Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Du med lantrashöns i södra Sverige, värmer du upp ditt hönshus vintertid?

Ja
14 (35.9%)
Nej
25 (64.1%)

Antal personer som röstat: 37

Författare Ämne:  Uppvärmda hönshus eller inte?  (läst 9146 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Uppvärmda hönshus eller inte?
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 13:11 »
Jag värmer inte upp mitt hönshus på något vis heller fast jag bor långt upp i Norrland (utom om det närmar sig 15 minus) och det av rent praktiska orsaker. Jag vill inte ha ruvande hönor och kycklingar till nyår.

När jag tyckte mig vara snäll med hönsorna och höll ca 8 plusgrader började de ruva som galningar strax efter nyår trots att de inte fick mer än ca 6 timmar lyse om dagen. Mycket opraktiskt!

Nu när de tar temperaturen som den kommer mår hönsen jätte bra och de ruvar i maj (till oktober)  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Sally

« Svar #21 skrivet: 06 okt-08 kl 16:53 »
Tja, jag har väl också den uppfattningen att jag och hönsen inte riktigt är av samma mening gällande vad som är skönt och behagligt  ;). För mig är det viktigt att hönsen får vila på vintern och inte t.ex. ha kycklingar då. Mina bor i ett hönshus där det förut var isolering med frigolit, men det blev smutsigt och äckligt så det rev jag ut. Det är mycket bättre miljö där nu, tycker jag. Mina går fritt dagtid och "bangar" varken för köldgrader eller snö.  De går alltså ute året runt och blir mycket irriterade om jag skulle tycka det var för kallt någon dag...Det brukar inte bli så kallt inomhus, men jag har en värmelampa om det skulle bli det. Här i Skåne brukar det inte bli alltför kallt ens på vintern.
Går det...så går det!

Wobbeke

• -
« Svar #22 skrivet: 07 okt-08 kl 14:47 »
Hej alla glada och oglada hönsägare!

Jag står själv i halvstartgroparna när det gäller att renovera gårdens gamla hönshus, för att prova på att ha höns. Får se om jag gillar det. Jag har läst i flera inlägg om värmelampor, som man kan ha i hönshuset för att vattnet inte skall frysa på vintern, men även för att värme hönsen  med, när det behövs. Kan ni berätta mer om dessa lampor? Vad är det för lampa, vart får man tag på en sådan, är de dyra? Läst i ett inlägg att element som placeras i dammiga miljöer, måste vara av ett speciellt märke, för att bli godkända pga brandrisken. Gäller detta även värmelampor?

Jag är tacksam för tips på vart jag kan få tag på en och ungefär kostnad. Finns det andra relativt billiga alternativ? Finns det någon som verkligen har sin kökskompost inne i hönshuset, som man kan läsa om i böcker?

Mvh Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Therese K

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 07 okt-08 kl 14:56 »
Hej, jag köpte min värme lampa på Granngården, kostade 149kr, tror jag ??? men du måste köpa lampan till, den ingår inte, tror den gick på 50kr, det är en så kallad "grislampa" Jag har inte extra värme ännu, men det va bara 5+ i morse så jag ska nog sätta in ett extra element nu..de e ju lite ruggit nu..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #24 skrivet: 07 okt-08 kl 14:58 »
Värmelampor kan du köpa på Granngården eller hos Högberga. Det finns fler ställen men här är två att välja på.
www.hogbergaab.se
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

tuva-li

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 okt-08 kl 10:53 »
Vad läser du för böcker  ???
Du kan verkligen inte anlägga kökskompost i hönshuset,
det säger väl sig själv.. fuktigt och snuskigt.. blir det ju.

Jag startade en tråd om det precis, för jag har också "läst det i böcker" (även om jag inte hittar boken jag tänker på nu, typiskt, tänkte hänvisa till den).
Låter konstigt och jag undrar om det verkligen funkar.
Står det i en bok måste ju åtminstone författaren provat och anse att det är en bra idé, därför kastade jag ut frågan i en ny tråd om detta. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=51640.0

Kan ju vara intressant om någon alternativare har samma erfarenhet som författaren.

Prosit

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 09 okt-08 kl 20:24 »
Jag kryssade nej men värmer om det blir mindre än 5 grader inne ungefär.

Ang kompost: Endel har den under köksbänken.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 09 okt-08 kl 20:54 »
Vi har element under sittpinnarna som ställts på +5 termostat. Nu har vi dock ökat till + 7 iom. ruggningen. Våra ser för eländiga ut och det är dessutom ruggigt utomhus med regn, dimma och dis. De går ut 07.30 och in 18 just nu.
Huset är isolerat och ventilerat enligt alla konstens regler och någon fukt har inte synts till än. När Hedemorahönsen flyttade in Påsken 2008 var ju temperaturen nere på minus 14. Vi hoppas att det vi lärde oss då gett oss erfarenheter inför kommande vinterkyla.

Köldridå? menar ni uppsatt för hönsluckan ut? Kanske vore nåt även för oss. Luckan sitter i den andra änden mot sittpinnarna men nog kan det bli drag ändå. Jag märker det när jag lyfter på locken till redena. Annars har vi för avsikt att låta dem "varva ner" och lyset med dimmer är endast till för att vi ska kunna observera dem.

VH I-K i Kolbäck som ju också får anses vara södra Sverige, fastän norr om Mälaren
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #28 skrivet: 09 okt-08 kl 22:48 »
Oj, här har svaret ramlat in! Vad snällt av er att ge era åsikter om det här med uppvärmning eller ej. Jag har nu bestämmt mig för att bara ha stödvärme om det blir en riktig köldknäpp. Köpte en värmelampa jag tänkte använda vid behov! Så nu känner jag mig mer förberedd. Dessutom har jag börjat ge hönsen multivitaminer, så att de med blir så bra rustade som möjligt inför vintern. Jag är visserligen nybörjare, men det tycker jag känns förnuftigt! 
Det här med köldridå låter intressant. Det ska jag fundera på.

Vänligen
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Krågedal

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 10 okt-08 kl 13:17 »
Jag har nu beställt en riktig köldridå  genom stallbutiken i Linköping. Hönsen har lärt sig att gå genom plastremsorna. ridån kommer att sitta uppe tills det vänder och är vår igen.....Vi bor i östergötland så det kan bli en "vargavinter"i år...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #30 skrivet: 12 okt-08 kl 10:21 »
Om man bor längre norr ut & eventuellt behöver nån extra värmekälla, vad ska man satsa på då som inte kostar multum?
Var får man tag på en värmelampa tex?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #31 skrivet: 12 okt-08 kl 11:11 »
Om man bor längre norr ut & eventuellt behöver nån extra värmekälla, vad ska man satsa på då som inte kostar multum?
Var får man tag på en värmelampa tex?
Granngården!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #32 skrivet: 12 okt-08 kl 18:36 »
Krågedal: Hur gick det med köldridån? Kan man få se en bild?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 13 okt-08 kl 08:13 »
Jag har inte hämtat den "riktiga" köldridån, och jag är dålig på det tekniska!  :-[Vi  äger ingen digitalkamera, men däremot kan jag skicka mms om du vill? min mobil är 0737887224 ;D Jag är annars nöjd med dessa plast remsor, nu när jag släppte ut hönsen var det 12grader inne i hönshuset utomhus var det 6grader ! ;)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #34 skrivet: 14 okt-08 kl 07:28 »
Hej Krågedal. Tyvärr har jag ingen sådan mobil att jag kan ta emot mms :-\ Jag funderar på att prova på din ide med byggplast i luckan in till hönshuset. Jag tror att det är bra om dom kan gå ut o in som dom vill men kanske jag ändrar mej när hönsen kommer hit och tuppen börjar gala tidigt på morgonen :-[
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 14 okt-08 kl 13:25 »
Hej !Kul att ni som tycker min ide med byggplast är bra för det fungerar, Det blåser inte in, jag tror det gör att andra fåglar ej vill gå in, (hönsen har lärt sig. )Men jag stänger luckan på kvällen och öppnar sen på morgonen! Ska inte du göra det Snarrarp? Ifall att något rovdjur kommer förbi på natten så är luckan stängd..... ;D

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #36 skrivet: 14 okt-08 kl 15:08 »
jo det vskall jag men jag har en utedel under tak som jag kan stänga om. Det var luckan till innedelen jag tänkte ha så dom kan gå ut o in som dom vill. Golvytan är inte så stor så den extra kvadratmeter som utedelen är på kan gott behövas. Jag sticker ut o fotar det
......
Kan du se? Här borde det väl fungera?
« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 06:08 av Snarrarp »

Krågedal

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 14 okt-08 kl 15:48 »
Jag  tror jag förstår hur du menar, jag tycker det  är en smart ide med en gammal lekstuga eller? ;) Jag har inte heller haft mina så länge köpte de första i början på maj iår, hade då gjort iordning det gammla dasset till hönshus! Med stor hönsgård till.....

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #38 skrivet: 14 okt-08 kl 16:55 »
Nä det är ingen lekstuga! Det är en gammal hästvagn. Dvs underredet med hjul. Resten är nybygge ;D Och nästan klart. Hönsen kommer nog i helgen ;D

äppelmos på min nos

« Svar #39 skrivet: 20 okt-08 kl 19:47 »
Värmeplatta under vattenautomaten funkar bättre än värmelampa tycker vi. De finns hos Högberga och kanske hos Nordpost. Kommer inte ihåg vad de kostar tyvärr men det var inte så dyrt vill jag minnas.
Världen behöver fler rumpnissar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare
Be, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser