Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kilo hö / ha eko?  (läst 7152 gånger)

louise

• Gäst
kilo hö / ha eko?
« skrivet: 04 maj-09 kl 20:36 »
jaha.. å så försöker jag hitta nån fakta om en ungefärlig skörd. Kilo hö per hektar i ekoodling? mellan tummen å pekfingret?

Jonte P

SV: kilo hö / ha eko?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-09 kl 10:34 »
Ca 75-85 % av konventionell skörd kan du räkna med såvida det inte är en gammal vall med mest maskrosor och kvickrot  ;) . Viktigt att en ekovall inte är för gammal om den ska avkasta bra. Två - tre år är oftast optimalt.

Om du inte har någon siffra på konventionell skörd så räkna lite grovt med 5-6 ton ts per ha om du tar två till tre skördar.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 11:45 »
Oki. Jag kommer att ta en skörd. Hur mkt ts kan man gissa på då, konventionell och eko?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-09 kl 13:18 »
Oki. Jag kommer att ta en skörd. Hur mkt ts kan man gissa på då, konventionell och eko?

Omöjligt att svara exakt på.

Det beror ju på jättemånga faktorer, listar några;
- Markbeskaffenhet
- Gödsling
- Utsäde
- Väder
- Skördetid
- mm

En gammal ängsvall ger kanske 1500 kg hö per hektar
En 3-årig normalvall ger ca 4-6000 kg hö per hektar
En "supervall" som sköts perfekt och har ett bra väderår kan ge upp till 9000 kg....

Så du får väl ge oss mer uppgifter innan vi kan svara !

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-09 kl 13:26 »
Vi fick förra året ut ungefär 1.5 ton per hektar (1 skörd), då är det X antal år sedan den såddes.. Förmodligen är det mer än 5 år sedan det senaste skiftet såddes men det verkar inte vara någon som vet säkert.
Med tanke på i vilket skick den övriga gården är i så får man nog anta att den inte gödslats, i.a.f. inte de senaste 5 åren, så det är väl i närheten av att vara en ekologisk vall.. :)

Grannen sa att han förförra året fick ut lite mer än 2 ton per hektar på våra vallar så däromkring ligger det nog..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-09 kl 13:49 »
Jag var inte ute efter exakta uppgifter, de du gav är väl utmärkta! Om du inte menar att en sandjord i västersluttning skulle ge en alldeles enorm avvikelse från det normala.

Men 4-6 ton på en skörd, och 5-6 ton ts på tre skördar. Nåt stämmer inte här.
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 13:52 av Stabon »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-09 kl 15:13 »
Jag var inte ute efter exakta uppgifter, de du gav är väl utmärkta! Om du inte menar att en sandjord i västersluttning skulle ge en alldeles enorm avvikelse från det normala.

Men 4-6 ton på en skörd, och 5-6 ton ts på tre skördar. Nåt stämmer inte här.
Vad stämmer inte ?? Det verkar helt rimligt för välskött gödslad mark. om än lite högt räknat !

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 maj-09 kl 15:43 »
Ja.. det är nästan samma resultat med en skörd som med tre. Eller har du och den andre rådgivaren så totalt olika åsikt om hur mycket man får ut per skörd?

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, Henkeman, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser