Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekollon igen....  (läst 6957 gånger)

hustran

Ekollon igen....
« skrivet: 22 sep-08 kl 23:29 »
Jaha, nu drösar ekollonen ner, som tur är så har vi ngr. ekfria beten. Fick höra av en kobonde att det är ngt. slags mögel som drabbar ekollonen som är giftigt, inte som jag trott ngt. i själva ekollonet. Undras hur det går då på vårkanten med alla som ligger kvar efter vintern? En väninna förlorade ett lamm i dag och ett sjukt så det gäller att se upp nu. Här finns MASSOR av ekollon i år.

Putte E

SV: Ekollon igen....
« Svar #1 skrivet: 23 sep-08 kl 20:22 »
drabbas bara lammen eller även tackor?
vet att på nötsidan så bruka äldre djur klara sig undan

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 21:50 »
Det är giftigt för både tackor och lamm. Men, jag kan tänka mig att lamm är känsligare. Det där med mögel undrar jag. Som jag har fattat det är ekollon som giftigast precis när de trillar ner och är som grönast. Gamla bruna ekollon verkar inte vara lika intressanta och jag tror att tanninet avtar efter hand. Nedanstående har jag saxat från Agrias hemsida. Gäller främst hund men, även andra djur omnämns.

"Ekollon är giftigt för djur

På hösten faller ekens alla ekollon till marken och vissa djur tycks frestade att äta dessa. Ekollon innehåller dock tannin som djur är mycket känsliga mot. I hög dos kan tannin till och med vara dödligt.

Agria Djurförsäkring har under de senaste veckorna fått in fall med hundar som förgiftats efter att de ätit ekollon. Att djur blir förgiftade av ekollon beror på att de innehåller stora mängder tannin. Tanninet är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmkanalens väggar samt skadar njurarna och levern.

– Det är skadorna på levern och njurarna som kan vara livshotande om djuret ätit stora mängder ekollon, säger Agrias veterinär Thomas Ohlén.

Enligt giftinformationscentralen är de första symtomen på ekollonförgiftning att djuret blir trött och slutar äta. Efter en stund kan det få förstoppning som inom 2-10 dygn övergår i en tjärliknande diarré. Det är inte heller ovanligt att djuret får feber.

Det är oftast får, boskap och hästar som förgiftas av ekollon men även hundar och andra smådjur kan drabbas.

– Ju mindre djuret är, desto mindre mängd ekollon behövs för att skadorna inte ska stanna vid magsmärtor utan bli betydligt allvarligare, säger Thomas Ohlén.

Det finns ingen medicin mot ekollonförgiftning. Djuren kan enbart behandlas understödjande mot magsmärtorna, förstoppningen och diarrén.

– Det bästa sättet att undvika att ens djur blir sjukt är att inte låta det sätta i sig ekollon på promenaden alternativt inte släppa ut det i en hage där det ligger mycket ekollon på marken, avslutar Thomas Ohlén."
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 12:16 »
Vill bara poängtera att ekollon står väldigt långt ner på fårens matsedel. Om de föräter sig på det, håller man dem på väldigt dåligt bete.
Har själv massor av ekar i markerna och har aldrig haft problem med någon förgiftning.

Är du säker på att väninnans får dött av ekollonförgiftning?

hustran

« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 21:56 »
Jag har alltrid trott på ekpllonförgiftning sedan "barnsben". Vi hade ungdjur som måste flyttas vid problem. Vi har också sett detta ,vid bla. en död älgko förra året. Hon blev som drogad och dog i hagen . vi har hitills klarat oss för att vi haft så pass många djur samtidigt. För ngr. år sedan fick vi tyvärr ett sjukdomsfall av en bagge. Han blev synbart dålig, magrade ut och togs hem pysslades med men mådde pyton. när han sedan slaktades så visade det sig att njurarna var gröna. Vi har faktiskt inte haft problem med vårekollon, Puh!
  Det där jag hörde av "kobonden" tycker jag är kryptiskt. En vet. som utalar sig så måste väl ha "under skortan".
 Att fåren inte skulle älska ekollon är nog fel, åtminstone när det gäller våra får. De (finullsfåren") bara sökte sig till ekarna om de kunde.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-08 kl 08:25 »
Det är giftigt för både tackor och lamm. Men, jag kan tänka mig att lamm är känsligare. Det där med mögel undrar jag. Som jag har fattat det är ekollon som giftigast precis när de trillar ner och är som grönast. Gamla bruna ekollon verkar inte vara lika intressanta och jag tror att tanninet avtar efter hand. Nedanstående har jag saxat från Agrias hemsida. Gäller främst hund men, även andra djur omnämns.

"Ekollon är giftigt för djur

På hösten faller ekens alla ekollon till marken och vissa djur tycks frestade att äta dessa. Ekollon innehåller dock tannin som djur är mycket känsliga mot. I hög dos kan tannin till och med vara dödligt.

Agria Djurförsäkring har under de senaste veckorna fått in fall med hundar som förgiftats efter att de ätit ekollon. Att djur blir förgiftade av ekollon beror på att de innehåller stora mängder tannin. Tanninet är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmkanalens väggar samt skadar njurarna och levern.

– Det är skadorna på levern och njurarna som kan vara livshotande om djuret ätit stora mängder ekollon, säger Agrias veterinär Thomas Ohlén.

Enligt giftinformationscentralen är de första symtomen på ekollonförgiftning att djuret blir trött och slutar äta. Efter en stund kan det få förstoppning som inom 2-10 dygn övergår i en tjärliknande diarré. Det är inte heller ovanligt att djuret får feber.

Det är oftast får, boskap och hästar som förgiftas av ekollon men även hundar och andra smådjur kan drabbas.

– Ju mindre djuret är, desto mindre mängd ekollon behövs för att skadorna inte ska stanna vid magsmärtor utan bli betydligt allvarligare, säger Thomas Ohlén.

Det finns ingen medicin mot ekollonförgiftning. Djuren kan enbart behandlas understödjande mot magsmärtorna, förstoppningen och diarrén.

– Det bästa sättet att undvika att ens djur blir sjukt är att inte låta det sätta i sig ekollon på promenaden alternativt inte släppa ut det i en hage där det ligger mycket ekollon på marken, avslutar Thomas Ohlén."

ekollon är väll inte giftiga för alla djur??????     gav dom inte det till grisar förr?

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 26 sep-08 kl 08:36 »

ekollon är väll inte giftiga för alla djur??????     gav dom inte det till grisar förr?

Grisar och vildsvin älskar ekollon och hästkastanjer och åtminstone vildsvin mår bara bra av dem. Häromdagen lyckades jag inte schasa bort vildsvinen från vägen genom skogen när jag promenerade, för de vägrade lämna foten av eken och stod kvar där och glufsade, alla fyra, helt ointresserade av förbipasserande människor. Barn brukar också samla kastanjer och ge överskottet till vildsvinen i olika vildsvinsparker. Grisar är allätare, människor också, men ändå finns det en skillnad i vad vi tål för mat.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 26 sep-08 kl 13:17 »
Måste bara fråga..är ekollon giftiga för alla djur??
Såg häromdagen på en 4h gård att grisen ( JÄTTESTOR) verkligen
svullade på ekollon...den åt så att det smakade o krasade!!!
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Birgit

« Svar #8 skrivet: 26 sep-08 kl 13:52 »
Som berörts i annan tråd, så käkade mina linderödssvin massor av ekollon. De var friska som "ollon" ;D
Uppenbarligen är olika djurslag olika känsliga. Ekorre käkar ju dem gärna och även flera fåglar. Naturligtvis är det ju inte bra med stora mängder, men kanske är det så att små mängder kan vara bra? För det är ju tanninerna som är just grejen med "naturlig" parasitbekämpning. Men problemet är kanske snarast att det är en hög koncentration i ekollon? Kan djur med parasitproblem vara mer benägna att "överäta" dem?

hustran

« Svar #9 skrivet: 26 sep-08 kl 15:29 »
Intressant tanke, kanske man skall släppa dem på ollonbete en liten stund. ;D

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 26 sep-08 kl 15:45 »
Förr (medeltiden) släppte man ut traktens alla grisar i ekskogen för att de skulle äta sig tjocka och feta. Jag är ganska säker på att ekarna och kastanjerna, samt fruktträden i min vildsvinsskog inte växer där av en slump, utan bl a för att vildsvinen ska kunna må bra även långt ifrån foderstationerna och ompysslingshörnen.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 sep-08 kl 17:28 »
hur är det med hästar ock ekollon då?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 18:03 »
hur är det med hästar ock ekollon då?

Mycket giftigt. De kan dö av för mycket ekollon. De blir beroende och käkar bara mer och mer så man måste stänga av de delar där det finns mycket ekollon. Längre fram i vinter så verkar kraften gått ur ekollonen eller så är de kanske uppätna av andra djur + att man fodrar grovfoder. Då verkar de i alla fall inte vara lika intressanta längre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Putte E

« Svar #13 skrivet: 28 sep-08 kl 12:35 »
blev lite smått nervös när jag kom ut i till beteshagen idag för att kolla djuren då stog min ena tackgrupp på 30tackor å åt ekollon under en ek å såg ut som dom brukar vara där men alla vart pigga men vet inte hur jag ska göra har bara de betet dom kan va på just nu vill inte köra ihop dom med dom andra gruppperna å har många ekar så går inte sätta upp staket heller runt..
men dom har hur mkt som helst att äta både gräs å busk så varför ska dom vara så dumma å äta ekollon dom är välldigt bruna nu såg inga gröna ekollon så då kanske dom inte är lika giftiga?

Birgit

« Svar #14 skrivet: 28 sep-08 kl 13:57 »
Min teori är att ju färskare, desto giftigare. Brukar ju vara så. Har de annat att äta, tror jag risken för förgiftning är minimal. Håll koll på dem och se hur mycket de äter.

Gräbban

• -
« Svar #15 skrivet: 28 sep-08 kl 20:37 »
Jippi... nåt nytt att va nervös för :P
Vi har MÄNGDER med ekar och enorma kvantiteter av ekollon i år. Här existerar inget som ett ekollonfritt bete... ::)
Det är bara att se tiden an och hoppas att våra gutar är av segt virke... :-\
Finns ingen möjlighet att "hålla koll på dom för att se hur mycket dom får i sig". Hur skulle man göra det?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 sep-08 kl 20:52 »
Citera
Finns ingen möjlighet att "hålla koll på dom för att se hur mycket dom får i sig
Jag tänkte detsamma. Gick en sväng i hagen och såg att det var totalt rensat under ekarna. Jag håller tummarna och vi har bara vuxna får nu så jag hoppas det går vägen.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Birgit

« Svar #17 skrivet: 29 sep-08 kl 07:19 »
Jag menade inte att man skulle räkna ekollon, utan snarare se hur mycket och länge de gick under just ekarna.
Vi har också mängder av ekar i våra marker och har aldrig haft problem med något djurslag. Visst äter de enstaka ollon, men oftare letar de annat smaskigt under ekarna. Mina gutar älskar eklöv t.ex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 16 okt-08 kl 13:35 »
puttar upp
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gustafson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 okt-08 kl 19:33 »
Under en artonårsperiod med kor, får och häst i ekehagar har mina kor råkat ut för ekollonförgiftning en gång men då var det relativt illa. En dog direkt och två dog av sviterna året därpå och sen var det två som födde missbildade kalvar på våren.

Kalvarna föddes med fem dagar emellan och båda två hade lite fel på ett knäled fram som gjorde att benet inte kunde rätas ut helt och hållet, det blev en liten vinkel så benet vek sig. Enligt veterinär skulle det då ha hänt något under fostrets tre första månader vilket då stämde rätt väl med tidpunkten för ekollonen hösten innan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare (1 dolda)
Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser