Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitsirap som vinterfoder  (läst 2184 gånger)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Vitsirap som vinterfoder
« skrivet: 18 sep-08 kl 16:18 »
Är det någon som har testat att invintra sina bin på vit sirap istället för socker eller bifor. Försöker man läsa på innehållsförteckningen så innehåller bifor och vitsirap samma sak, det enda som jag vet skiljer är 5 % vatten (mindre i sirapen som innehåller endast 20 % vatten och går att kallibrera vattenhaltsmätaren med).

Övriga sirapssorten innehåller salter och annat som jag tror kan ställa till det för bina men just vitsirap borde fungera. Dessutom är den ju billigare än bifor om man köper den hos bageriet i 25 kg hink.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
SV: Vitsirap som vinterfoder
« Svar #1 skrivet: 18 sep-08 kl 21:08 »
Hej!
Vet du om sirapen är kokt, läste någon stans att det blir giftigt socker för bina då?
/Magnus

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 18 sep-08 kl 21:57 »
Hej!
Vet du om sirapen är kokt, läste någon stans att det blir giftigt socker för bina då?
/Magnus
Testa på grannens bin?  8)
Vad skulle hända med sockret om det kokar?  ???

ES

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 08:30 »
Nej, jag viste inte om att sirap kokades, men om den gör det vet jag att det bildas knäckämne i den som är ofarligt för oss människor men farligt för bina. Det är ju därför man aldrig skall koka vinterfodret inte ens sockervattnet. (Jämför med "Invintra" olyckan i början av 1990 talet).

Men är du/ni säkra på att det är kokt? Det går ju fint att göra foderdeg på sirap och florsocker utan att bina dör. Eller är det för att mängden de får i sig då är så mycket mindre?

Kanske skall testa på grannensbin och se vad som händer... ;D

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 08:55 »
Hej!
Nej, jag är inte säker på det, men jag tycker det är värt att kolla upp, det kanske räcker att skicka ett E-post till Sockerbolaget?
/Magnus

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 11:53 »
Jag vet inte hur sockerbolagen gör, men när jag gör egen sirap så kokar jag den.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser