Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljetanken i källarn..  (läst 5163 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Oljetanken i källarn..
« skrivet: 14 okt-08 kl 19:04 »
Vi vill få ut den stora gamla oljetanken från källarn. Behöver mer utrymme för veden.

Vilket / vilka verktyg är bra till det? Jag antar att vinkelslip går fetbort.. ( som di unga sägert )

Tigersåg? Vansinne? Bärsärkagång?

?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Oljetanken i källarn..
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 19:28 »
Du måste få den tömd o sanerad först, sen är det bara att köra på :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

muffman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 19:30 »
Tigersåg och kilar för att hålla sågspåret uppe så det inte nyper (bladen är dyra) Men det allra bästa är en stooor nibbel som tar sex sju mm plåt, då är det som smör nackdelen där är att det inte brukar gå att hyra sådana för skären är fett svindyra 5-6 tusen. Öppna manskaps luckan och släng i sanerings medel typ absol eller sågspån ös ur det och kör för brinnande livet.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 19:31 »
öppna man luckan ock tömm den så gott det går,vädra ut ångorna nån vecka , ock anfall med tigersågen ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 19:50 »
Jag tog min med tigersåg, vinkelslip är eldfängt, men en tigersåg tänder inte oljan.
Jag använde ungefär 8-10 klingor som kostade ungefär som tigersåget (ca 250).
Tigersåget funkar än men är nästan slut.
Spann fast kanterna uppe, så svajar inte plåten, och klingan bryts inte.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 okt-08 kl 20:47 »
Så här gjorde jag. Körde pannan tills den stannade (detta var på den kalla årstiden). Tömde tanken på den olja som var kvar, vilket var ganska mycket, med hjälp av en liten pump på borrmaskinen och ett tomfat. Eldade upp den oljan också genom att köra ner oljerören i fatet. Rengjorde tanken ordentligt på insidan med avfettningsmedel. Kapade upp den med 230 mm kapskiva.

Med tanke på att det kostar flera tusen att anlita någon för att göra jobbet var det ganska enkelt.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 14 okt-08 kl 22:51 »
Jag vickade upp tanken och körde oljebrännaren tills den stannade. Sedan pumpade jag ut den olja som fanns kvar och det var bara 3 liter, återstod kanske ½ liter. Slängde in lite Absol genom inspektionsluckan och lät tanken vädra en vecka. Sedan gick jag lös på den med vinkelslip och tigersåg. Gjorde av med tre blad och några kapskivor. Har nu gott om 3mm plåt som är tänkt att användas till tillverkning av en spisinsats till den öppna spisen.
If it doesn't work, chrome it!

Vargerik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 22:57 »
Jag tog en nibblingsmaskin. Tuggar gott.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 23:36 »
Det låter ju smidigt det här absol.. då behöver man alltså inte ner i tanken o rota?

Vi har ingen oljebrännare, så oljan får vi nog dumpa i havet, så den hamnar bland sina kompisar som redan ligger där, o blir fler o fler.. Gör väl inget?????

Den gamla pannan åkte ut för säkert jättelängesen. Inte ut helt då, för den står fortfarande i pannrummet tillsammans med en ännu äldre panna... så vi måste nog kasta ut dem med.. Kan man gå loss med vinkelslip på pannorna tro? Kanske ligger lite brinnsugen olja där med?

Tackar för bra svar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 15 okt-08 kl 09:22 »
Det finns gott om firmor som gärna nibblar svart också..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ingvar2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 okt-08 kl 14:08 »
Ge dig inte ner i tanken för allt i världen..Åtminstone inte om du är ensam och ingen kan dra upp dig om det skulle bära sig till...
Pannan är väl bara att ge sig på med vinkelslip, hörsel-och ögonskydd och tålamod...Där ska ju inte finnas nån vidare olja, möjligen lite vatten.. Och den där oljan är ju inte direkt explosiv, bara du har vädrat ut lite så ångorna är borta...

Tompas11

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 15 okt-08 kl 18:33 »
Nej att bege sig ner i tanken är inte att rekommendera, risk för syrebrist.
Absol har utmärkt förmåga att suga upp oljespill dessutom så är Absol obrännbart.
Inga brännbara gaser fanns kvar i min tank efter en veckas vädring, det luktade knappt något heller i
tanken. Riskfritt att ge sig på den med vinkelslip, dock dammar det en del så munskydd och hörselskydd sitter inte i vägen.
If it doesn't work, chrome it!

Cyklisten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 okt-08 kl 21:23 »
Om pannan är tillräckligt gammal kan den vara isolerad med asbest, som man inte vill ha i sig. Jag såg nyss en Exonom från 60-talet som hade asbestisolering.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #13 skrivet: 16 okt-08 kl 14:31 »
Jag tackar o bockar för fina tips.  :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 16 okt-08 kl 19:42 »
...och alla gamla oljebrännare (före -74 har jag för mej) har en kondensator i sej som innehåller PCB, så själva brännaren behöver oxå lämnas in för redig återvinning.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #15 skrivet: 17 okt-08 kl 13:01 »
...och alla gamla oljebrännare (före -74 har jag för mej) har en kondensator i sej som innehåller PCB, så själva brännaren behöver oxå lämnas in för redig återvinning.

Då var det lätt..för vi har ingen.. ;)  bara pannorna..vet inte om de öste med öskar från tanken o kastade in i pannan  ;D.

milo

« Svar #16 skrivet: 17 okt-08 kl 20:09 »
När du har sågat upp den släng allt på en släp kärra och kör till skroten så får du tillbaks ca en 1000 lapp

muffman

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 okt-08 kl 22:15 »
En tusenlapp får du inte idag, järnskrot är nere på löjligt låga nivåer . Sist jag skulle sälja förra veckan var det nere i 500 kr/ton,så det blev till att spara ett tag till :'(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 okt-08 kl 22:47 »
Det blir väl högkonjunktur igen någon gång. Om inte annat kan man bygga något trevligt av plåten.

milo

« Svar #19 skrivet: 17 okt-08 kl 22:49 »
Jag fick 800 kr när jag lämnade min 3 kubik tank för ett år sen

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser