Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder från mitt husbygge  (läst 8847 gånger)

wikhall

• Gäst
Bilder från mitt husbygge
« skrivet: 07 okt-08 kl 10:28 »
En god blandning av folk som utfört ett gott arbete... vi har kommit långt.

http://wikhall.blogspot.com/2008/10/varde-hus.html

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Bilder från mitt husbygge
« Svar #1 skrivet: 07 okt-08 kl 11:52 »
Kul bygge. Vad har vajrarna för funktion?

wikhall

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 okt-08 kl 09:58 »
De stagar upp konstruktionen, istället för stag i trä.
Vajrarna geggas in med lerblandad fårull och putsas in.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 11 okt-08 kl 01:42 »
Hej

Är väldigt intresserad av den här tekniken. Hur mycket kostar den om man jämför med "Traditionell" husbyggnation? Och hur billigt kan det bli om man gör allt jobb själv? Hur tjocka blir väggarna, och bygger du upp en innervägg innanför halmen sen där du drar all el i och så eller hur funkar det egentligen?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

wikhall

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 09:13 »
Tar man in hantverkare kostar det, å ena sidan. Har hantverkaren ifråga bakgrund som konstnär och ett enormt nätverk och kan därmed få saker billigare etc är det oundvikligt. Alt beror på hur mycket du kan och orkar göra själv... Och om du t ex har egen skog blir det mycket billigt. Leran är gratis, koskiten kostade 50:- från en lokal bonde, sand är ca 200 :- per lass. Fårull fick jag gratis, hampa för 1:- kg. Taglet var dyrt, dvs juteväv och linsnöre, men det går ju med plastsnöre... Juten är till för att förhindra sprickbildning i mötet mellan trä och puts.

Väggarna blir ca 40 cm tjocka. Fyra putslager blir det med olika innehål och utformning, jag skulle kunna skriva spaltmetrar, bättre gå in på www.naturligt-byggeri.org eller ta kontakt med lerbyggeföreningen.

Det finns inga innerväggar, halmen är väggen och putslagret då givetvis. Jag drar in kabelkanalersom jag putsar in mellan 1a och 2a putsningen. Det blir annars blandat i hela huset med innan- och utanpåliggande kablage, 24 v likström från solceller och tvinnade kablar. Men den installationen blir inte aktuell förrän nästa år.

KRSB

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 17:08 »
Intressant! Tack för bilderna och infon, det är finfin inspiration för framtiden.

Hylsan

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 15:08 »
Ser riktigt intressant ut må jag säga.

Har funderat nått år nu på att bygga vårat drömhus så ekologiskt och ekonomiskt som möjligt och har faktiskt relativt nyligen då fått tips om att bygga med halmbalar. Läste lite på Naturligt byggeri och fick intrycket att det var ett bra material, billigt samt "lättbyggt". Dock läste jag lite om en arkitekt som heter Lillemor Husberg som byggt ett halmhus att det var dyrt och absolut inget för en glad amatör.

Du skrev att det beror lite på hur mycket man kan jobba själv, och det är ju naturligtvis avgörande, men samtidigt så kan man ju inte dra ut på bygget då halmet inte får bli fuktigt.

Nån som vet hur snitt-tiden för en kvadratmeter är? (på en rundad höft :) )
Likadant om nån vet priset per kvadratmetern??

Ledsen om jag trådkapade lite, jag skulle precis skriva en egen tråd när jag läste om ditt bygge.

wikhall

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 okt-08 kl 14:58 »
Enligt vad Ulf från lerföreningen påstår har det funnits hus som stått helt nakna och klarat det dvs. oputsade.

Vi lade manken till och byggde ett stort hejdundrandes skyddstak över alltihop, i plåt och med pressenningar på sidorna. Så vi arbetar inomhus i regn och rusk med utbyggnaden...

Det krävs en del "skräpvirke" till det men så har ju skyddstaket besök av hackspettar också...

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 17 okt-08 kl 20:22 »
Halm tror jag kan stå bra länge utan att förfaras. Självklart är det som allt organiskt material att regnar det på det så är det snart kört. Men precis som trästomme eller liknande så tar det åt sig fukt och avger det när det torkar.

Hö däremot möglar lätt men det är inget för byggnader...

ES

Churaneko

« Svar #9 skrivet: 23 dec-08 kl 21:17 »
hej
Jag skulle vilja lära mig att bygga halmhus inför en (kanske avlägsen men ändå...) framtid...såg på dina bilder att ni haft volontärer, hur går det till? Det skulle ju vara en fantastisk möjlighet att få se hur det hela går till...!
mvh Michaela

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 24 dec-08 kl 16:04 »
Gå in på wikhalls beskrivning och sök på hans tidigare inlägg.

Mycket matnyttigt där.

God jul!

ES

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 dec-08 kl 12:44 »
Bra ersam, du vet min begränsade tillgång till Internet...

Gå in på http://www.wwoof.se/, bli medlem. Det är ett alternativ.
Annars är det enkelt att vi kommer överens om tid som du är här
och jobbar mot mat och husrum, dvs om det finns plats... 2009 börjar bra
vi är typ fullbokade i Januari som det ser ut.... Synd att det inte går att tälta
under denna årstiden...

Jag kan nås på 0701-149 729, svarar jag inte så lämna meddelande så ringer jag upp.

Och: uppdaterad

www.wikhall.com
« Senast ändrad: 27 dec-08 kl 13:10 av wikhall »

Churaneko

« Svar #12 skrivet: 28 dec-08 kl 15:28 »
tack så mycket! /M

Lucidor

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-09 kl 14:24 »
Två saker jag funderar på med halmhus är våtutrymmen och hur bra isolering det verkligen är.

Hur gör ni med badrum och kök? Bygger ni väggar av annat material där?

Kan man bygga passivhus av halm?

Ja, men eftersom halm bara har tredjedelen så bra isoleringsegenskaper som mineralull, ekofiber etc behövs det väggar på minst 1,5 meters isolering för att uppnå passivhusstandarden.

1,5 meter, det är rejäla väggar det. :) Jag läste i en annan tråd att du bygger väggar som är 4 dm tjocka, vilket låter mer rimligt och i stil med de bilder jag har sett på nätet. Men då kanske man inte strävar efter passivhusstandard?

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 07 jan-09 kl 15:32 »
Passivhus - låter som om det sköter sig självt men så är det ju inte. Snarare är det ju ett aktivt hus med styrda ventilationssystem och värmeväxlare. Det är absolut (iallafall ska vara) hermetiskt tätt och bygger på helt andra principer.

Det wikhall och andra sysslar med är snarare ett Aktivhus där aktiviteten och kreativiteten flödar där man väljer naturliga material och låter byggnaden vara mer levande. Genom tunnare väggar krävs mer eldning vilket gör att exempelvis ventilationen blir bättre och i mina ögon hade det ju kanske inte skadat att ha det dubbla men då känns det kanske som man bor i ett fort...

I vilket fall är det upponervända världen när det gäller begreppet passivhus - aktivhus. Jag vill hellre bo i ett aktivt än ett passivt hus!

ES

Lucidor

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 07 jan-09 kl 15:54 »
Värmeväxlare och isolering låter vettigt för mig som trivs i rätt hög temperatur.

De föreslår mineralull eller ekofiber, man kanske kan ha ett skikt med sånt? Eller kanske blanda det med halmen om man ändå måste packa om från runda till fyrkantiga balar?

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 07 jan-09 kl 16:03 »
Det handlar snarare om tro och ideologi.

Tror att mycket få halmbyggare tänker sig passivhusteknik - även om man för den delen försöker göra dom så energieffektiva som möjligt. Halmbalar kan man få i "vanliga" rektangulära eller rundbalar - så det är knappast någon man packar om.

Personligen tror jag inte på en mix av byggnadssätten eftersom de är så olika i upplägget. Antingen väljer man naturligt material som "andas" och tillåter fuktvandring genom självdrag och naturlig ventilation. Eller så väljer man plast, mineralull och konstgjord "andning" i form av mekanisk ventilation.

ES

pappi747

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 07 jan-09 kl 16:13 »
Ett oerhört spännande bygge! Det här ska jag försöka läsa in mig på så fort jag hinner! Att hämta råvara så lokalt det bara går måste vara rätt väg ekologiskt..

wikhall

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jan-09 kl 09:29 »
Ersam har nästan rätt. De naturliga materialen är synnerligen konventionella då de provats ut i tusentals år. De flesta av de moderna materialen har provats ut sedan 1945, och med tveksamt resultat. De som arbetar med detta på heltid, i Sverige en ytterst liten grupp människor, är mycket vetenskapliga och lämnar inget åt slumpen.

Åtskillnad är a och o, ja. Blanda framför all inte konventionellt tänkande med detta, det är då problem uppstår. Helt ok att använda t ex vindväv (plast som är perforerad) eller åldersbeständig plast i botten mot mark t ex under ett jordgolv. Men använd för guds skull inte denna plast i tak eller väggar, jag vet vissa som gjort det och problemen har redan infunnit sig...

Därför är det mycket svårt att hitta folk, både arkitekter och hantverkare, näst intill omöjligt faktiskt.
Jag har snart tio år av kunskapsinhämtande, både i teori och praktik. Detta är hus nr 4 som jag bygger på. Det är dödsviktigt. Jag rekommenderar internet, framför allt amerikanska sidor men givetvis lerbyggeföreningen www.naturligt-byggeri.org

Det har stått en del i tidningen Åter också.

PM:a mig om någon vill ha mail och telefon till de som jag är i kontakt med, lerbyggare och arkitekter, de är mycket hjälpsamma och tillmötesgående.

pappi747

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 08 jan-09 kl 12:04 »
Det är slående hur efter vi verkar ligga i alternativa byggmetoder i Sverige. Oavsett om det är ett halmhus eller kubbhus eller jordhus så finns kunskap och erfarenheter utomlands. Har vi haft för billig el för länge? Har byggnormer begränsat vår fria tänkande?
Sistnämnda har jag egen erfarenhet av.. kom glad i hågen till samrådsmöte med byggnadsnämnden med fräscha ideer. Bl.a ville jag lägga hallen ett par trappsteg lägre för att kallraset inomhus skulle skapa en naturlig cirkulation av inneluften när den kalla luften sjunker mot det varma stengolvet, värms upp och stiger. Samtidigt stannar kalldraget från ytterdörren i hallen när man kliver in, utan att svepa in över golven i huset.
Kul ide, sa dom. Jättebra men sorry, du måste isåfall bygga en handikapp-ramp i huset med fall på 1:10. Var i mitt hus på 70m2 får jag plats med en ramp på 12m undrade jag? -bygg större hus blev svaret.

Att komma med egna ritningar och tankar till BN är inte populärt. Dom vill sätta stämplar på typgodkända hus, det är mindre jobb..

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser