Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning i hönshus  (läst 18910 gånger)

trollpip

• Dalarna
uppvärmning i hönshus
« skrivet: 15 sep-05 kl 10:37 »
Jag kommer att få hem lite hedemorahöns snart. Men nu undrar jag hur jag ska göra med uppvärmningen. Jag kommer att hålla dem i liten gammal ladugård och utan värme kommer ju temperaturen att gå under noll. Klarar hönsen det?? Hur kallt klarar hönsen av?? Får ge dem ljummet vatten eller ställa en värmeplatta under vattenautomaten vid temperatur under noll.

Eller är det bättre att skaffa en värmelampa (som man har till smågrisar)?? Eller är något annat sätt bättre??  ???  ???

Hoppas att ni har lite tips!! Kram Anna
« Senast ändrad: 15 sep-05 kl 10:38 av trollpip »
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Angel

• Gäst
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #1 skrivet: 15 sep-05 kl 11:06 »
Hej

Hur många höns ska du få och på hur stor yta ska de bo?
Regel är att det inte ska gå under +5 grader i hönshuset. Hönorna klarar kyla mycket bra men då ska de ha ett bra energirikt foder  :)

Jag hade själv varit försiktig med att ha elapparater så de kan nå dom. Hönor är ju ett nyfiket djur  :D Men kan du hålla runt +5 grader i hönshuset så är det ingen risk att vattnet fryser ...

Du skriver inte var i vårt avlånga land du bor  :) Om du bor i södra delarna så är vintrarna fuktiga och rå men i norr så är de torrare. Det kan kanske spela en viss roll i hur du ska göra. När det är fuktigt och rått ute så kan det vara svårt att hålla ströbädden hos dom torra och det är ett måste att den är torr.

Du kanske ska kika lite på strålvärme i taket? Men se upp med brandfaran.. Det finns sådana saker som är gjort speciellt till stallar. Och ett bra tips är att kika efter de som är reglerbara  :) Det kommer en vår till sist  ;D

Lycka till

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 sep-05 kl 14:57 »
Hej Anna!

Höns, speciellt Hedemora, är mycket tåliga mot kyla, det är drag man ska akta sig för.
Om jag var du skulle jag "bara" hänga en värmelampa över sittpinnarna och en över vattnet (keramikvärmelampa är bäst - den ger inget ljus, bara värme).
Man ska ju inte ha för varmt i hönshuset heller, för då driver man på hönsen med äggläggandet. Och en sak till man ska hålla i minnet är att just Hedemora är "gjord" för ett kallare klimat  ;).

Lycka till!
MVH Ia  :D  
« Senast ändrad: 15 sep-05 kl 14:59 av I@ »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 15 sep-05 kl 15:23 »
Nån sa vid ett tillfälle att hönsen inte ser det infraröda ljuset. Kanske inte stämmer, men jag tycker det är mysigt som ledljus om jag har ärende in dit efter läggdags.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 16 sep-05 kl 09:29 »
Hej!

Alltså detta är ett dilemma för mig, jag har mina dvörgkochin i ett utrymme jag byggt i mitt oisolderade stall! Jag hade önskat att jag fått in ett par till höns i gruppen, inför vintern, men eftersom jag vill ha några hedemora och inte hittat någon som vill sälja så vet jag inte hur jag ska göra!

Jag pratatde med svärfar som är uppvuxen på gård, han menade att man så aldrig hade någon värme i hönshusen förr, höns klarade sig fint med god mat och genom att vara tillsammans!
Möjligen kan jag tänka mig att han någon lite form av värme, men jag vet vilken eller vart jag köper den, min granngårdenbutik är riktigt dåliga både i sortiment och kunskap! Däremot skulle jag behöva lite extra ljus, hos dem, för de går redan och sätter sig på pinnarna tidigt om kvällen!

Neta

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 sep-05 kl 12:00 »
Beroende på hur kallt det blir där du bor får du anpassa värmen efter det. De flesta höns klarar några minusgrader utan problem. Jag vet inte hur känsliga dvärgkochiner är men i min fantasi är de nog lite känsligare än mina blommehöns.
 Blir det många grader kallt och du har få höns och oisolerat bör du förstärka med nån värmekälla. Du behöver inte ha nån hög värme utan frostfritt och kanske några plusgrader. De flesta firmor som säljer jordbruksmaterial säljer även element av olika typer prova tex Nima (finns på nätet) Tänk på IP nummer vilket helst ska vara 65 för att användas i hönshus. Samma med lampor, lysrör.

Hönsen brukar natta sig när det börjar skymma. Så det blir rätt tidigt nu när det börjar bli mörkt på kvällarna (åtminstone här i Västerbotten).

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 sep-05 kl 16:31 »
Vet inte om höns ser infrarött ljus, men jag vet att människor inte gör det. Det är väl ett rött ljus du har.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 26 sep-05 kl 20:14 »
Oavsett ras kommer alla våra tamhöns från Indien! Där finns inga snövintrar och inga minusgrader. Höns överlever i kalla hönshus men de uppnår aldrig full hönsålder p.g.a. att deras immunförsvar försvagas och allmänkondition går ner så de till slut dukar under av någon sjukdom eller infektion.
Mina rekommendationer till dig nyblivna hönsägare är att införskaffa ett oljefyllt termostatsstyrt element, sk. industriradiator. Dessa är ganska dyra i inköp men dessto billigare i drift och de är dessutom godkända så om ngot skulle hända gäller hemförsäkringen. Värmelampor är mycket billigare i inköp men drar istället så mycket ström att de blir väldigt dyra i längden.

- Jag skulle vilja komma med en liten utmaning till alla er som förordar kalla hönshus: Hur länge har ni hållit på? Hur många hönor har ni över 8 års ålder? Om ni har någon, värper de fortfarande? Har ni någon värpande över 10 års ålder?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 26 sep-05 kl 21:04 »
 I mitt hönshus (en murad ladugård) blir det sällan minus och jag har värme på under den allra kallaste perioden, för att förhindra att vattnenledningarna fryser.
 Men, Kicki: Jag har en kompis som har ett mindre ouppvärmt hönshus och hon har en massa hönor som är "urgamla" och värper fortfarande... Vissa är vuxna hönor som hon övertagit som numera är MINST femton år (dom värper inte mycket, dom äldsta, men något ägg blir det). Så helt omöjligt är det tydligen inte för "ouppvärmda" hönor att bli både produktiva och långlivade :)
                    Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #9 skrivet: 27 sep-05 kl 00:16 »
Hjälp....
Jag har tänkt att mina hönor ska bo hos vaktlarna och kanariefåglarna i mitt växthus i vinter.
Där blir det aldrig kallare än + 8 grader och det är en högtrycksnatrium lampa igång ca 10 tim/dygn, men det blir ju ganska fuktig värme på vintern :o
Kommer mina Brahmor att fara illa av det tror ni ?
Golver är vinterisolerat och täckt med ett tjockt lager spån som tar upp en del fukt, men helt torrt blir det ju aldrig pga att det är så mkt växter där också.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #10 skrivet: 27 sep-05 kl 07:34 »
låter väl inte som en höjdare tycker jag.
hönsen vill ha torrt och dragfritt.
fukten gör att bakterier trivs och sjukdomsrisken ökar.

jag har testat att ha vaktlar och höns tillsammans under en kort tid. ingen lyckad kombination. tror att de såg vaktlarna mer som föda än rumskamrater.
men som sagt, var det bara under en kort tid.
om man har bra koll på dem hela tiden, kanske de vänjer sig med varandra.

vänta på fler svar innan du bestämmer dig !!

mvh
hanzzon

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 27 sep-05 kl 08:12 »
Jag har en kompis som har ett mindre ouppvärmt hönshus och hon har en massa hönor som är "urgamla" och värper fortfarande... Vissa är vuxna hönor som hon övertagit som numera är MINST femton år (dom värper inte mycket, dom äldsta, men något ägg blir det). Så helt omöjligt är det tydligen inte för "ouppvärmda" hönor att bli både produktiva och långlivade
Jaha, då är det är bara att gratulera din kompis för fina djur och be henne skriva till Guiness rekordbok för hönor brukar inte bli över 15 år utom i något enstaka undantagsfall så har hon flera så är det nog världsrekord.  ;D
Hur är det med dina egna höns?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 27 sep-05 kl 08:26 »
Hjälp....
Jag har tänkt att mina hönor ska bo hos vaktlarna och kanariefåglarna i mitt växthus i vinter.
Där blir det aldrig kallare än + 8 grader och det är en högtrycksnatrium lampa igång ca 10 tim/dygn, men det blir ju ganska fuktig värme på vintern :o
Golver är vinterisolerat och täckt med ett tjockt lager spån som tar upp en del fukt, men helt torrt blir det ju aldrig pga att det är så mkt växter där också.
Låter rätt mysigt men höns smutsar ner mycket mer än vaktlar och kanariefåglar så jag tror du kommer att få det jobbigt att hålla snyggt därinne. Detta med fukten kanske kan bli ett problem men det är ju inte kyla och fukt ihop och ska vi gå efter det naturliga ursprunget så är det varmt och fuktigt i Indiens djungler också. Är de inte för många, växthuset är stort och hålls rent kanske det funkar bra.
Jag har vaktlar inne hos hönsen emellanåt (t.ex. vid vakteltuppöverskott, i väntan på slakttillfälle) och jag har aldrig haft några bekymmer med att ha höns och vaktlar ihop. Mina höns bryr sig inte om vaktlarna alls. Iof är mina vuxna höns vana vid att ha hönskycklingar i varierande storlekar springande runt benen större delen av året.

Har kursverksamhet!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #13 skrivet: 27 sep-05 kl 09:53 »
Växthuset är stort och det är många år sedan make o barn försökt sitta " i det tropiska klimatet och silade ljuset från olivträden o neriumblommor och avnjuta ett glas kallt vitt vin alt. ost fralla"
( det var därför vi skaffade växthus från början  ::) )
Nu är det fullt med fågeldamm o fjädrar här o där, sommartid kommer våra bortskämmda höns och kräver att få vara med vid ev. frukostintag, de hoppar upp i knät och mumsar så förnöjt på motsatt sida av våra frallor... ;D

Att det blir skitigt är inget problem för MIG men jag vill ju att hönsen skall ha det bra där i vinter, städar ut spillning under sittpinnar 1gång/ vecka o fyller på rent strö vid behov.

Jag har bara haft höns från tidig vår till sen höst, men tänkte att jag skulle slippa slakta av alla djur i år, skulle vara mysigt att behålla några damer året runt !
( i år har det bara blivit tuppar  :-\ )
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #14 skrivet: 27 sep-05 kl 10:35 »
Det låter ju väldigt mysigt - minns bara att nerium är giftig om du ska ha hönsen där. Höns äter gärna blad så det är smart att ställa neriumen utom räckhåll och du vill ha levande hönor.

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 27 sep-05 kl 16:40 »
 Jaha, då ska jag antingen anklaga min kompis för överdrifter eller så be henne ringa Guiness direkt, jag går bara på "hörsägen" men vet att jag sett samma höns och tuppar hos henne i en massa år;)
 Mina egna höns har jag väl haft i fem år (inköpta som daggamla kycklingar) och den allra största delen av dom lever och frodas, men jag har ännu inte upptäckt hur gamla dom tänker bli ;D
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #16 skrivet: 10 nov-05 kl 19:45 »
trollpip

hedemora höns.. så trevligt ;D.. det har jag.. ska du bli genbank ???
jag har ett värme element i kedjor  från taket på ca 2- 3+ grader då fryser inte vattnet

Love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

jenni

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 nov-05 kl 20:55 »
Hjälp....

vad jag har läst och hört så är höns över lag mycket känsliga mot fukt =/

jenni

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 nov-05 kl 21:00 »
Jag kommer att få hem lite hedemorahöns snart. Men nu undrar jag hur jag ska göra med uppvärmningen. Jag kommer att hålla dem i liten gammal ladugård och utan värme kommer ju temperaturen att gå under noll. Klarar hönsen det?? Hur kallt klarar hönsen av?? Får ge dem ljummet vatten eller ställa en värmeplatta under vattenautomaten vid temperatur under noll.

Eller är det bättre att skaffa en värmelampa (som man har till smågrisar)?? Eller är något annat sätt bättre??  ???  ???

Hoppas att ni har lite tips!! Kram Anna

ska du sätta in någonting som har med el att göra i vilket djurstall som helst så ska det vara professionellt gjort. Explosionsrisken är väldigt hög trots allt. tyvärr tänker inte många så långt..

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #19 skrivet: 11 nov-05 kl 22:54 »
ska du sätta in någonting som har med el att göra i vilket djurstall som helst så ska det vara professionellt gjort. Explosionsrisken är väldigt hög trots allt. tyvärr tänker inte många så långt..
Ja och dessutom ska alla elektriska tillbehör ha minst IP54, annars gäller inte någon försäkring om något skulle hända.

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser