Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kunskap om brukshästar  (läst 9954 gånger)

Jimmy G

• Södermanland
SV: kunskap om brukshästar
« Svar #40 skrivet: 03 apr-09 kl 20:10 »
hehe
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 04 apr-09 kl 18:43 »
Tack gångtrött för en dag som jag sent kommer glömma  ;D
                           MVH Jimmy G
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 04 apr-09 kl 18:47 »
Tack gångtrött för en dag som jag sent kommer glömma  ;D
                           MVH Jimmy G
Det var så lite så! Bara kul! ..och tack för hjälpen! :)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 04 apr-09 kl 21:06 »
Det var så lite så! Bara kul! ..och tack för hjälpen! :)
hjälpte jag ???

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 04 apr-09 kl 21:38 »
Ja.. :) De där stockarna du drog ut hade inte rullat ut till avlägget av sig själv.. :)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 04 apr-09 kl 21:52 »
Jaha du menade så  ;D ;D
då är jag glad att kunna hjälpa till  ;D
« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 16:53 av Jimmy G »

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 20 aug-09 kl 14:42 »
nu läser jag Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck men den tycker jag är lite vad ska jag säga svår för mig är jag så korkad som min lille brorsade ?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 20 aug-09 kl 14:48 »
nu läser jag Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck men den tycker jag är lite vad ska jag säga svår för mig är jag så korkad som min lille brorsade ?
Ähh.. :)
Det är svårt att lära sig praktiska saker genom att läsa.. Det bästa är att lära sig genom praktiska kurser först och sedan när man kan det skapligt är det lättare att ta till sig saker i böcker, då vet man ungefär vad det handlar om.

Hade jag kunnat lite mer om hästkörning hade du gärna fått komma hit och lärt dig mer om körning, men jag inser mina begränsningar så jag ska inte lära ut något jag inte har full koll på själv..

"ardennervän" har mycket bra kurser.. Försök att ta dig dit och gå en av hans kurser under en helg, det kommer att ge väldigt mycket!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #48 skrivet: 20 aug-09 kl 14:48 »
Timmerhästens bok av Yngve Ryd är en fantastisk bok om skogskörning med häst.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 21 aug-09 kl 18:01 »
nu har jag läst ut den och lärt mig en hel del i tiori eller hur det stavar  ;D ;D ;D

Luff

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 22 aug-09 kl 23:00 »
Jag tänkte precis föreslå Timmerhästens bok men Foppas fot hann före. Helt jäkla underbar och fast den är en berättande bok så är den enormt lärorik.
Så läs den Jimmy G - den är inte krånglig och man kan läsa kapitlen i den ordning som man tycker verkar intressant.
//Luff

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 24 aug-09 kl 16:15 »
okej det ska jag göra
 ;)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 18 jan-11 kl 21:39 »
halloj allihopa! tänkte svara lite här. sedan för gåande in lägg har jag blivit en kusk jag kör allt från shettis till ardenner men vill lära mig mer om skogskörnig

Proppen

« Svar #53 skrivet: 19 jan-11 kl 20:11 »
En tanke är ju att gå med i nån förening för brukshästar, då får du ju ett bra kontaktnät och det brukar finnas kurser att gå. Nu vet jag inte hur det är i Stockholmstrakten men jag skulle tro att det finns en hel del kurser även där.

Finns föreningar för Nordsvensk Brukshäst och jag misstänker att även Ardennern har nån förening.

Så hade jag nog gjort för att få flera kontakter och möjligheter att utveckla min körning!

Lycka till!

574Krusa

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 19 jan-11 kl 20:31 »
Det finns en ardennerförening som anordnar kurser och ger information. det finns lokalklubbar runt om i landet, om det finns i Stockholmstrakten vet jag inte. Men jag tror att det finns i angränsande län.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 20 jan-11 kl 10:30 »
Jag är medlem i alvelsförenigen för svenska ardennerhästen

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 20 jan-11 kl 10:34 »
Och just nu läser jag timmerhästens bok

Luff

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 20 jan-11 kl 22:43 »
Visst är den underbar - man får sig en tankeställare när man inser vilket jobb dom gjorde - både gubbarna och hästarna. Och att bo i dessa kojor med en mathållning som nog var minst sagt ensidig.
Har du kommit till berättelsen om hästen som fastnade över en gran i en backe?
//Luff

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 21 jan-11 kl 09:54 »
nej inte än men jag har läst lite om hästen som inte ville dra. en super hälig bok

Luppa

• Norrbotten
« Svar #59 skrivet: 21 jan-11 kl 12:41 »
Måste bara få lägga mig i lite...  ::)
Vilket underbart bemötande Jimmy G har fått! När jag läste första inlägget så väntade jag mig att folk skulle hacka på honom och säga att han minsann inte kunde skaffa häst om inte hans föräldrar var intresserade, om de inte hade egen gård och han inte gått på ridskola i minst 7 år... Ja ni förstår.  ::)
Men i stället så är det flera som erbjuder sig att lära ut sinna kunskaper, underbart tycker jag ! Jag skulle också behöva någon som er...  :-[
Kram på er, fortsätt så!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser