Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingen filmjölk, varför?  (läst 1395 gånger)

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
ingen filmjölk, varför?
« skrivet: 16 nov-05 kl 11:16 »
har en jerseyko ,men jag lyckas inte göra någon filmjölk.Hade tidigare en fjällko och den filen vart jättebra,jag gör likadant nu men den blir inte tjock och smakar inte mer än ätbart ibrist på annat.har prövat både med och utan att tillsätta lite köpt fil, har någon något bra förslag är jag tacksam mvh fjällan

Eulalia

  • Gäst
Re:ingen filmjölk, varför?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-05 kl 11:24 »
har ingen kunskap om mjölk eller om fil, så jag har ingen aning om vad som orsakar skillnaden i filkvaliten
Vilda spekulationer: har kon precis kalvat? då kan väl mjölken ha en annan sammansättning än längre fram.
Försöker du göra filen på precis samma sätt, med samma verktyg (kastruller, byttor osv) eller har du ändrat på nåt i processen? förutom ko-bytet då..
 Är det inte Anders här på forumet som vet mycket om mjölk?

har som sagt inte mycket att tillföra i mjölkmässig kunskap
Men jag har kefirgryn!
Så om du vill testa att göra kefir av din färskmjölk, skicka din adress så får du en handfull gryn.
Mer info om kefir finns i trådarna yoghurt och kefir här på forumet.

 

akira

  • Inlägg: 1
SV: ingen filmjölk, varför?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 12:09 »
Vill gärna ha kefirgryn om någon vill/kan skicka.  Betalar givetvis portot. Kan även hämta om det är i Stockholm.
Min adress:
Ulrika Måsén
Erstaviks Kvarnväg 10
133 36 saltsjöbaden


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan, Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser