Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta hand om grönsaker  (läst 2667 gånger)

Vildrosen.

Ta hand om grönsaker
« skrivet: 30 mar-09 kl 10:49 »
Nu är det snart dags för den härliga våren och att så/odla grönsaker mm. "Problemet" jag har är att jag inte vågar odla så mycket som jag skulle vilja eftersom jag inte vet hur jag sedan ska förvara grönsakerna. Är det någon som har tips på en bok eller internett sida om hur man tar hand om och förvarar alla dessa underbara grönsaker?
Jag har inte tillgång på jordkällare och har begränsad plats i matkällaren.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vurre

SV: Ta hand om grönsaker
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 11:44 »
Mycket kan stå kvar i landet under vintern, i alla fall rotfrukter utom lök och potatis. En del kål mår bra av att stå kvar som grönkål och brysselkål. Du kan också göra stukor.
snus? vad är priset på en pris?

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 01:07 »
Jag önskar jag hade det problemet. Här går allt åt på en gång verkar det som och jag har inte mer odlingsplats. Men lök håller sig hela vintern i rumstemperatur. Lökflätor i köket är mycket dekorativt, för att inte tala om skrytfaktorn när folk hälsar på. Mogen vintersquash höll sig i alla fall till mars hos mig, men kräver antagligen att man har växthus att odla i.  Gula kokärter är det heller ingen konst att förvara - i en papperspåse i skåpet - fast ekonomiskt är det ingen vinst för torra gula ärter är hur billigt som helst i affären. Principen att det känns fint att äta egenodlat finns dock kvar. Samma gäller bönor, alltså trädgårdsbönor. Bondbönor kan förvaras likadant och dem har jag aldrig sett i affären. Perfekt i vegetariska rätter.

Jag antar du har dåligt med plats i frysen för annars kan man ju få in en hel del där.

Gurkor är inte svårt att lägga in, och det finns recept som man inte ens behöver koka. Fick jag mycket vitkål skulle jag pröva att göra surkål. Att hålla på med hermetisk konservering är för bökigt för mig i alla fall, men tomater kan man koka ihop med socker och vinäger och kryddor så det blir till ketchup och håller sig ungefär som sylt.

Jag har hört att det går att torka morot och kålrot i ugn men har aldrig haft anledning att pröva.

Gillar man smörgåskrasse kan man odla fram egna krassefrön som man sedan sår och får färskt grönt hela långa vintern.

En annan variant om skörden råkar blir för stor att skänka bort till grannar och vänner. Det har hänt mig någon enstaka gång med sommarsquash. Folk blir glada!

Nej att skörden blir för stor är inget att vara rädd för. Lycka till!

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 17:42 »
Hos mig är det så att jag tycker om att odla men det är bara jag som äter - gubben vägrar. Och tyvärr så tycker jag det är roligare att odla än att äta det jag odlar  :-[  Antar att jag har lite för dålig fantasi för vad jag ska göra med det jag odlar. Tänkte i år verkligen (försöka  :-[ ) att bara odla sånt som jag vet att jag kommer att äta + blommor.
Så i år blir det rödbetor, lök, rädisor, lite sallad, gurka, tomater, majs, squash. Funderar på broccoli, kålrot, vitkål och palsternacka. Kanske även pepparrot. Jag är lite skeptisk till kål-grejor då de så lätt bli angripna... Borde oxå prova på brytbönor mm men de vet jag inte hur jag använder  :-[

Jag måste erkänna att jag är VÄLDIGT dålig på svenska grönsaker och hur jag tillagar dem. Jag håller mig gärna till "det gamla vanliga" ..... DETTA måste jag förbättra känner jag
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 02:04 »
Hej Vildros, angående brytbönor. Har du aldrig ätit 'haricot vert' dvs 'gröna bönor'?  Brytbönor är samma sak, utom att de ofta är större. En del är så stora att de blir lite bångliga att servera på tallriken, eller i kastrullen om man bara har en liten. Då brukar man skära dem i lämpliga bitar först, så det kallas skärbönor.  Gröna bönor (ja en del är lila eller spräckliga när de skördas men blir gröna i koket) är absolut det lättaste att ha att göra med. Ingen rensning, kokar på 2-5 min, smakar underbart! Går bra till alla maträtter. Fast om man skulle råka tycka det ser ovant ut på tallriken bredvid köttbullar kan man ha det som en liten förrätt, eller på en tallrik bredvid.

malines

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 02:14 »
En bekant till mig förvarar alla rotfrukter i stora lådor med sand. Står sig hur bra som helst. Hon förvarar dem frostfritt, men inte med mer värme än så...

Vurre

« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 07:49 »
Jag måste erkänna att jag är VÄLDIGT dålig på svenska grönsaker och hur jag tillagar dem. Jag håller mig gärna till "det gamla vanliga" ..... DETTA måste jag förbättra känner jag

Om du inte är van vid svenska grönsaker, vad är då det gamla vanliga?
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 09:41 »
Jag har inte tillgång på jordkällare och har begränsad plats i matkällaren.

Hurdan är matkällaren? Håller den jämn temperatur på några plusgrader så är den användbar för rotfrukter och kål, annars kanske inte.

Har du ett stort kylskåp så kan det användas till rotfrukter och kål, bara du kan hindra dem från att torka ut.

Potatis kräver lite mindre av fukt och kyla än rotfrukter.

Lök bör förvaras torrt och kallt. Klarar sig även hyfsat i torrt och mindre kallt utrymme.

Välmogna vinterpumpor kan förvaras hela vintern i rumstemperatur. Sort t ex Uchiki Kuri.

Odlar du ärtor, bönor, bondbönor till mogen skörd så förvaras dessa torra i åratal.

Sen kan man förstås torka, frysa, lägga in allt möjligt, men det blir då inte lika färskt när man äter det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser