Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka eget tegel?  (läst 17770 gånger)

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
Tillverka eget tegel?
« skrivet: 01 mar-09 kl 21:21 »
Hejsan!

Undrar om någon har erfarenhet av att tillverka egna tegelbrickor?
Hur gör man. kan man använda vilken jord som helst? Det är väl nån mineral som ska till? Hur gör man den brandsäker? Kan man integrera större stenbumlingar i muren utan problem?

Tänkte att det vore miljövänligast om man använde material från byggplatsen, dvs jord/sten från gropen där huset ska stå typ. Inbillar mig också att omgivningens grönska lättare "accepterar" ett lokalt material snarare än nåt importerat, främmande.

Tacksam för svar eller brainstorming ;)

/Danne
Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

sub rosa

SV: Tillverka eget tegel?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-09 kl 21:43 »
Beundrar dina tankegångar men tror att du får ett större energispill vi egen förbränning än vid prosessförbränning men ändå värt att kolla upp! Sök kontakt med tillverkare för att kolla vad de driver sina ugnar med! Tegel=vanlig bränd lera dvs inga tillsatser, men leran ska vara av god kvalité. Kanske den lera du har i din grop inte fyller förväntningarna, men å andra sidan, kanske den gör det!
Bygger du med trä binder du upp co2 i virket- om du bränner tegel släpper du ut uppbundet co2 -Tänkvärt! :-\
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 14:30 »

Kan någon tipsa om någon svensk tegeltillverkare?
Man vill ju kunna transportera leran till ugnen eller ugnen till leran.

När jag googlar får jag bara fram svensk bruksbygdshistorik och polska exportörer ;D

Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 06 mar-09 kl 18:25 »
När det gäller taktegel finns det bara en enda tillverkare i Sverige kvar. Vet inte hur många som gör tegelstenar fortfarande men kan inte vara många = långt att åka med leran.
Är det inte bättre att bara köpa begagnade stenar? Brukar ju gå för 1kr stycket. Du kan knappast tillverka billigare.
/Attis

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-09 kl 19:14 »
Tegelstenar tillverkas inte i Sverige (om ingen nyligen har börjat).  Det krävs god lera, och det finns ju iofs lite varstans.
Bränna småskaligt är kostsamt och kol är väl det enda som kan duga.

Man kan ju bygga med soltorkad lersten. Hur man tillverkar kan du läsa på nätet, eller i Gamla Testamentet.
Det är så ganska jobbigt att handslå med lera och långhalm, men visst det görs, med samma gamla teknik som israels barn slavade med i Egyptens land än.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

daniel.h

« Svar #5 skrivet: 06 mar-09 kl 21:03 »
Här är en kille i USA som byggt en press för att göra tegelstenar, verkar bli mycket starka med
bara soltorkning, kolla hans andra videor också om självhushållning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 mar-09 kl 21:39 »
Haga tegelbruk i Enköping tillverkar tegelstenar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 06 mar-09 kl 21:49 »
Vedeldning användes förr vid tegelbränning http://www.gotmus.i.se/byggnadsvard/lokalt-pruduc-byggmatrial/tegel/tegel-produktion.htm

Troligen övergick man till annat bränsle för att veden var arbetskrävande och gav lite ojämn värme.

Har en gammal förugn med flisbehållare ståendes, enligt uppgift ska den vara på 275 kW, den har använts till uppvärmning av en större gård i Norduppland.
Den är ju på tok för stor att värma upp mina hus med, men ibland leker jag med tanken att använda den till t ex växthus dockad till beg oljepanna, eller kanske glasblåsning, varför inte tegelbränning...

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 mar-09 kl 22:08 »
Man bränner lågbränt tegel och keramik genom att använda ved i många utvecklingsländer, men det är ofta utsatt för begränsningar då det påskyndar avskogning.

Kunde man bränna tegel och sedan låta värmen gå vidare till annan användning, blir det mindre resurser som förbrukas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eleganten

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-09 kl 07:34 »
Bältabo utanför Hedemora tillverkar bla stortegel. Problemet för dom är att dom eldar med olja och inte har så stor kapacitet så varje gång dom tänder ungnarna går dom i konkurs. Jag har för mig att det finns åtminstone ett tegelbruk till i sverige. Förutom Haga då som redan nämnts.
Estetiken framför allt

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 10 mar-09 kl 12:47 »
Tegel är en bulkvara som kräver mycket energi vid tillverkningen.
Ska man framställa något själv som kan konkurrera med fabrikstillverkat, bör man kunna tillföra något unikt.
Det är möjligt med t ex keramik och glas, men enstaka tegelstenar är svårare att ge någon konstnärlig kvalite.
Försök hitta begagnat tegel istället, inte värt besväret att göra eget.
Varför inte hellre bygga med sten + kalkbruk?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 11 mar-09 kl 13:29 »
Calderys i Höganäs, Göteborg, Bjuv och Stockholm (tror jag det var) tillverkar tegelsten.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
torbjorn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser