Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrasgetter  (läst 1495 gånger)

dirtmaster

Lantrasgetter
« skrivet: 07 mar-09 kl 14:51 »
Har haft Afrikanska Dvärggetter i 10 år nu och igår hämtade jag en liten bockkilling som är av lantras.
Hur stora blir dom (bockarna då)? är de annorlunda till sätt å beteende tillskillnad från dvärggeten, och behöver de någon annan eller speciell typ av näringstillskott?

Någon som har koll på lantrasgetterna:)?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lantrasgetter
« Svar #1 skrivet: 08 mar-09 kl 23:29 »
Tja, skulle det vara jag?  På det här forumet finns nog kunskaper om lantrasgetter.  De flesta dvärggetter jag träffat har varit tuffare till sättet än (mina) lantras.   Lantrasen blir i regel lite större, men är å andra sidan oftast snällare.  Att slåss med en annan bock är ungefär det samma som att betäcka en get, en del i samma beteende.  De brottas dagligen om de har en sparring partner (vad nu det heter på vårt tungomål), och det mår de bra av.  Träning och utlopp för energi.  Enligt Balbina ska man vara försiktigare med kraftfoder till afrikanska dvärggetter än till lantrasen.  Men jag tror nog att Din lille bock kan leva gott på samma sorts foder som Du ger Dina dvärgar.  Räkna med omkring 2 kilo hö / motsvarande per dag.  Egentligen är getter buskätare, men kan även leva på gräs, färskt eller torrt.  De klarar kyla bättre än fukt, väta och drag.

Mina vägde mellan 60 och 80 kilo.  Om det finns horn, KAN de gå upp till en meter mellan spetsarna, men det är ovanligt.

Vad heter den nye?  Vad ska Du ha honom till?  Avel?

« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 23:33 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

dirtmaster

« Svar #2 skrivet: 09 mar-09 kl 18:22 »
Jo dom är nog lite annorlunda är dvärgarna här :D dom är lite kompaktare, han har så långa ben! jo kan nog tro att dvärgarna är lite tuffare, mina är tama och snälla men när de väl gäller så reser dom ragg å morrar åt varann haha. Vad spännande med en så stor bock nu då :) tack för informationen.

Ska ha honom som sällskap till en getdam som födde döda killingar. Funkar relativt bra. kommer väl ev kastrera han om ett tag. Blir kul å se lilla adoptivmamman på 20 kilo breve en fyrdubbelt så stor bock sen när han blir stor, Han heter Elliot :)
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 18:24 av dirtmaster »

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 mar-09 kl 19:10 »
Tänk på att Elliot kan bli könsmogen redan vid 3 mån. Det skulle vara mycket synd om den lilla dvärggeten om hon blir dräktig efter honom.

dirtmaster

« Svar #4 skrivet: 09 mar-09 kl 20:32 »
Jorå de vet jag :), så blire kastrering så får han gå kvar som sällskap. Än så länge är de vänner ialf hehe

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 mar-09 kl 22:04 »
Tack, Sussilo; jag kom att tänka på det när jag drog ensilagekärran idag!!! :-[ Lite sent.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser