Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  deppad..fång och skabb!!  (läst 5829 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: deppad..fång och skabb!!
« Svar #40 skrivet: 15 jul-09 kl 19:00 »
Jag beklagar att du var tvungen att ta bort din häst. :'(
Kram/Sar

det jag har hört om cushings är att..

det oftast drabbar äldre hästar
det har med hypofysen att göra, en slags störning
 - som i sin tur ger olika diffusa problem, t.ex ämnesomsättning(kan ge ökad risk för fång)
- svårt med pälsfällning (vinterpälsen sitter kvar längre)

Jag avlivade mn häst pga fång för bara några veckor sedan och diskuterade med veterinären angående om hon hade cushings...
Nu var min häst bara 9 år och hon hade visserligen litelite seg fällning av vinterpäls det året + en MYCKET hög känslighet för fång(onormalt hög - hon blev sjuk på att äta vanligt torrt hö)
Min veterinär trodde inte att hn hade cushings, men eventuellt en annan "lättare" variant av cushings som hette nåt liknadne. Typ cushings "Light" :)
Vi tog aldrig några prover på henne.

Jag resonerade som så att även OM hon hade varit positiv på proverna på cushings så ville jag inte behöva medicinera henne med svindyr medicin för resten av hennes liv, när man inte ens kan vara HELT säker på att det ens hjälper, hon skulle ju fortfarande vara en s.k "fånghäst" och bli behandlad med stor försiktighet. Hennes lidande av fången hade pågått i flera år så jag ville bara att hennes lidande skulle få ett slut.

bo_i_dala

« Svar #41 skrivet: 15 jul-09 kl 21:34 »
Hej!
Gick lite snabbt ett tag!!
Vart tog fånghästen vägen, det var rotation på 3 fötter osv....?

Varför försäkringspremierna upp så förbannat?!? Jo för att vi alla har ett kollektivt ansvar för de försäkrade hästarna och veterinär mm ska ha betalt.
Byt ut ordet häst mot bil i nästa stycke!!!

"Min häst som är 20 år och nu fått skada som kostar 2-4 gånger hästens värde att reparera KRÄVER jag som hästägare att den ska repareras"

Detta händer varje dag och därför höga premier och självrisker!!
I kombination med att det många gånger samma ägare som gång på gång blir försäkringsutnyttjare- många andra har aldrig behövt utnyttja sin försäkring! Otur?!?- eventuellt......

mvh/ Bo i dala

saint206

• Småland
« Svar #42 skrivet: 17 jul-09 kl 00:06 »
det är den ponnyn som har cancer...också. har dock ingen aning om ifall fången och cancern hänger ihop.. och det vet ingen annan heller.. hon är dock inte död ännu, hon är sånär som på fången fortfarande pigg och glad så ännu behöver jag inte ta det steget, men det kommer ju, frågan är bara när..kan ta två veckor eller flera år innan hon blir sjuk av det.. men nu vet jag ju, och kan fatta beslut och genomföra avlivningen inom någon timme när det väl är dags.. :-\
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

bo_i_dala

« Svar #43 skrivet: 17 jul-09 kl 10:56 »
Hej!
Okej jag fattar- men du, har hästen ont???Fånghästar har ONT! Har den goda eller dåliga changser att tillfriskna helt?
För vems skull väntar du med en avlivnng som du redan vet (verkar som du vet!) ska komma, för Hästens eller Din??
Jag har gjort samma resa som du flera gånger och jag måste säga att man måste se till hästens bästa....
mvh/ bo i dala

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser