Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi har ett problem med okastrerade katter..  (läst 4911 gånger)

Miranda

Vi har ett problem med okastrerade katter..
« skrivet: 19 jan-09 kl 14:29 »
Jag behöver skriva av mig lite och få höra andras åsikter om detta...
De o kastrerade katterna ägs av våra nyblivna hyresvärdar, usch att hamna i dispyt med folk man är så pass beroende av!

De bor ca 1 km från oss och det är just "stamhanen" som vi fått problem med. Vi har nämligen själva kastrerade katter, delvis för vars skull vi flyttade till landet, som vi smått börjat vänja vid utelivet.

Igår for vi upp från köksbordet av ett kattskrik,  ut genom ytterdörren och hinner se grannarnas stamkatt försvinna i buskarna. Vi ropar på vår katt som kommer ilandes med uppburrad bortssvans och slinker in genom dörren.

Vi letar efter skador och har idag känt en svullnad på svansen.

Sedan vi flyttade in har jag talat med både hyresmannen och kvinnan om att kastrering av bondkatter är ett bra sätt för att slippa dränka kattungar på vårarna  :o

Varje gång jag tar upp det ( har blivit nästan 6 gånger sedan i december när vi flyttade in) blir de obekväma o säger nåt i stil med... - nja... det kanske det skulle vara....

Vad ska vi göra? Säger jag till en gång till är det inte helt osannolikt att bägaren rinner över och vi får en otrevligt förhållande till våra hyresvärdar...
Men vi måste ju kunna ha våra katter ute på landet!? Utan att de blir bitna o får infektioner som slutar illa, eller blir ivägjagade och inte vågar komma hem....

Nån som har en åsikt/tips?

Vurre

SV: Vi har ett problem med okastrerade katter..
« Svar #1 skrivet: 19 jan-09 kl 14:42 »
Katterna får väl slåss tills de gjort upp, det är inte mycket du kan göra åt det. Många kastrerade katter är väl så bra på att slåss som okastrerade.  Och kattungar är väl inget problem för dig, om du har kastrater?

Vad din hyresvärd har för djur ska du nog inte lägga dig i, för det angår inte dig, varken som hyresgäst eller granne.
snus? vad är priset på en pris?

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jan-09 kl 16:00 »
Att katterna slåss får man nog acceptera (våra tre slåss med varann med jämna mellanrum) och det kan lika gärna vara kastrerade katter som beteer sig så. Springer den däremot och pissar på dörren eller nåt kan det väl vara befogat att klaga. Men om det är er hyresvärd som äger katterna så bör ni nog låta bli att klaga. Blir ni riktigt osams så blir det ju mycket svårt att bo kvar.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 19 jan-09 kl 16:54 »
eller så kan ni ju flytta till annat hus.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jan-09 kl 17:10 »
Okända eller oönskade katter motas bäst med bly. Det verkar som er hyresvärd skiter i katten i vilket fall som helst.

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 19 jan-09 kl 23:15 »
Skaffa hund som jagar bort katter som inte tillhör familjen  ;).Vår hund jagar bort alla katter som inte är "hans",han är inte elak mot dom han bara springer efter dom tills dom är utanför hans domäner.
Annars när jag hör att det är bråk  går jag ut & vrålar  :-[ då blir det fart på den andra katten medans vår kastrerade hankatt lungt sitter kvar.
Du kan ju oxå spruta vatten på den när du ser att den är hos er,det är effektivt för jag har gjort det på en som var dum mot våra katter.
Tror inte det är nån större ide´att du pratar med ägarna till katten ,för dom anser nog att det gör katterna upp själv, du riskerar kanske att få skit för det ,eller vad tror du?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Miranda

« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 10:19 »
Jag tycker att det är synd att så många anser att katter inte lider av att slåss med varandra.
Vår katts svans har svullnat upp, den släpar i golvet och han har feber. Ska vi bara låta det vara då?
Imorgon åker vi till veterinär.
Vi talade med hyresvärdarna igår och som tur är var de inte omöjliga, de förstod åtminstone att det inte var bra om katterna slogs och skadade varandra.

Jag förstår att jag inte har något att säga till om vad gäller kastrering av deras övriga katter, eller att de dränker kattungar, men just stam hanen har ju orsaka skada för vårt eget djur.

Det är synd att att katten fortfarande förföljs av gamla rykten och skrönor, vilka andra djur låter vi gå lösa på varandra och slita av öron och ögon? Vilka andra djur låter vi föröka sig utan gränser eller ansvar för följderna av inavel, svält och infektioner?   

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 20 jan-09 kl 10:22 »
Det kan inte vara så att hyresvärdarna helt enkelt inte har råd att kastrera sina katter och därför slingrar sig? Du kan ju erbjuda dig att ta den till veterinären och se vad svaret blir då.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Miranda

« Svar #8 skrivet: 20 jan-09 kl 10:31 »
Jag har erbjudit fällor från en kattförening, transport och boende för katterna 24 timmar efter kastrering så att allt läker som det ska,  de verkar ha det gott ställt med pengar. Jag tror att det mest handlar om ovetenskap och tid till engagemang. De är ena riktiga arbetsnarkomaner :)

Idag kommer de nog att ringa och diskutera hur vi ska lösa det hela....pirrigt!  :-\

Miranda

« Svar #9 skrivet: 20 jan-09 kl 10:32 »
- och skulle de ta upp att de inte har råd så erbjuder vi att lägga ut pengar för kastrering, vi skulle till och med kunna ta hand om katten själva efteråt om det skulle lösa problemen.  :-[

Vurre

« Svar #10 skrivet: 20 jan-09 kl 10:34 »
Att katter slåss beror inte på att de inte är kastrerade, det beror på att de är katter. Om man tycker att det är "synd" om en katt som varit i slagsmål, ja då får man hålla den inne. Personligen tycker jag att det är djurplågeri att hålla katter inomhus.

Katter slåss. Kommer det en ny katt till ett område så gör den nyanlända och de gamla katterna upp om vem som ska vara var i hierarkin och de gör de genom att hota, tjuta och slåss. Visst, det blir skador och visst kan man få ta dem till veterinär om det blir bölder eller andra infektioner. Men det spelar alltså ingen större roll om de inblandade är kastrater, de slåss ändå. När era katter tuffat till sig i lantluften och nån ny granne kommer att säger att er katt har rivit min katt så det gått hål på skinnet, vad ska ni göra då?

Sen får folk ha sin uppfattning i frågan om att kastrera eller ej.

fjäderfän

« Svar #11 skrivet: 20 jan-09 kl 10:49 »
mina två katrerade katter slås som bara den men dom andra katterna runt omkring så e det att vara katt.

men det e självklart bra att kastrera dom för att inte få mer kattungar.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Miranda

« Svar #12 skrivet: 20 jan-09 kl 11:15 »
Verkar som att det finns helt olika uppfattningar angående om kastrerade katter slåss eller inte, jag anser att kastrerade katter i det allra flesta fall blir lugnare och mindre revirbenägna, främst att reviret minskas och att de inte vandrar iväg lika långt.

Bor det kastrerade katter på en gård och det kommer okastrerade katter på besök så är det ju självklart att de kastrerade katterna slåss för att få bo kvar på sin plätt.
Ett fåtal kastrerade katter kanske klarar av att hålla andra okastrerade borta, men utgången blir oftast, vad jag uppfattar det, att kastrerade katterna skadas eller drivs bort från hemmet.

Vurre

« Svar #13 skrivet: 20 jan-09 kl 11:33 »
Jag har haft katter av skilda slag i decennier och inte har några kastrater försvunnit, inte. Däremot brukar det inte finnas mer än en okastrerad hanne i taget, eftersom de inte gillar konkurrens. Men Miranda kanske har större erfarenhet av katter än vad jag har?

Just nu har vi tre kastrater och fyra-fem okastrerade. Nån gång i månaden eller så är det gruff men sällan särskilt allvarligt. De har gjort upp sinsemellan och vet vad som gäller.

Miranda

« Svar #14 skrivet: 20 jan-09 kl 11:59 »
Du måste ha tur med dina katter Vurre, de har alltså aldrig skadat varandra ordentligt?

Kan säkert vara så att du har en grupp katter som faktiskt har en stabil hierarki, men mitt problem är att just min katt inte har en chans att stå upp mot en "stamfader".

Jag vill inte anklaga nån för djurplågeri, allas situationer ser olika ut, jag försöker bara komma på en lösning mellan två grannar varav den ena grannens okastrerade katt spöar den andres kastrerade.

Miranda

« Svar #15 skrivet: 20 jan-09 kl 12:21 »
De verkar ge sina katter ordentligt med mat i alla fall, de ser inte magra eller "skraltiga" ut...
Hörde om det kunde vara så att de som bodde i huset innan oss gav katten mat men det hade de inte.

Däremot ska stamfader ha "lekt" med de förra katterna, som var kastrerade  ???
Fast de hade ju bott här i 17 år så de kanske var vana vid varandra, jag vågar ju inte hoppas på att våra katter blir vänner när han lika gärna kan skada eller jaga bort våra.

Det där med förökningsrevir och jaktrevir kan säkert stämma, vårt hus ligger säkert i stamfaderns förökningsrevir, ev även i jaktreviret då det vimlar av sork här...men det gör det ju i "hans" gård oxå....

Vurre

« Svar #16 skrivet: 20 jan-09 kl 15:49 »
Du måste ha tur med dina katter Vurre, de har alltså aldrig skadat varandra ordentligt?

Kan säkert vara så att du har en grupp katter som faktiskt har en stabil hierarki, men mitt problem är att just min katt inte har en chans att stå upp mot en "stamfader".

Jag vill inte anklaga nån för djurplågeri, allas situationer ser olika ut, jag försöker bara komma på en lösning mellan två grannar varav den ena grannens okastrerade katt spöar den andres kastrerade.

Nå, under alla dessa år jag har haft katter och det är väl drygt trettio år om inte mer så har man ju fått åka till veterinären nån gång efter att det varit slagsmål och blivit bölder, men så är det att ha katt. De slåss, det tar ett tag innan den svagare katten har insett att den ska hålla sig på mattan men sen lugnar det ner sig, tills det kommer en ny katt som ska införlivas i hierarkin. Bara din katt fattar att den inte ska mopsa mot storbonsen så blir det lugnt.

Och som sagt, tro inte att din hyresvärds katt skulle sluta spöa din om han blir kastrerad. Låt katterna göra upp, håll koll på såren och tvätta med jodopax. Var framförallt inte för styv i korken bara för att du har kastrater, det kan komma en dag då din katt har spöat upp nån annan katt så blodvite uppstår.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #17 skrivet: 20 jan-09 kl 16:08 »
Av vilken anledning väljer du att inte kastrera dina katter Vurre!?

Vurre

« Svar #18 skrivet: 21 jan-09 kl 07:51 »
Av vilken anledning väljer du att inte kastrera dina katter Vurre!?

? Skrev jag inte att jag har tre kastrater? Däremot tänker jag inte själv kastrera några katter, det får veterinären göra.

Två av de okastrerade är inflyttade från en annan gård, så jag vet inte riktigt om de är vår än. Och om vi bestämmer oss för de är våra så är det inte säkert att vi kastrerar dem ändå. Vi får se.

Om och i så fall när jag låter kastrera katter angår ingen annan än mig och min hustru.

Miranda

« Svar #19 skrivet: 21 jan-09 kl 15:20 »
efter att ha talat med våra hyresvärdar har vi fått reda på att det går fler "slagskämpar" runt knutarna så att kastrera deras katt kommer nog tyvärr inte lösa alla våra problem.

Funderar nu på kattlucka så att våra katter kommer undan ifall främlingarna kommer ock muckar, nån som har erfarenhet av det?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser