Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ved/köpa i Norrtälje?  (läst 7510 gånger)

BT

Hur mycket ved/köpa i Norrtälje?
« skrivet: 07 okt-08 kl 17:36 »
Dags att ta vedspisen i bruk. För denna vinter blir det att köpa färdighuggen och torr förmodar jag (helst skulle jag vilja hugga själv). Men jag har ingen aning om hur mycket jag behöver för att klara mig genom säsongen. Torpstugan är liten (24kvm) och där finns bara en vedspis (Huskvarna 727). Är det någon som vet hur man skall räkna? Och är den någon som känner till en bra återförsäljare strax norr om Rimbo i Norrtälje?

/BT

Vitis

• Skåne
SV: Hur mycket ved/köpa i Norrtälje?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-08 kl 20:24 »
.... och torr förmodar jag .....
/BT

Grattis !  ;D Lycka till.

*lita aldrig på en vedhandlare som lovar "torr" ved*

5-7 kubik borde värma ditt hus ganska bra under en säsong.

Hoppas du hittar nån seriös vedhandlar.

BT

« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 11:46 »
Tackar för svaret! Jag förmodar att priset bland annat beror på vad det rör sig om för typ av ved, men vad kan man räkna med för ungefärligt cirkapris för 5 kubik?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 14:16 »
Du borde klara dig med 2000 kr. Sen tillkommer ju transporten. Tre vändor med släpkärra ifall du vill göra det själv. Räkna med en hel dags jobb för att stapla också.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 okt-08 kl 22:31 »
Vedhandlare brukar ha sina egna definitioner av vedens torrhet. Om det heter att "den är nog lite ytfuktig" så ska man vara beredd på att få genomrutten ved som är så blöt att det droppar av den.

Hmm....2000 kr för 5 m³ ... det blir 400 kr/m³ , för det priset ska veden verkligen vara bra. Men å andra sidan är det väl så här på höstkanten som priset på kluven och färdig ved ligger högst.
Sist jag köpte ved, det är kanske 5 år sedan nu, gav jag 250 eller 300 kr/m³ och fick veden i storsäck på lastpall. Det var  inget vänskapspris utan jag köpte av en rent kommersiell vedhandlare som betalar moms och har F-skattsedel.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 08 okt-08 kl 22:44 »
Hmm....2000 kr för 5 m³ ... det blir 400 kr/m³ , för det priset ska veden verkligen vara bra. Men å andra sidan är det väl så här på höstkanten som priset på kluven och färdig ved ligger högst.
Exakt, jag räknade högt plus att jag tog hänsyn till rådande omständigheter. Men sen är det bara dumt att köpa för endast ett år. Hamstra och stapla undan så att man alltid har minst ett års förbrukning hemma. Man vet aldrig om man bryter en arm eller något sådant.

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-08 kl 23:46 »
Jag säljer ved och jag anser inte att det är mitt problem med vedens torrhet. Det är ju upp till var och en att sköta sin egen framförhållning med sina vedinköp eller vedhuggning! Jag säljer ved, punkt slut!

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 okt-08 kl 07:25 »
Exakt, jag räknade högt plus att jag tog hänsyn till rådande omständigheter. Men sen är det bara dumt att köpa för endast ett år. Hamstra och stapla undan så att man alltid har minst ett års förbrukning hemma. Man vet aldrig om man bryter en arm eller något sådant.
haaller med foeregaaende talare!
ha inte ved foer ett aar utan hellre foer tvaa aar!
vi gjorde misstaget at vi inte brukar saa mycket ved under vintern och brukar samla paa oss det vi behoever foer en vinter under sensommaren.
sensommaren kom och en av oss blev saa sjuk saa att samla ved var inte ens at taenka paa.
vi hade total tomt i vedboden och fick koepa in varenda vedklabbe!
det haer aaret behoevde vi extra mycket ved daa en av oss var saengliggandes och froes efetr en stor operation.
det var saa svaart att faa riktigt torr ved.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 okt-08 kl 19:24 »
Jag säljer ved och jag anser inte att det är mitt problem med vedens torrhet. Det är ju upp till var och en att sköta sin egen framförhållning med sina vedinköp eller vedhuggning! Jag säljer ved, punkt slut!

Du kan ta minst dubbla priset för riktigt torr, eldningsklar ved, i november/december/januari...

Enda arbetet för dig är att förvara veden så att det inte regnar på den...

A.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 okt-08 kl 10:51 »
Hittade magisk ved i en Blocket-annons. En snubbe som ska sälja en tomt, men verkar hakat upp sig på veden:
http://www.blocket.se/vi/14895834.htm?ca=9_s
Citera
Finns också 8m längd ggr 1m bredd ggr 1,5 m höjd med kluven ved. se bilden.Samt 7 m gg 1 ggr 1,5 med ved delat mitt itu. Samt en hel hög med Vedstumpar på ca 30-40 cm storlek. Sammanlagt så är det ved som räcker 20 år och som är värd ca 30000kr om inte mera.

Jag får det till 22,5 m3 plus "en hel hög", säg 30 totalt då. Och det ska vara värt "30000kr om inte mera". Och räcka i 20 år. Inte ens trivseleldare gör av med så lite ved. Haha, här har vi i alla fall hittat rekordpriset. Måste vara billigare att köpa finved på macken.  ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 okt-08 kl 16:52 »
400 sek kubiken får anses som ett ganska normalt pris dock kan det var 50 kr billigare...
Men det är tillgången och efterfrågan som styr priset.

Jag säljer säckad ved i skåne 29:- för 40 litersäck..  Det gör ett kubikpris på 770:-
Mackarna i byn tar ca 60 för sin ved.. 
I den jämförelsen så är min ved riktigt billig.. 

Man skall ju faktiskt vara medveten om att vedis ska betala för
Ved
El
arbetstid
Maskiner och redskap.

Hur lång tid tar det att kapa och klyva 1 kubik. sen skall det in i förrådet Osv osv...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser