Tack för tipsen!!
Hur dränerar jag?
Gräver jag ett litet dike runt landet?
Först måste du veta om du behöver dränera. Dränering är inte nödvändigtvis bara av godo. Det ändrar på vattenförhållandena i marken. Oftast är detta bra för odlingen, men kanske inte alltid. Vatten som strömmar igenom (ofta under ytan) kan vara ett mindre problem (då det innehåller mer syre än stillastående vatten och kan föra med sig näring) medan stillastående vatten aldrig är bra.
Du kan kanske behöva dränera mot ytvatten som rinner in från angränsande mark. Då kan ett grundare dike (3-6 dm?) räcka till, men vattnet måste ledas bort från landet. Men enligt ovan är detta sällan ett särskilt stort problem. Oftast finns dock problemet djupare. Det kan synas på att köksväxterna står stilla medan anpassade ogräs trivs. (Detta kan bero på näringsbrist också.) Om du när det torkat upp gräver en bit ner (minst halvmeter, gärna meter) så kan du se om jorden är kompakt och hård. Detta kan tyda på att den ibland är "vattensjuk". Andra tecken är förekomst av blålera, samt ont om rötter. Även att matjorden ofta är blöt och svårbearbetad. I så fall kan du behöva dika (öppna diken eller täckdiken) ner till ca en meters djup. Det är ett mer omfattande arbete, samt kräver att du har nånstans att leda vattnet.
En enklare åtgärd är att odla på upphöjda bäddar. Det kan hjälpa, beroende på hur stort problemet är.
Blöt eller fuktig lerjord ska inte bearbetas. Dåligt dränerad lerjord är ofta fuktig en bit ner. Det blir svårt att bearbeta den med bra resultat.
Vätan försämrar lerans struktur. För att motverka det krävs ordentlig höstbearbetning, samt försiktig bearbetning på våren (och ev sommaren). Det blir något av moment 22. Tillsats av mycket mullsubstans samt upphöjda bäddar kan vara bättre, gärna kombinerat med lagom dikning.
Ett annat moment 22 är att marktäckning förbättrar strukturen, men om jorden är blöt och kompakt så blir det lätt för tätt och blött under täcket, vilket kan leda till problem med mögel och sniglar.
Min erfarenhet är att det kan gå bra att odla en dåligt dränerad lera några år, sen går det sämre, även om man försöker förbättra den. Jag tror det beror på:
-Oförsiktig jordbearbetning med t ex jordfräs som förstör markstrukturen.
-Det växttillgängliga jordlagret är ganska tunnt. Där marken tidvis är vattendränkt och syrefattig bildas ämnen som växternas rötter inte gillar. De kan därför inte använda de djupare skikten. Kanske kan växterna bara använda några dm av jorden, när en meter hade varit önskvärt. Näringen kan då snabbare försvinna ur detta tunna jordskikt.