Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroabehandling  (läst 5814 gånger)

G Frick

Varroabehandling
« skrivet: 15 sep-08 kl 12:11 »
Det är snart dags att behandla mot varroa.
För er som använder/funderar på Thymol finns en del fakta på följande hemsida under rubriken "Nytt på hemsidan"
Se http://www.wermdobiodlare.se/

ersam

• -
SV: Varroabehandling
« Svar #1 skrivet: 15 sep-08 kl 12:39 »
Det är snart dags att behandla mot varroa.
För er som använder/funderar på Thymol finns en del fakta på följande hemsida under rubriken "Nytt på hemsidan"
Se http://www.wermdobiodlare.se/

Vad är VUVc Dol som hänvisas till i texten?
Listan med "giftighet" vem har gjort den? Varför är den testad på råtta och inte bin?

Trevligt när nya rön börjar komma ut!

ES
« Senast ändrad: 15 sep-08 kl 12:41 av ersam »

G Frick

« Svar #2 skrivet: 15 sep-08 kl 13:01 »
VUVc Dol =Vyzkumny Ustav Vcelarsky
Dol är ett biinstitut i Tjeckien, kolla deras hemsida http://www.beedol.cz/beedolan.html

Det är de som gjort listan med giftighet

LD50 anges alltid på ett kilo råtta, det är internationell kutym.

G Frick

« Svar #3 skrivet: 15 sep-08 kl 20:16 »
Här kommer lite mer:

Det här med giftighet och varför LD50 anges som giftighet för råttor är som sagt var standard, skulle man har LD50(bin), skulle siffra inte säga mycket heller, för att man skulle behöva även LD50(varroa). Men man kan göra en sådan jämförelse på ett annat sätt.

Myrsyra är 10x giftigare för kvalster än för bin
Fluvalinat (Apistan) är 100x giftigare för kvalster än för bin
Acrinatrhrin (Gabon) är 1000x giftigare för kvalster än för bin (därför används så små doser)

Men sedan måste man beakta giftigheten för andra organismer. Pyrethroider (både fluvalinat och acrinathrin) är mycket giftiga för diverse vattenorganismer.
Å andra sidan skall man inte glömma att biodlaren använder ytterst små mängder. I Mavrik som sprutas på raps finns som aktiv substans fluvalinat. Tar man med i beräkningen det antal hektar raps man odlar i landet kommer man fram till att det motsvarar 30 millioner Apistanremsor (300 remsor per hektar). Skulle alla, ca 100 000 st biodlare, använda Apistan i sina kupor skulle det motsvara 0,7% av det som sprutas på rapsfält. Betänk då att naturligtvis använder inte alla biodlare Apistan, så redan siffran 0,7% är överdrivet hög!

Detta som parentes om giftighet. LD(50)(råttor) är faktisk en viktig siffra, för att vid varroabekämpningen kommer också biodlaren in i bilden. Man måste räkna med dels medlets giftighet och mängden av medlet man använder. Det är därför det rekommenderas full skyddsutrustning vid användandet av både myrsyra och oxalsyra.
Oxalsyra som exempel är ju förbjudet som behandling vid biodling i Storbritannien just därför att man månar om biodlaren ( inte bina  ;)).

G Frick

« Svar #4 skrivet: 15 sep-08 kl 20:24 »
Ett litet fel. Det finns inte ca 100 000 biodlare i Sverige. Det skall vara antal kupor. Ibland skriver jag fortare än jag tänker  8)

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 15 sep-08 kl 21:09 »
Ett litet fel. Det finns inte ca 100 000 biodlare i Sverige. Det skall vara antal kupor. Ibland skriver jag fortare än jag tänker  8)

Skriv på - intressant kunskap!

ES

quintus

« Svar #6 skrivet: 14 jan-10 kl 11:01 »

wictor

« Svar #7 skrivet: 14 jan-10 kl 14:12 »
Nja, inte enligt den artikel som Quintus presenterar.

Men det kanske kan bli en möjlig framtida framkomlig väg. Vi får hoppas att forskningen fortsätter att göra framsteg.

quintus

« Svar #8 skrivet: 14 jan-10 kl 14:35 »

Nja, inte enligt den artikel som Quintus presenterar.

Om du vill på sedvanligt icke konstruktivt sätt käfta emot borde du klaga hos artikelförfattaren över hans egen rubrik:

PD Dr. habil. Matthias Giese
m.giese-hd(at)t-online.de

Tycker jag.

« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 14:39 av quintus »

Jano

• Halland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-10 kl 15:50 »

Curt

« Svar #10 skrivet: 14 jan-10 kl 20:09 »
Det är möjligt att vakcinera bin mot varroa
Uppenbarligen är det bara foretiska kvalster som kan bekämpas med"vaccinet". Det betyder att det är bara yngelfria perioder som står till buds. Möjligen en ersättning för oxalsyra och Apistan.

quintus

« Svar #11 skrivet: 14 jan-10 kl 20:26 »
Uppenbarligen är det bara foretiska kvalster som kan bekämpas med"vaccinet". Det betyder att det är bara yngelfria perioder som står till buds. Möjligen en ersättning för oxalsyra och Apistan.
Hur kom du fram till den här slutsatsen???

Curt

« Svar #12 skrivet: 14 jan-10 kl 21:08 »
Bees affected by Varroa mites were fed with the test-DNA-plasmid over several days. Afterwards, both the bees and the mites were investigated for the presence of EGFP. The results are very clear: Both the bees and mites were found to be positive for EGFP, indicating that the mites had absorbed the EGFP via bloodsucking.

quintus

« Svar #13 skrivet: 15 jan-10 kl 00:04 »
Du skrev :

Och jag frågade hur har du kommit till den slutsatsen och du citerade ur rapporten att man har matad bin med plasmid som sedan kunde finnas hos blodsugande varroa.

Så om vi börjar reda ut saker. Enligt dig kan bara foretiska kvalster bekämpas. Det är ju bra – eller hur? ALLA kvalster är ju foretiska (foretisk spridning = liftar med andra djur). Det står ingenting om i rapporten varför det skulle tillämpas enbart under yngelfria perioder. Det står i rapporten att man matade bin med sockerlösning med plasmiden, men där står det faktisk även:

“Last but not least, this DNA-plasmid can be delivered as an aerosol spray directly into the brood comb.”

Som går att tolka att den kan levereras till ynglet. Dvs inte bara under yngelfri period!

Vi vet ingenting om stabiliteten, mängder som behövs, om plasmiden kan migrera till honungen, verkningsgrad osv osv. Så dina spekulationer är verkligen vilda spekulationer byggda på vilda fantasier och du har gett dig på verkligen djup vatten.

Och varför skriver man på BF¨s diskussionssida: "Är det någon som kan värdera det här?" med hänvisning till rapporten som jag uppmärksammade här på den alternativa sidan? Hur kan du ge dig på att värdera rapporten här men inte vågar göra det på BF´s diskussionssida???

« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 00:48 av quintus »

wictor

« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 09:15 »
Om du vill på sedvanligt icke konstruktivt sätt käfta emot borde du klaga hos artikelförfattaren över hans egen rubrik:
PD Dr. habil. Matthias Giese
m.giese-hd(at)t-online.de
Tycker jag.

Artikeln nämner ingenting alls om att det finns ett färdigt vaccin. Den som läser innantill ser detta.
Det enda som nämns är egentligen en tänkbar metod att tillföra endera bina ett vaccin - alternativt Varroakvalstret något tänkbart dödande. Och även detta är tänkt att passera bina och nå kvalstret genom dess sugande.

Det enda befintliga vaccin som omnämns i artikeln avser ett vaccin mot ett virus som drabbar hästar, således varken bin eller Varroa Destructor.

Det torde väl kunna kallas för konstruktivt att läsa en artikel, och sedan inse att vaccinet för bin inte finns, och då delge forumläsarna detta?

quintus

« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 10:15 »
Artikeln nämner ingenting alls om att det finns ett färdigt vaccin. Den som läser innantill ser detta.
Det enda som nämns är egentligen en tänkbar metod att tillföra endera bina ett vaccin - alternativt Varroakvalstret något tänkbart dödande. Och även detta är tänkt att passera bina och nå kvalstret genom dess sugande.

Det enda befintliga vaccin som omnämns i artikeln avser ett vaccin mot ett virus som drabbar hästar, således varken bin eller Varroa Destructor.

Det torde väl kunna kallas för konstruktivt att läsa en artikel, och sedan inse att vaccinet för bin inte finns, och då delge forumläsarna detta?

Herr besserwisser

Artikel heter: "Vaccination av honungsbin mot Varroa mite är möjligt" (Google Translate översättning). Det är inte större skillnad mot min påannonsering: "Det är möjligt att vakcinera bin mot varroa”.

Syftet men påannonseringen var att uppmärksamma deltagare i detta forum på materialet för ATT LÄSA ARTIKELN! Själva. Och komma underfund med innehållet! Och för att du inte skall hävda att man bör upplysa om innehållet för att inte alla kan engelska, så det är väldigt enkelt slänga URL i Google Translate och få fram det man behöver veta.

Min känsla är dock att det inte var där skon klämde. Det viktiga i sammanhanget var att passa på och hacka på "Quintus" (som du gör vid minsta lilla tillfälle - hur enkelt det skulle varit att utesluta ordet "Quintus" ur ditt reaktion på inlägget - "Nja, inte enligt den artikel som Quintus presenterar") och kommer mu med fåniga bortförklaringar. Varför jag skulle läsa artikel och delge min ”tolkning”? Är det inte bäst att var och en läser originalet själv och bildar sig sin egen uppfattning? ? Och varför komma med krystad ”tolkning” när vissa inte alls är intresserade av ämnet  - och läsning av en lång ”tolkning”. Varför skulle jag pracka på folk min uppfattning om artikeln?

Vilken effekt skulle ha ett inlägg - det finns en artikel som tar upp möjligheten att vakcinera bin men där står ingenting om vakcineringn av bin för att än så länge inte finns en vakcin. Hur många skulle vidga sina vyer?

« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 10:48 av quintus »

Curt

« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 10:52 »
Du skrev :
 Hur kan du ge dig på att värdera rapporten här men inte vågar göra det på BF´s diskussionssida???

Jag begriper inte vad du menar.

quintus

« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 10:58 »
Jag begriper inte vad du menar.

På biodlingföreagarnas diskussionssida står:

"Är det någon som kan värdera det här ?
http://www.bio-pro.de/magazin/index.html?lang=en&artikelid=%2Fartikel%2F04591%2Findex.html"

Curt

« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 11:15 »
Jaha! Vad har det med mig att göra?

Michailov

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-10 kl 11:23 »
 ;D Har du kanske blandat ihop Curt-arna, quintus?

Borde putsa lite på din metod att göra riskbedömningar kanske ?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

952 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser