Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  el från elden?  (läst 28026 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:el från elden?
« Svar #20 skrivet: 24 sep-05 kl 11:10 »
En turbin, i synnerhet en ångturbin, lämpar sig inte för småskalighet, överväg då hellre en ångmaskin.

För den vilde meckaren kan en gasturbin rekommenderas.
Det går att bygga om en turboaggrigat från en SAAB turbo eller hellre en lastbil. Skickas biogas eller annat lämpligt biobränsle igenom, får du både möjlighet till el och värme, men den för ett herrans liv. Sök på nätet det finns de som tillverkat ett sådant litet monster.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Karlstorparn

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 okt-05 kl 12:55 »
Intressant det du skriver om termoelektronik,
vet du hur mycket ström skulle man kunna utvinna med den ena metallen i 200 C rökgaskanalen och den andra i en vatten brun ca 8 C?

Bo

Termoelektriska element
« Svar #22 skrivet: 24 okt-05 kl 13:33 »
ger väldigt dålig effekt och de man kan köpa har silikonisolering som lätt förstörs genom överhettning.

Några hushåll i Norrland fick termoelektriska element för batteriladdning av ett elbolag som ville slippa dra ledningar. De ställdes på köksspisen och var väl fläktkylda. - Jag vet inte hur det gick.

Sök på thermoelectricity.

« Senast ändrad: 24 okt-05 kl 13:34 av Bo »

Wolverine

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 okt-05 kl 22:38 »
Intressant det du skriver om termoelektronik,
vet du hur mycket ström skulle man kunna utvinna med den ena metallen i 200 C rökgaskanalen och den andra i en vatten brun ca 8 C?

El låter sig lätt omvandlas till värme, men värme låter inte sig omvandlas till el lika lätt.
Orsaken finner man i olika energikvalitéer, el har 100 % omvandlingsbarhet medans värme har mindre än hälfen.
Att köra termoelement "baklänges" är energiekonomiskt förkastligt när bättre val finns till hands.
För mindre anläggningar är Stirlingpannan bästa val avseende verkningsgrad. Ångturbiner kräver installationer som inte låter sig byggas lätt, de höga tryck som krävs gör dem olämpliga i bostadshus, om någon skulle vilja/våga bygga en ångturbin hemma. ::)
Man kan också använda sig av ett litet elverk drivet av etanol, om man klarar lite oljud. Denna lösning är billigast.

Varför fylla ett behov med onödigt komplicerad teknik? Höjden av effektivitet är att använda ett så enkelt system som möjligt drivet med förnyelsebara bränslen eller ännu bättre; inga bränslen alls.

Innan man väljer energisystem som skall leverera elen är det klokt att gå igenom sin elanvändning för att inte behöva köpa/bygga en överdimensionerad anläggning.

1. Gå igenom din energianvändning. Vad kan undvaras? Måste du kunna köra alla apparater samtidigt?
Fördela effektbehovet så gott det går över dygnet, tvätta t.e.x. på natten. Det går att leva utan dammsugare, hårfön och elektrisk tandborste.
Många prylar kan drivas med uppladdningsbara batterier, bandspelare, dator, radio o.s.v.

2. Måste alla apparater drivas med el? Det finns t.e.x. gasspisar. Elspis är hushållets värsta effektslukare, ersätts den kan man gå ner i säkring. Tvättmaskinen kan matas med varmvatten från pannan vilket sänker dess elförbrukning rejält.

3. Måste alla prylar gå på 230V? Det finns kylskåp som drivs med 12 volt.

4. Se över dina apparaters dimensionering.  Du kanske inte använder frysboxen? Fyller du kylskåpet? Går det att flytta en del av färskvarorna till svalskåp eller jordkällare?

5. Granska igen och se om du kan effektivisera mer!

Själv har jag med gaspis kommit ner i nära 800 kWh/år, och det inkluderade bruk av tvättmaskin! Dåvarande Sydkraft trodde inte på min avläsning, de kom för att läsa av. ;D

När jag flyttar ut på landet har elanvändningen satts till "generösa" 1500 kWh/år, ungefär 4 kWh/dag, vilket medger användning av uppladdningsbatterier. Med så låg elförbrukning kan solceller, vindkraft och en liten stirlingpanna(kan säkert uteslutas) fylla behovet utan större problem, fast det krävs lite självrannsakan.  ;D

Tjo hopp!

« Senast ändrad: 04 dec-05 kl 13:50 av Jordlöpare »

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 okt-05 kl 05:56 »

Hej Jordlöpare.
Jag håller som sagt med dig i alla punkter utom just den att använda 12-voltsapparater.

Jag påstår att en hel del apparater faktiskt kan gå på 12 volt,
men en del av dem blir avsevärt dyrare och tyngre och otympligare med 12 volt, just genom större strömmar som blir resultatet av 12 volt istället för 230 volt.

Jag påstår alltså att idag kan vi ha ett batterisystem om vi vill, men vi kör minimumbelastningar på 12 volt. kanske, och generarear 230 volt för allt annat.

Alternativet är att köra allt på 230 volt, eftersom det fungerar så billigt idag, och sparar kabel något förgrymmat.

Mikael Perman.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #25 skrivet: 27 okt-05 kl 10:21 »
Hej på er!

Du, Mikael: Jag håller med dej om allt, men med reservation till 12 V. Har man så låg spänning så får man ju nästan ha batteripacken i ryggsäcken...

Jag har gjort det förut och gör det även nu: förordar användning av 48 V. Man vinner inte bara genom att minska arean på ledarna från kraftkällan->batteri->förbrukare med 4 gånger utan även att det finns många kvalitativa apparater tillverkade för 48 V.

Nackdelar finns ju, såklart. Det finns t.ex. dåligt med bilstereos för 48 V.
Fördelarna är ju mindre strömmar/förluster. Vidare finns effektiva omvandlare till såväl 12 V DC som 230 V AC.  Invertrar (12/24/48VDC->230VAC) finns ju med "autostart" så den drar ju "inget" när man rostat brödet (eller nått) klart.

Investeringskostnaden är förmodligen högre trots insparad koppar eftersom 48 V grejor mera tillhör "proffssortimentet", men jag tror _ändå_ att man blir "lyckligare" i längden...

*tankar från en kaffedrickare*

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Richard

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 nov-05 kl 20:51 »
Jag har hört talas om att man skulle kunna installera en liten ångturbin över sin eldstad, eller i anslutning till kamin... på så vis skulle man kunna alstra el samtidigt som man värmer vatten och får varmt i huset... tyvärr så vet jag inte var man ska vända sig, det är ju inte någon särskilt vanlig teknik.
Är en stirlingmotor kanske nånting?
Dem är enkelt och tyst.

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 30 nov-05 kl 23:06 »
Kul det där med teknik, om inte det fanns ekonomi att ta hänsyn till. Ett kraftvärmeverk hemma blir knappast ekonomiskt eller ens miljövänligt. Det bästa man skulle kunna göra med vedpannan är att bygga in ett bränneri, små förluster då kylvattnet används i pannan igen.

Spriten kan sedan driva ett enkelt generatoraggrigat.

Systemet är inte svårt att förfärdiga, många har gjort apparaten, och kanske använt vedspisen för att producera
etanol för annat än eltillverkning, men att koppla ihop systemet tror jag att tom jag skulle klara.
« Senast ändrad: 30 nov-05 kl 23:06 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Richard

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 dec-05 kl 12:51 »
http://www.syh.fi/maskinteknik/stirling/slutrapport.htm  

Det kan blir lönsamt om man har flerstegsturbin ,framforallt när man värmer up med olja.

Wolverine

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 dec-05 kl 18:58 »
Flerstegsturbin??

Försöket gällde utvärdering av stirlingpannor? Intressant att läsa igenom, tekniken med stirlingpannor utvecklas hela tiden. Jag väntar på mindre enheter för småhus, troligtvis får man bygga själv.....

Richard

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 dec-05 kl 21:28 »
Ja en flerstegsturbin...
bara en stirlingmotor är inte lönsamt,för liten power.
Eller...man bygger en stirlingmotor med nitrogen eller Helium...

Bo

Varför inte luft?
« Svar #31 skrivet: 10 dec-05 kl 08:00 »
Gaslagarna är väl de samma för luft som för kväve och helium.

Jag håller på med en beta-stirlingmotor för min vedspis som jag tänker använda för batteriladdning via en generator men det finns ett annat sätt också att använda sig av principen att ändra trycket genom att flytta luften fram och tillbaka mellan en het och kall del i ett slutet utrymme:

Man ställer ett antal cylindrar intill varandra med envägsventiler mellan och låter deplacementkolvarna gå i otakt för att ordna tryckluft. Denna sparar man i behållare och använder som energilager.

Via en tillräckligt effektiv luftmotor + regulator och generator tar man sedan ut energin som 220 V 50 Hz växelström.
« Senast ändrad: 10 dec-05 kl 08:02 av Bo »

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #32 skrivet: 22 jan-06 kl 04:21 »
Man kan bygga en motor av minnesmetaller också.
Verkningsgraden är under 10% men man tar ju alltid hand om värmen på vintern i alla fall.

Denna är lite avancerad men det går nog att bygga en enklare.

http://www.smaterial.com/SMA/engine/engine.html

Sterling är nog att rekommendera.
http://www.keveney.com/Vstirling.html
« Senast ändrad: 24 jan-06 kl 11:26 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

Den enklaste varianten
« Svar #33 skrivet: 22 jan-06 kl 10:20 »
om man använder minnesmetall eller bimetall, är bandmotor.

Tänk dig två likadana hjul, ett till vänster ett till höger. De har vardera två fälgar med lite olika radier och över dem löper två band som strävar att ändra form beroende av temperaturen. Banden löper över en större fals och en mindre. Det ena vill krympa vid upphettning, det andra vill krympa vd avkylning.

Man låter banden upptill gå genom en värmekälla och nertill genom en vattenkylare.

Richard

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 30 jan-06 kl 12:40 »

mohave

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 apr-06 kl 05:26 »
Är inne på att testa en stirlingmotor med som drivs av spillvärmen från pannan, eventuellt sätta in den direkt efter utloppet från pannan ?
(finns redan ett perfekt hål till det där)
vi kör med förugn som går dygnet runt på vintern så lite effekt måste det gå att få ut av det tycker jag.
den där ST5-nånting stirlingmotorn eller liknande den dom hade i
verkar vara perfekt för mina behov men jag kan inte hitta vart den/liknande säljs ?????
stirlingmotorer verkar ju sååå enkla i sin funktion så nån sorts
kombination av värme/el-produktion tror jag mycket på.

Filip Skräplund

« Svar #36 skrivet: 06 maj-06 kl 09:07 »
I senaste numret (18-2006) av Ny Teknik finns en artikel om Compower's kombinerade värme-/elpanna,
som fortfarande är på försöksstadiet.
De har patent på en användning av standardkomponenter, det är alltså inga nya delar de tagit fram.
I princip skulle man kunna skaffa de delar Compower använder sig av och sätta ihop själv,
dvs panna, värmeväxlare av rostfritt stål och en mikroturbin liknande bilars avgasturbiner.
Turbinen drivs av uteluft som värms upp i en värmeväxlare, det är alltså ingen risk att turbinen sotar igen.
I princip kan alla typer av bränslen användas.
På turbinaxeln sitter en elgenerator.
Compower påstår sig kunna få ut minst 20 % el och resten värme.
Inget för sommarel verkar det alltså.
Frågetecken också för ljudnivån.
Den värmeväxlare som används är placerad före pannans vanliga värmeväxlare för hetvatten.
Bolaget Turbec använder enligt uppgift samma typ av värmeväxlare till turbinen.

Här är info om Turbec's betydligt större variant av värme-/elpanna:
http://www.turbec.com/products/techspecific.htm
« Senast ändrad: 06 maj-06 kl 09:42 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Flodpärlmusslan

• Tänk efter och Gör det som Du tror är bäst!
« Svar #37 skrivet: 12 jun-07 kl 03:39 »
"Är inne på att testa en stirlingmotor med som drivs av spillvärmen från pannan, eventuellt sätta in den direkt efter utloppet från pannan ?
(finns redan ett perfekt hål till det där)
vi kör med förugn som går dygnet runt på vintern så lite effekt måste det gå att få ut av det tycker jag.
den där ST5-nånting stirlingmotorn eller liknande den dom hade i
verkar vara perfekt för mina behov men jag kan inte hitta vart den/liknande säljs ??"

Någon som kan komma med tips!?  
Träna sköta kroppen och känna hur den funkar, fjällen, helst sover jag i tält, forska och utvekla solceller, fiske, skogen i alla avseenden, odla kryddor och annat, skön musik, alla goa vänner, ha små fiskar som jag själv fångat i mitt akvarium samt mata dem för att se hur de lever

Mr Forshaga

• Det går alltid att pruta
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 12 jun-07 kl 07:57 »
Hur mycket el skall du ha?

Du anser att Solcell är förbrukad efter 20 -30 år. Visst men under denna tid är det inte så mycket arbete. skall du elda sommartid enbart för att få el?

Själv är jag lycklig ägare av solcell, funkat felfritt och iprincip underhållsfritt i 5 år.
Jag har nu kompletterat med ytterligare en panel.
Komplett anläggning 24V 168Ah, 175 W solpanel och regulator totalt pris 2594 kr, kan knappast bli så mycket bättre.

Innan du är i mål med dina planer lär det kostat mångfallt mer, dessutom lär du få mer arbete för såväl drift som underhåll (men det kanske inte gör något ???)

Mitt råd är att gå på solcell, och att hålla koll på diverse försäljningssiter på nätet. Det finns mycket billigt och tom i vissa fall gratis.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #39 skrivet: 12 jun-07 kl 19:02 »
Hej, ett ämne som intresserar mig. Men, jag instämmer när det gäller farorna. Ett instängt vatten ( ett vatten som inte kan expandera ) motsvarar av 1 lit vatten=8 kg trotyl. Jag har själv sett förödelsen av en varmvattenberedare på 250 lit, som exploderat, 2 hus gick åt. Jag har också erfarenhet från min värnplikt, som befäl för ett pannrum i ett stridsfartyg på 44000 hk.
Vi hade 8,3 sek på oss om matarvattenpumpen skulle lägga av, annars blev vi skållade, kött från ben. Jag vill bara att ni har det i åtanke, annars vet jag att vatten är ett förträffligt medium, med enastående egenskaper när det gäller energi, själv skulle jag nog titta lite närmare på stirlingmotorn-generatorn. Det har nog hänt en del sedan jag själv ville göra ett studiebesök på United Sterling, som jag dock blev avvisad ifrån, dom var väl rädda att jag skulle se för mycket, detta var under tidigt -80 tal.
Ett intressant ämne, men faror lurar, överhettad torr ånga syns inte, men skär som en varm kniv i smör.

Hälsn Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 4 användare
conny, Karlsdotter, MarkusE, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser