Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höjd på nät för vingklippta leghorn?  (läst 6697 gånger)

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:höjd på nät för vingklippta leghorn?
« Svar #20 skrivet: 17 jan-06 kl 15:50 »
Min uppfattning är att om du har äppelträd/bärbuskar/rabatter.... en "lummig" trädgård, där hönsen kan få skydd ovanifrån, så är de inte så pigga på att gå iväg längre sträckor.
Om grannen därmot har en "sagoträdgård" så kliver de gärna över... ;)

Mina grannar har ( tyvärr ) "sterila" trädgårdar, snörrätta rabatter, trädäckade uteplatser o välskötta grus/sten partier, så mina höns tycker inte att det ser välkommnande ut.... tack o lov..
Många sura miner hos våra grannar när jag berättade att jag tänkte skaffa höns.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Archibald

« Svar #21 skrivet: 18 jan-06 kl 08:09 »
mina grannar skulle nog nacka hönsen om de kom över på deras sida, annars skulle jag gärna låta dem springa fritt påtomten, men å andra sidan vill jag inte ha marodörer i jordgubbslandet...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #22 skrivet: 18 jan-06 kl 08:21 »
Jag har iof bara åkrar som näraste granne och de öppna ytorna kanske inte lockar till hönsäventyr men de har inte ens försökt ta sig över det 1 meter höga nätstaketet. Om hönsgården är tillräckligt stor har de ingen längtan ut, däremot är det lättare för t.ex. en räv att ta sig in. Ett sätt är att lösa det genom att ha ytterväggarna på den med 2 meter högt hönsnät medan den del av hönsgården som vetter in mot trädgården har lågt och snyggt sk. trädgårdsnät. Klängväxter på nätet gör det snyggare och buskar utanför döljer det lite grann.

Ps. Om ingen genbank är intresserad av din höna så är nog min granne det. Hon har blomme men inte genbank. Ds.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

sidra

« Svar #23 skrivet: 20 jan-06 kl 18:11 »
Jag har mina hönor gående fritt på min trädgårdstomt.

I höstas flög dom som stora tunga humlor över och satte sig i grannarnas äppleträd. Grannarna ville inte ha dom där så det var ett litet problem. Då fick jag rådet att försiktigt klippa de yttersta vingpennorna för att de inte skulle kunna flyga så högt.
Vi har häck kring tomten och längst ner kompostgaller som är 900 högt. Det är inte jättesäkert men nu har dom lärt sig att hålla sig innanför.
Jag har inte vingklippt dom men ifall dom börjer flyga över till grannarna igen ska jag göra det.
I sin säkra gård har dom 2 meter högt hönsnät med tak av bärnät.  Det kan ju alltid komma någon hund eller katt och skrämma iväg dom annars om man inte är hemma.

Om dom rymmer har jag lärt dom att jag har godis åt dom i en papperspåse. När jag prasslar med den kommer dom springande så fort dom kan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser