Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen ISBAR blå.  (läst 67502 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Om hönsrasen ISBAR blå.
« Svar #20 skrivet: 03 feb-08 kl 16:41 »
Den blå färgen är svår att styra vid avel. De svarta och vita anlagen finns kvar.
Parar man blå med blå så får man ofta både svarta och spättade djur förutom de ofta önskade blå.
Gotlandskaniner, genbank.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #21 skrivet: 03 feb-08 kl 20:24 »
Så svart är inte en ok Isbar färg då?

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

fjäderfän

« Svar #22 skrivet: 03 feb-08 kl 21:16 »
isbar får förekomma i färgerna svart vit blått och spättat men man vill hälst ha blå eller spättade djur. har man bara svarta isbar så får man oftast bara fram svart så man ska försöka få av alla färgerna för att få så bra kombination som möjligt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Hönsmamma

« Svar #23 skrivet: 20 feb-08 kl 06:45 »
Vissa raser får inte rätt storlek på äggen förrän efter första ruggningen...
Exempelvis Isbar
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Daisy

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 20 feb-08 kl 23:26 »
Här kommer min Isbar tupp.
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 23:29 av Daisy »
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Stavern

• Norge
« Svar #25 skrivet: 21 feb-08 kl 11:11 »
Nu var det et tag siden jeg var inne på alternativ.....å her stod det plutselig mye intressant =)

Ska gå inn å se på bildene dine....

Etn fråga om det der med färgen på hönsen.....Om jeg förstod det riktig så er det sån at om man har en Blå(grå?) tupp å blå høne...så får man en blandning av både svarte, hvite, blå å spettede....
Om jeg sen skall avle frem egne kycklingar å parer en blå tupp med både hvite, svarte, blå å spettede...hva skjer med respektive avkomme da?? Eller ska tuppen ha en annen färg? =)

:P
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Stavern

• Norge
« Svar #26 skrivet: 21 feb-08 kl 11:20 »
Fina bilder...såg också på bildene på dine Isbarer...har du dem kvar? Så fine de er....har veldig lyst på en gjeng =)

Hur skulle du beskriva rasen....er dan flaxig å nervös eller lugn.....lätt å få tam?? (ser sån ut på bildene :D)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #27 skrivet: 21 feb-08 kl 12:21 »
Citera
Hur skulle du beskriva rasen....er dan flaxig å nervös eller lugn.....lätt å få tam??
De är nog rättså flaxiga och nervösa vad jag har hört andra säga.
Men de är inte omöjliga att få tama om man vill lägga ner mycket tid på det.
Mina blev tama.

Citera
har du dem kvar? Så fine de er
Jag har tyvärr inga isbar kvar.
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 14:48 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Stavern

• Norge
« Svar #28 skrivet: 22 feb-08 kl 00:50 »
Tycker dom såg fina ut jag.....ok...så dom är som andra värphønsraser då...litt nervøsa å flaxiga =)

jaja...vil jo gjärna ha grøna ägg...så får vel prøva då.

Daisy

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 22 feb-08 kl 19:22 »
Lite fler Isbar-bilder... ;)
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

frosvi

« Svar #30 skrivet: 24 mar-08 kl 22:12 »
 :)Hej!
Har en bild på våran Isbar tupp och hans fruar!
Tycker att han är en stilig herre...och det tycker
han själv också...... ;D
Hälsningar Helena

fröken

« Svar #31 skrivet: 25 mar-08 kl 09:36 »
Har en bild på våran Isbar tupp och hans fruar!
Tycker att han är en stilig herre...och det tycker
han själv också...... ;D

Jag också! väldigt faktiskt.

Jag vil ha Isbar...i alla möjliga varianter som finns.....svart,hvit,blå,spettet =).....
Jag instämmer! Synd att utrymmet är begränsat,  :(det finns så många vackra fåglar! Jag får habegär!
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

frosvi

« Svar #32 skrivet: 25 mar-08 kl 12:18 »
 :) Här kommer en bild på nykläckta ( i går kväll )
Isbarkycklingar.
Hälsningar Helena

mormor

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 18 jun-08 kl 11:38 »
Jag har 2 Isbar tuppar av olika storlek.
Dom är ca 23 veckor. Den minsta, Brolle, är i storlek med en vanlig höna och har ärtkam, tror det kallas så.  Är väldigt vacker och snäll, kommer när jag ropar.
Den andra, Buster är dubbelt så stor och har en vanlig kam, mycket lugn till sättet.

Min undran är, kommer Buster att fortsätta att växa? Är det vanligt att tuppar blir så olika stora?
Jag vill behålla båda två för dom är så snälla och lugna till sättet.

mormor

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 18 jun-08 kl 18:12 »
Ja det är samma ras. Köpte av en uppfödare.
Dom gal båda två.
Det ska bli intressant att se hur stora dom är vid ett års ålder.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #35 skrivet: 19 jun-08 kl 10:11 »
Men kan dem ha så olika kammar då? Mina Isbar har vanlig kam.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #36 skrivet: 24 jun-08 kl 00:01 »
Joda, noen Isabr kan får ärtkam!
Det er fra rasene som ble brukt for å få frem Isbar som slår igjennom  ;)
Merkelig at begge tuppene er så ulike i størelsen, men Isbar tuppen er ganske så stor i forhold til hønene sine  :)

Min ene Isbar tupp, hadde ärtkam på ene siden også var den vanlig på andre siden... lett blanding kan man si   ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

carmen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 03 jul-08 kl 19:54 »
Hej mormor!

Jag har flera Isbartuppar. de har också roliga kammar!

Jag hade en flock av ca 10 Isbar och trodde att majoriteten var hönor. Så jag började plocka bort en tupp först. Efter någon dag blev det två tuppar i alla fall. Plockar bort näste tupp, efter några dagar igen så dyker det upp fler tuppkammar...Nu trodde jag att jag hade en tupp och fyra hönor. Men, men, en av dem verkar bli tupp!

Är det flera tuppar i gänget så utvecklas extratupparna sent. På så vis får de vara ifred och då det försvinner tuppar så börjar de andra utvecklas...Men det är bara vad jag tror!

Har du två tuppar som kommer överens är det ju superbra, jag har alltid två tuppar i varje grupp.
Man vet ju aldrig vad som kan hända...

Så nu behåller jag bägge i gruppen och försöker få tag på fler hönor istället för det blir kanske inga hönor kvar... ;)

Din tupp kommer igen senare tror jag, den mindre är förmodligen andretupp och har inte samma status som den större.

mvh
Carmen

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #38 skrivet: 25 jul-08 kl 10:40 »
Renrasig Isbar har inte ärtkam.
Dom liknar leghorn väldigt mycket men är oftsat lite mer boxiga i kroppen.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mattes Fjäderfän

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 30 jul-08 kl 17:34 »
Här är bilder på mina Isbar  ;) Både blå, svart och spättad
Mina Raser:
Stora:  Australorps, Faverolle, RIR, Sussex, Isbar, Fiftyfive Flowery, Maran, Pavlovskaja
Dvärg: Kochin

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser