med origo522, det är ett helfoder för grisar fram till slakt.
Senaste leveransen innehöll:
Vete 33%
Korn 32%
Rågvete 15%
Vetefodermjöl 8%
Raps4.6%
Havre2%
Vetekli 2%
Kalcium 1,4%

Och sen lite smått

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 maj-09 kl 13:42 »
Lantmännen uppger innehåll om du ber om det.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-09 kl 13:43 »
men.. är det ingen soja i? Var är de essentiella aminosyrorna?

Brobacken

« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 16:24 »
Lantmännen uppger innehåll om du ber om det.
Jo det förstår jag. Tycker bara att det är så konstigt att djurfoder generellt deklareras så dåligt och att man måste kontakta en säljare för att själv kunna jämföra.

men.. är det ingen soja i? Var är de essentiella aminosyrorna?
Det gjorde också mig förvånad. Jag trodde att det rimligen skulle finnas en lite effektivare proteinkälla än spannmål, om inte soja så ärt.
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-09 kl 18:04 »
Vetefodermjölet innehåller 157g smältbart råprotein, så där kommer ju en del, sen är ju rapsen extraherad, alltså rapsolja, men jag hittar inga siffror på den, så där är väl resten förmodar jag. Summa blir det 128g smältbart råprotein per kilo.
Recepten varierar lite över året, men jag fick ett lass idag, och där var exakt samma sammansättning.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 maj-09 kl 19:05 »
Men vete är ju skitdåligt protein. Det är bara mycket protein i vete, men rätt värdelöst. Är det sån skit jag ska köpa en silo tll?? Vete har jag redan.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 maj-09 kl 08:53 »
Får väl erkänna att jag blev lite förvånad över upprördheten att fodret inte innehåller soja...sojan brukar ju anges som djävulens påfund ;)

Men det hänger ihop så här; Att ge tillräckligt med aminosyror via sojaprotein har man upptäckt är onödigt, det blir en överutfodring med protein, för att man ska få med de aminosyror man vill. Och mycket protein i fodret ger mycket kväve i gödseln, vilket leder till övergödning.
Därför sorterar man fram de aminosyror grisen behöver, och tillsätter de direkt till fodret istället. Då får man ett foder med lite lägre proteinhalt som samtidigt innehåller det som grisen behöver.

http://www.swedishmeats.com/webit/websidor/visasida.asp?Idnr=DdmFGfClJIEK9az770lRrFHYDiHRVAoNYfNTY1mQ5i5Tl21j1YMlcVsHTDdk

Om du däremot köper ett ekofoder så kommer proteinet med stor sannolikhet från ärtor i första hand och soja i andra. Varför det är så vet jag inte , men en inte alltför vågad gissning är väl att det inte är tillåtet att laborera med aminosyrorna, och därför får man ta den vägen.

Vad menar du att det är för fel på vete som foder?
Så här skriver SLU:

Tidskrift/serie: Meddelande från Södra jordbruksförsöksdistriktet
Utgivare: SLU, Södra jordbruksförsöksdistriktet
Redaktör:
Utgivningsår: 1993
Nr/avsnitt: 40
Författare: Göransson L.
Adress:
Ingår i...: Handlingar från växtodlings- och växtskyddsdagar i Växjö den 8 och 9 december 1993
Titel: Vete och rågvete som foder till grisar

Fodervärde.
I förhållande till exempelvis korn har såväl vete som råg högre energihalt. Vetets protein har en mindre andel av lysin, medan rågens proteinkvalitet liknar kornets. Råg anses ha dålig smaklighet och innehåller även antinutritionella substanser som framförallt hos unga djur försämrar foderutbytet.

Växtförädlarna har kombinerat vetets och rågens positiva foderegenskaper i rågvete som också avkastningsmässigt är överlägsen vete och råg på många jordar.

Vid förmalning av vete, råg och rågvete fås lätt en stor andel mycket små partiklar som orsakar magsår hos grisar. Denna negativa egenskap anses idag vara av störst betydelse när man diskuterar hur mycket vete och eller rågvete som kan ingå i fodret. Det finns många försök som visar att dessa spannmålsslag kan ingå med stor andel i foder till slaksvin om förmalningen är riktigt gjord.

Vete och rågvete i framtidens svinfoder .
Vete och rågvete är utmärkta fodermedel till grisar och passar väl in i de lågproteinfoder vi vill ge till grisarna. Spannmålen ses mer och mer som energiråvara i svinfoder och överskottsprotein belastar värdet på spannmålen. Vete och rågvete med hög energihalt och med hög hygienisk kvalitet samt med liten variation i såväl energi som proteinhalt är redan och kommer att förbli värdefulla råvaror i foder till grisar.

Pga risken för en stor andel små partiklar vid sönderdelning av vete och rågvete rekommenderas idag att dessa inte får utgöra mer än 50 % av fodret. I takt med modernisering av kvarnar och styrsystem kommer denna andel att kunna ökas.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 maj-09 kl 11:40 »
Ja i kombination med andra sädeslags aminosyror så är vete bra. Men som det står, i första hand en energikälla.

Förstår du tycker jag är konstig som tjatar om soja. Jag gillar definitivt inte soja heller, men efter att ha läst grisboken begriper jag inte hur de ska få i sig alla aminosyror. Ärter dög inte, åkerböna dög inte, inget är bra enligt den. Det verkade som det enda vettiga var animaliskt protein eller soja. Men det är klart att fodertillverkarna rimligen borde ha koll på att det blir rätt sammansättning..

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 28 maj-09 kl 21:33 »
Säkta att jag lägger näsan i blöt, men jag forar svinen med åkerböna och spannmål + komineraler och d verkar ju som att de växer utav d. Livdjuren får samma å de e inte döa än.
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 maj-09 kl 22:14 »
jaha, hade inte du fullfoder förut? Som du spädde med spannmål? Tänkte härma din modell, så nu undrar jag varför du har bytt. Å odlar du bönorna själv eller köper? Pris hos lantmännen?

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 29 maj-09 kl 11:27 »
Fullfoder i den mån jag inte har bönor numera, ja. Köpte ett gäng ton så då får samtliga djurslag hålla till godo. Ska man odla till alla svin så får man ha hemska marker eller hålla dem på svältkur...
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser