Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

vilket strö tycker du är bäst?

alm
1 (3.3%)
uttersån
25 (83.3%)
orv
3 (10%)
nnat
1 (3.3%)

Antal personer som röstat: 19

Författare Ämne:  vilket strö?  (läst 5131 gånger)

_matte_

vilket strö?
« skrivet: 04 nov-05 kl 11:55 »
satt o funderade på vilket strö som är bäst och tänkte, varför inte starta en omröstning! ;D
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

_matte_

Re:vilket strö?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-05 kl 21:29 »
det verkar ju ganska klart, vilket strö som är bäst/populärast ;D!
något av de värsta ströna tycker ja é ohackad halm,
verkligen förskräckligt! :(

kalkontupp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 nov-05 kl 01:00 »
Jag brukar blanda i luzern, (hackat strå, för den goda luktens skull)och hackad halm. Det händer även att jag blandar i torv i spånet.
/Åsa

Rosita Ottosson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 nov-05 kl 09:35 »
Hejsan

Jag tycker det är jättekul och intressant   med dina omröstningar Hoppas att du fortsätter med det!

Hälsningar Rosita

git

• På våran gård är det
« Svar #4 skrivet: 06 nov-05 kl 11:56 »
Jag gillar spån bäst, i bona har jag halm som sprätts ut på golvet brukar också häva in hö-bös det gillar dom att sprätta i kring i.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

_matte_

« Svar #5 skrivet: 06 nov-05 kl 13:50 »
Jag brukar blanda i luzern, (hackat strå, för den goda luktens skull)och hackad halm. Det händer även att jag blandar i torv i spånet.
/Åsa

intressant! det har ja inte hört förut,  nåt att prova kanske!

_matte_

« Svar #6 skrivet: 06 nov-05 kl 14:03 »
tack så mycket, rosita!

hö-bös har ja också provat de gillade dom, men ett problem ja har med redena är att dom sätter sej och skiter i dom och halmen klumpar sig o äggen blir smutsiga, ja har ändå tillräckligt med sittpinnar, så ja vet inte vad det är..

hönstanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 nov-05 kl 20:13 »
Vi (jag och hönsen) föredrar halm. Hönsen gillar att sprätta omkring i det. Jag brukar slänga ut havre överallt i hönshuset. Det gör att även när det är kallt och regnigt ute är hönsen sysselsatta inomhus med att sprätta undan halmen för att hitta havrekornen.
Jag tycker att det är lätt att hålla hönshuset rent och mysigt med halm!
 ;D
/HT

Susanne

« Svar #8 skrivet: 07 nov-05 kl 22:09 »
Kutterspån till hönsen, och halm i deras reden.
Kutterspån till ankorna, halm i deras reden, plus även halm på deras liggplats.

Vindarnas son

« Svar #9 skrivet: 07 nov-05 kl 22:36 »
Det var värst va överens ni var då... :)
Bara jag och en till som tyckt att torv är bäst.
Men jag vidhåller det... torv ÄR bättre än spån.
Men visst, spån har sina fördelar. Det bästa med torven tycker jag är dess ljusa färg, det ser "roligare" ut i hönshuset. Men gödseln blir sämre.

Mina höns har torv plus massor av hö samt en liten kompost inne som de kan sprätta i.
Sen matar jag dem dels i matskålar och dels som hönstanten skrev, slänger ut säden i höet så de får anstränga sig lite.
Den ENDA nackdelen jag kan se med min "kombination" är att man får mycket säd i gödseln... som naturligtvis gror där den slängs ut.. men, det är ett I-landsproblem som jag kan klara av. :)

Archibald

« Svar #10 skrivet: 08 nov-05 kl 08:06 »
mina höns är jetteduktiga och skiter bara uppe på pinarna, så det är torrt och rent på golvet fortfarande, jag är jätteimpad över deras renhet.
de har främst spån, men även halm inblandat.
vaktlarna har mer halm än spån, för jag trodde de ville bygga bo med det, och det har ena hönan börjat göra nu.

Susanne

« Svar #11 skrivet: 08 nov-05 kl 17:11 »
Det var värst va överens ni var då... :)
Bara jag och en till som tyckt att torv är bäst.
Men jag vidhåller det... torv ÄR bättre än spån.
Men visst, spån har sina fördelar. Det bästa med torven tycker jag är dess ljusa färg, det ser "roligare" ut i hönshuset. Men gödseln blir sämre.

Mina höns har torv plus massor av hö samt en liten kompost inne som de kan sprätta i.
Sen matar jag dem dels i matskålar och dels som hönstanten skrev, slänger ut säden i höet så de får anstränga sig lite.
Den ENDA nackdelen jag kan se med min "kombination" är att man får mycket säd i gödseln... som naturligtvis gror där den slängs ut.. men, det är ett I-landsproblem som jag kan klara av. :)

Jag har inte provat något annat strö än kutterspån, så jag vet inte om det är bäst eller inte. Men eftersom det fungerat så bra så har jag aldrig kännt mig manad att prova något annat, och det skulle nog dessutom vara svårt för mig att få tag på annat material, förutom sågspån. Men då tror jag kutterpån är bättre eftersom det inte är lika fint som sågspån.

Även jag kastar säd i ströbädden vintertid för att ge hönsen lite sysselsättning med fodersök under inomhusvistelsen. Jag hänger även upp hela knippen brännässlor som de får roa sig med att slita av blad från. Det som sedan rasar ned i bädden kan hönsen leta fram genom sitt sprättande och krafsande.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 nov-05 kl 00:50 »
Jag har också många gånger tänkt på om höns och kycklingar får i sig små träflisor från tex sågspån, men det får dom inte. Dom lär ha så pass välutvecklade smaklökar att de inte sväljer det! Inte vet jag, men det är nog så!?
Jag har inte "röstat" men precis som Susanne så har jag alltid (25år) haft torv,bark och sågspån (torrt) i en salig blandning som höns gillar att sprätta i och det är mycket bra både som gödsel och absorberande golvströ. Jag tänker i alla fall inte byta. Det som vanligen kallas kutterspån är relativt tjockt trämaterial och enligt min mening också relativt värdelöst som annat än kosmetika.
« Senast ändrad: 09 nov-05 kl 01:05 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #13 skrivet: 09 nov-05 kl 23:17 »
Vi använder torvströ rakt igenom på vårt golv i höns huset kan bli lite besvärligt i vattnet men är doch det bästa dom badar även i det nu på vintern...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser