Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahmatupp röd på baksidan av benen och mellan tårna??  (läst 15622 gånger)

Therese K

• Skåne
Hej! Vill ni hjälpa mig med min tupps ben? Han är lite röd-flammig och går lite försiktigt, krafsar försiktigt.. Har han ont? Vad ska jag behandla honom med?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Therese K

• Skåne
SV: Brahmatupp röd på baksidan av benen och mellan tårna??
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 10:45 »
en bild till, det sitetr liksom mellan tårna och på benen.. hoppas det syns..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 12:38 »
Om han går försiktigt och verkar ha ont så är det nog inte det jag hade tänkt att skriva...  :-\
Men skriver ändå ned det och det är:

Vissa tuppar, speciellt hos vissa raser är att tupparnas ben blir röda på sidorna mot våren.
Det är hormoner som gör detta (nu är det vår och nu ska här göras kycklingar!).  ::)

Men som sagt, om han verkar ha ont i benen så bör det ju vara något på tok.. Tyvärr vet jag inte vad felet är.  :-\ (de ser ju inte angripna ut av kalkben elelr något eller?)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 12:43 »
Jaha.. :o det visste jag inte.. fast det är klart.. hormoner och kycklingar ::) :-[ Han är en Brahma, 1 år gammal. Nej inga kalkben... Jag köpte han nu dagarna och förra ägaren visste inte heller vad det kunde vara.. hade tydligen kommit nu på senare tid, och hon försökte verkligen hjälpa mig! Jag undrar mest om jag ska smörja in honom med något medel?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 12:51 »
Ännu ett tecken på att det är hormoner om de kommit på senare tid (mot våren).  :P
Brahmor är ju väldigt tunga fåglar med, har hört om många tupapr som inte vill gå och sprätta lika villt som de övriga just för att de är så tunga (de ligger hellre end och vilar).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 13:01 »
Okej, så bra!  :)

Håll koll på honom och fossingarna ifall han blir sämre igen.

Här är en bild på en Maran (gökfärgad)... En utav raserna som får sådana ben.. Lite likt din tuppis ben, eller?
Plyomth rock är ytterligare en ras som får sådana ben. (Kanske till och med är en sådan på bilden, snurrar alltid ihop dem eftersom färgerna är så lika!  >:()

http://media.photobucket.com/image/barred%20rock%20roo/tfpets/CuckooMaransRooUK.jpg

Här hemma har jag själv 2st tuppar (ISA brun korsningar) med sådana ben (varav en är ledartuppen Muffe på 10 år)... De får sådana varje vår och sommar och just nu gör de inget annat än att nuppa och låta.  ::)
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 13:04 av Linkoso »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 14:52 »
Jag har ingen aning om vad det kan vara, men du kan ju fundera på om hönsen går, sitter eller står i något som kan vara irriterande för huden? Har du t ex målat sittpinnarna i någon färg som kanske inte är helt ofarlig?

Bara en tanke!  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Therese K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 jun-09 kl 19:09 »
Hej!

Min stora fina brahma tupp har problem med sina ben.. har skrivit om det i tidigare trådar men hittar inte den nu.. Han är skit röd om bennen och på vissa ställen är det värre! det har blivit värre denna veckan.. han har alltid varit lite röd men nu ser de verkligen inte bra ut! Hjälp! Vad ska jag göra????

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 jun-09 kl 19:10 »
en till

Hönsfia

« Svar #9 skrivet: 20 jun-09 kl 21:04 »
Du behöver inte vara orolig! Det är helt normalt för en pigg och fertil tupp i sina bästa år. Det röda syns mer eller mindre på alla mina tuppar, men allra mest på min Sussextupp som har ljusa ben. Alltså-helt ofarligt. ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 20 jun-09 kl 21:12 »
Svarade sist med att det är helt normalt, att det har med hormoner att göra.
Och kan bara säga samma sak igen. =)

En utav mina tuppar är just nu knallröd över nästan hela benen så min pojkvän trodde det var något fel på honom idag.
Men nä, han är bara inne i värsta tiden med att befrukta ägg!  ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #11 skrivet: 25 jun-09 kl 10:18 »
 :) Min tupp sover faktiskt på golvet då och då nu också (typ 3 gånger i veckan). Känns nästan som att hönorna kör ner honom vissa dagar.... ::) Men kolla så att han inte har ont när han går och det då kan vara så att han har problem med benen. Borde väl synas när han går? För övrigt så har jag just stockar av mindre modell till hönsen här :D!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

jasmine83

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 jun-09 kl 13:42 »
Min brahma tupp hade också så.... Han hade det länge och det har nyss försvunnit... Han är dryga året så avvakta du.... ;)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dagg

« Svar #13 skrivet: 27 jun-09 kl 16:50 »
Tänk, nu har jag lärt mig något nytt igen! Jag har en vit tupp (korsning) som är ett år gammal och han har precis som de tuppar ni beskriver ilsket röda ben  (började i våras). Har varit lite orolig för att det var något som gjorde ont, men han tycks inte störas av det. Tvärtom! Han är en av de tuppar som flitigast uppvaktar damerna. Säkert hormoner då...

Mvh Dagg

burhönan

« Svar #14 skrivet: 22 sep-09 kl 23:06 »
Svarade sist med att det är helt normalt, att det har med hormoner att göra.
Och kan bara säga samma sak igen. =)

En utav mina tuppar är just nu knallröd över nästan hela benen så min pojkvän trodde det var något fel på honom idag.
Men nä, han är bara inne i värsta tiden med att befrukta ägg!  ;D
knallröda ben och en knallröd gump på cochin tupp ca 2 år gammal,verkar helt oberörd,äter/dricker och håller koll på de sina.Upptäckte det nu när jag kalkbenbehandlar.....vad kan det vara så här års?Vad kan jag behandla med?
ps vilken kanonsida!Alla är så vänliga och hjälpsamma, man tror inte det är sant!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 23 sep-09 kl 06:20 »
Hm... Har hans hud varit i kontakt med solljus?  ??? De kan bli röda då... Istället för solbruna!  ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #16 skrivet: 23 sep-09 kl 07:18 »
När det blir kalt så drukar de få röda hud på benen. alla mina som går ute får sådana röda ben. jag har haft tuppar som har fåt de och de röda har aldrig gåt bort.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

_olfi_

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 11 mar-10 kl 21:21 »
Det här med röda ben är vanligt hos stora höns med benbefjädring, alltså Brahma och Kochin. Så ser mina tuppar ut om somrarna när de går mycket, fjädrarna trycks uppåt när de går vilket irriterar huden runtom.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-11 kl 17:22 »
En av mina tuppar har blivit röd på baksidan av benen och mellan tårna. Vid undersökning såg jag inget speciellt. Han ser ut att må alldeles bra. Har smort honom med salicylsyrevaselin mot kalkben men det röda kvarstår. Ingen annan i flocken har det. Vad kan det vara?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 15 maj-11 kl 19:32 »
Felet är nog att han är tupp  :D

När hormonnivåerna stiger på våren och sommaren är det inte ovanligt att tuppar för rodnande ben.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser