Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!!!  (läst 3365 gånger)

Rabies

• Blekinge
HJÄLP!!!
« skrivet: 11 okt-05 kl 13:19 »
Hej.

Nu behöver jag lite hjälp här... jag har kommit över ett älgskinn och jag ska göra iordning det... men jag fick inte tag i hjärnan och det är den ända varianten av garvning som jag visste något om.

Vad finns det för alternativ och hur gör man med dom...

Snälla svara fort för jag misstänker att skinnet blir förstört om det får ligga för länge.

// Charlie

Shimoda

Re:HJÄLP!!!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-05 kl 14:17 »
Kan tyvärr inte ge dig några råd direkt här. Rekommenderar en bok av Lotta Rahme som heter "Skinn: garvning och beredning med traditionella metoder". Den borde finnas på biblioteket. Gör den inte det har de säkert andra böcker som kan hjälpa dig.

Lycka till!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 11 okt-05 kl 14:33 »
Frys den genast eller salta in den medans du letar info.

Rabies

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 11 okt-05 kl 15:34 »
hur körtr är det om den flådes igår???

Fick nyss reda på att så var visst fallet...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 11 okt-05 kl 20:59 »
Vet inte. Beror på hur varmt det varit där det legat. Jag skulle prova ändå. Så sitt inte och skriv på forum, ut och rädda ditt skinn istället ;-)

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-05 kl 00:15 »
Hej, kan inte ett dugg om skinnberedning, men kan inte tänka mig att skinnet är förstört efter en dag...men jag skulle nog göra som Gruff föreslog och salta in den ordentligt bums!

Här är några länkar med bra info om garvning

http://www.vildsvin.se/garva.htm

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/1982/skinber1.htm

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/1984/sovpase.htm

« Senast ändrad: 12 okt-05 kl 00:16 av Eulalia »

Rabies

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 12 okt-05 kl 11:36 »
Jag kan nu medela att skinnet inte mådde riktigt bra och det var int mycket som gick att rädda... Men jag fick tag i hjärna från en annan jägare. så det löste sig  :D

Tack till alla er som hjälpte till

Mullvaden

« Svar #7 skrivet: 14 okt-05 kl 21:16 »
om du inte får tag i hjärna kan jag ge ett hett tips:matolja!!!
billigaste sorten.
kör alla med här,visserligen är ju hjärna gratis men har man 7-8 skinn att ta rätt på ids man int stå å hacka skallar :)

alltså skinn klarar sig ganska länge frå det att dom är flådda tills man börjar jobba,men ha det svalt,utomhus eller så.
ska du avhåra gör det ju inget om det ligger varmt,släng det i en svartsäck med vatten å såpa så går det ännu fortare.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 14 okt-05 kl 23:54 »
Ring eller maila Delsbo skinnberederi om du skulle vilja garva med alun...
De säljer GDS (gör det själv) sats för skinnberedning... har själv berett ca 10 fårskinn och några kanin...

För ca 4 årsedan kostade detta ca 300 -400 kr...

Det du bör göra omgående är att salta MYCKET med helst sten salt... Det skall vara snövitt på huden...

Om håret sitter när du drar hårt idet så är det nog ok...

Om huden börjar härskna och ruttna så släpper först håret...

Men då kan du faktiskt göra skinn... Ja hår fri alltså om du skulle vlija sy nåt skinn plagg...

Skinn med päls kallat i allmännhet Pälsskinn eller fäll... tror jag..

:-)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rabies

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 16 okt-05 kl 00:03 »
Ska tilllägga att det var mitt första försök... nånsin.

Men öronen vart lite plastiga först... verkade mer torkade än garvade, men dom vart mjukare efter en rejäl omgång på en stolsrygg. Kan nån säga vad jag gjorde för fel?

Sa bara berätta vad jag gjorde.... först skrapa jag bort allt kött och hinnor osv, sen smetade jag på hjärnan och lät 2 bitar ligga cirka 4-5 timmar, sen hade jag på hjärna på en annan bit som bara fick ligga 1 timme, sen rökte jag alltihop över björklövsrök...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1242 gäster, 2 användare
torbjorn, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser