Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra köttgris?  (läst 3586 gånger)

Neiklot

• Gäst
Bra köttgris?
« skrivet: 08 dec-05 kl 22:02 »
Går och funderar lite bara..

Vilka grisar är bra köttraser?

Johan1

Re:Bra köttgris?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-05 kl 22:21 »
Dom vanligaste grisarna som yorkshire och lantras är bra grisar för köttproduktion, växer snabbt och får ett magert kött. På den gård där jag jobbar ibland används dessa som modersvin och korsas med duroc, linderödsvin och hampshire.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 dec-05 kl 01:35 »
Beror lite på hur de ska födas upp, de flesta grisar växer så det knakar om man proppar dem fulla med kraftig mat.

Extensivare hållning, kan vara en korsning med linderrödsvin eller rena linderrödssvin. Linderrödssvin som går ute får ibland randiga smågrisar när en vildgalt varit framme, den korsningen växer inte så fort, men vilket fläsk!
« Senast ändrad: 09 dec-05 kl 01:37 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

linderödssvin

« Svar #3 skrivet: 15 dec-05 kl 10:10 »
Jag kan bara säga att linderödssvinen i sig ger ett alldeles utmärkt kött. Förstår inte detta med att när dom blir blandade med vildsvin påstår folk att det blir ett bättre kött. Har den/dom personen/personerna verkligen provat ett rent linderödskött och ett korsningskött? Ett linderödskött är mörkare än en vanlig gris och den växer inte så fort heller. Mina vänner som äter hemma hos mig blir alldeles förtjusta i grisköttets mörighet och smakrikedom. Lägger man ner en kotlett i stekpannan så förblir den o prinsip lika stor när den är färdig.
Camilla Elofsson
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 dec-05 kl 16:09 »
Lugn! Visst är Lindrrödsgrisar bra, de måste inte korsas med vildsvin, men nu frågar inte vildgalten, och ägaren till smågrisarna ger bort dem, det är inget missfoster till gris, utan duger alldeles utmärkt som sovel.

Pong

SV: Bra köttgris?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-09 kl 15:16 »
Vad finns det för andra raser. Alltså raser med som har god tillväxt, foderutnyttjande, frisk, hyfsade moderegenskaper, sätter kött framför ister. Egentligen tror jag vilken grisras/eller korsning som helst skulle duga. Vad vet ni för några? Linderödegris vet jag ju såklart, men vilka andra. Huruvida det är en modern ras eller lantras är ovidkommande.

Sedan så kanske är allt för stor kull en bra egenskap.

Skytten

• Skåne
SV: Bra köttgris?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-09 kl 18:44 »
Kullstorleken ska inte överstiga grismammans spenantal, allt utöver är till problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser