Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo billigt?  (läst 2354 gånger)

tjejen

Bo billigt?
« skrivet: 10 maj-09 kl 10:43 »
Hej jag är ny här och snart är det dags att flytta hemifrån.
Nån som vet hur man skaffar en tomt och bygger ett hus så billigt som möjligt?
Eller är det nån som har nå tips på hur man skaffar ett billigt boende?
DET SKA INTE VARA I NÅGON STAD UTAN PÅ LANDET DÄR DET ÄR LUNGT OCH BRA MILJÖ

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: Bo billigt?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 12:31 »
Hej jag är ny här och snart är det dags att flytta hemifrån.
Nån som vet hur man skaffar en tomt och bygger ett hus så billigt som möjligt?
Eller är det nån som har nå tips på hur man skaffar ett billigt boende?
DET SKA INTE VARA I NÅGON STAD UTAN PÅ LANDET DÄR DET ÄR LUNGT OCH BRA MILJÖ

Det är lättare sagt än gjort kan jag säga efter att ha studerat frågan i 10 år.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 13:33 »
Såg att du bor norrut, där ska det väl gå att hitta en billig tomt?
Bygg sen en liten stuga typ stor friggebod, som första bostad.
Senare kan den byggas till eller användas som bastu/gäststuga.
Med händighet, lite kontakter och annonsletande kan man komma över det mesta byggmaterialet billigt.
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 13:34 av Foppas fot »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 13:35 »
Jag skulle köpt ett gammalt torp i en bygd som sommarstugeköpare inte är så intresserade av, t ex långt till sjöar eller hav. Ett sånt torp kan man få billigt och ändå en rejäl tomt. Sen kan man ägna resten av livet att renovera och eventuellt bygga till om man vill bo större.

Vi har blivit kloka på 'gamla' dagar (är fyrtio nu) och gjort precis så! Innan var vi mindre kloka och hade dyrt fult hus mitt i ett samhälle fullt med bilar och grannar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 10 maj-09 kl 14:53 »
För att bygga billigt får man offra mycket tid, och eget arbete.
Man kan bosätta sig nära byggplatsen. Bo primitivt i tex husvagn, byggbarack.
Sedan lägger man varje vaken stund av sin fritid på bygget.

En hög egen kontantinsats är också bra.
Det är viktigt att se till att inhyrda hantverkare har allt material framme innan deras taxameter börjar ticka.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 14:57 »
Är man inte löneslav utan egen företagare som jobbar hemifrån, gärna via internet, så kan man bo billigt i avfolkningsbygder där husen nästan skänks bort.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 15:52 »
Såg att du bor norrut, där ska det väl gå att hitta en billig tomt?
Bygg sen en liten stuga typ stor friggebod, som första bostad.
Senare kan den byggas till eller användas som bastu/gäststuga.
Med händighet, lite kontakter och annonsletande kan man komma över det mesta byggmaterialet billigt.

Det är så jag gör, men det kostar pengar det med. Men jämför man med kostnaden för att hyra boende lär det väll vara billigt i längden

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 20:22 »
Finns en tråd om att bo i vagn. Det är nog ett billigt alternativ, och när man vill bo större så kan man fixa en grund att ställa den på och bygga ut utifrån det.

Då slipper man ju även bygglov och andra onödiga utgifter ett tag. Om man bygger en friggebod utan bygglov så måste det redan finnas en huvudbyggnad...
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 20:28 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 21:16 »
Skaffa det där torpet som ingen annan vill ha pga av avstånd, brist på rinnande vatten och fungerade avlopp. Ge dig inte på att börja bygga det första du gör! Kolla så det går att åka kollektivt - åtminstone nån tur åt varje håll bör det finnas inom en halvmils avstånd.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #9 skrivet: 11 maj-09 kl 13:37 »
Om du ska ha jämförbar standard på boendet/jämförbar bekvämlighet i vardagen är tyvärr svaret att du måste välja mellan "billigt" och "bra miljö". Det är helt enkelt billigare att hyra en liten kvart i en stad och ha årskort på kollektivtrafiken än att bygga/renovera ett hus inklusive installationer för vatten och avlopp och ha bil.

Sedan så tror jag du menar "bra naturläge" när du skriver bra miljö men det skulle eventuellt kunna tolkas som "bra för miljön", och då är det så att det är mer miljövänligt att bo i ett flervånings betonghus (förutsatt att det inte är ett bostadsbolag som bygger en massa nytt av betong, en riktig miljöbov)  uppvärmt med centralvärme eldat med biobränsle som här, och resa kollektivt, än att bo på landet med bil, fast i slutänden är frågan som kommer avgöra "vad är bäst för DIG".
« Senast ändrad: 11 maj-09 kl 13:51 av Chaan »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 11 maj-09 kl 14:33 »
Jag tror i alla fall inte att vi hade kunnat hitta någon lägenhet i någon stad där vi (två vuxna, två barn) kunde bo billigare än vi gör i vårt torp. Det kostade ynka 65000 i inköp. Nu har vi inga lån kvar på det i och med att vi sålde huset i samhället för tjugo gånger så mycket... men även om vi haft lån hade det inte blivit någon stor summa i månaden, det borde räcka och bli över till bil och en del nödvändig renovering utan att komma upp i samma kostnad som för lägenheten i stan.

Vi har både renoverat och byggt till, grävt ny brunn och avlopp etc (vi hade ju pengar över... och ville bo bekvämt) men det hade gått bra att hålla nivån betydligt lägre om vi velat hålla det riktigt billigt.

Så jag köper inte riktigt det där med att det skulle gå att bo billigare i lägenhet i stan än i billigt hus på landet. Jag jämförde med en kompis som bodde i en etta i Nässjö medan vi bodde i en femrumsvilla i samhället Mullsjö, redan där bodde vi billigare, och bil hade vi båda två så det gick ju på ett ut... Det finns ju faktiskt stadsbor som måste ha bil också.

Sen bortsett från allt annat hade jag dött om jag bott i lägenhet, men det är ju en annan historia...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser