Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om motor till generator?  (läst 10599 gånger)

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #20 skrivet: 09 sep-08 kl 19:47 »
Jo, men då måste man ju bygga en acktank.
En befintlig acktank har ju en kopparslinga för värmeväxling.
Man kan då smidigt koppla till sin hydraulvätska där.
Varför skulle man inte kunna använda en befintlig acktank?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #21 skrivet: 09 sep-08 kl 20:41 »
Halaj!

För att magneterna måste svepa nära järnskrotet för att det skall hända något.

//T


HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #22 skrivet: 10 sep-08 kl 11:55 »
Simplaste lösningen för att utvinna värme ur vinden är nog en vätskebroms, tex ett hydraulsystem med en strypning i värmesystemets acktank, tryckfallet över strypningen blir värme.

Fördelen med detta är att vindens energi och värmeutvinningen ur Hydraulpump/strypning har samma stuk på energikurvorna, kvadratiskt i förhållande till varvtalet.

En pannkaksgenerator tex har en linjär ström kurva, så där är en av anledningarna till att bladen måste vinklas eller turbinen gå ur vind för att den inte ska brinna upp

ingvar2

  • Gäst
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #23 skrivet: 10 sep-08 kl 13:01 »
Då skulle man behöva ha nån slags reglerbar strypning så man kan strama åt den hårdare när det blåser rejält..kanske ända till stopp?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #24 skrivet: 10 sep-08 kl 14:04 »
Hej!

Om man sätter en vanlig 3-fas asynkronmotor som drivs av vinden, och  3 st värmespiraler i acktanken, så borde väl detta kunna värma något  Om man håller detta system åtskilt från annan el, så borde det väl inte vara så noga om varvtalet inte stämmer, utan det kan motsvara 30 Herz eller 70 eler något annat. (Bara motorn tål varvtalet).

Tänker jag fel någonstans?

Edgar

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #25 skrivet: 10 sep-08 kl 14:48 »
Nä det stämmer Edgar, att det går, men man diskuterar att inte ha en generator!

Friktion kan uppnås med en tvärställd rotor, som är perforerad i en tank med t.ex olja.
Man behöver inte reglera motståndet hela tiden, det blir mer friktion av farten.
Rotorn i oljan kan ställas olika för vilken vind som startar verket.
Till exempel med variable perforeringar, eller att oljenivån kan sänkas.

Enklast är att ha en vertikalsnurra och låta axeln gå till  oljebehållaren nere.
Troligen lite lättare än en generator, men det krävs ändå mycket kraft för att få någon större mängd värme.

Ganska lätt att göra experiment med, och lätt och billigt att justera.

Man kan göra  en "generator" i den behållare som annars har olja, genom att låta ett magnetfält rotera med hjälp av permanentmagneter nära behållarens väggar, man tillverkar alltså inte el, men framkallar kraftig friktion med magneterna och rotationen.

Ska det bli riktigt sofistikerat, kan centrifugalkraften användas för att vid höga varv föra magneterna något närmare behållarens metallkanter, så att varvet regleras och att det då surrar i många vindstyrkor.

« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 14:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ingvar2

  • Gäst
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #26 skrivet: 10 sep-08 kl 22:22 »
Det är en sak som jag inte tänkte på innan... ::) Problemet är ju att snurran inte står vid pannrummet precis, den är ju 100 meter bort på en åker.., Så antingen får jag bygga pannrum vid snurran, och leda varmvattnet i kulvert hela vägen hem, vilket spontant känns både dyrt och dåligt, och samma fenomen blir det ju med att leda vätska till nån broms.. Så där har vi ju elens fördelar, att den är lätt att transportera en bit..

Men jag tänkte på Edgars förslag.. Enligt min uppfattning kommer inget alls att hända om man bara kopplar så..en asynkronmotor måste ju ha ström för att fungera??

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #27 skrivet: 10 sep-08 kl 23:07 »
100 meter är en ganska lång sträcka även för lågspänning. Jag har pannrummet en bit från huset och kulvert in redan, såg framför mig en axel rakt genom taket på pannrummet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Varför är den låg?
« Svar #28 skrivet: 11 sep-08 kl 08:42 »
Det som gäller nu är väl permanentmagnetrotor, statorlindningar, varierande växelström, likriktning av den och en regulator som förser batterier med laddström.

Skall man bara göra värme, använder man växelströmmen direkt i motstånd-doppvärmare.



PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #29 skrivet: 18 sep-08 kl 08:24 »
Om man sätter en vanlig 3-fas asynkronmotor som drivs av vinden, och  3 st värmespiraler i acktanken, så borde väl detta kunna värma något  Om man håller detta system åtskilt från annan el, så borde det väl inte vara så noga om varvtalet inte stämmer, utan det kan motsvara 30 Herz eller 70 eler något annat. (Bara motorn tål varvtalet).

Tänker jag fel någonstans?


Nä det stämmer Edgar, att det går, men man diskuterar att inte ha en generator!


För det första så står det uttryckligen att ämnet handlar om "Bygga om motor till generator?", så att Edgar har mera rätt än Skytten angående diskussionen.

För det andra så är det lite feltänkt av båda när det gäller varvtalet.
Eftersom C=I/2(pi)fV kommer motorn att bli över/undermagnetiserad vid förändrat varvtal. Däremot är det optimalt att köra en sån generator mot en helt resistiv last, då den reaktiva effekten ej förändras av denna. Man måste alltså tänka på att den skenbara effekten inte överskrider motorns kapacitet.


Men jag tänkte på Edgars förslag.. Enligt min uppfattning kommer inget alls att hända om man bara kopplar så..en asynkronmotor måste ju ha ström för att fungera??

Inte nödvändigtvis. Genom att koppla kondensatorer till den så kommer den att leverera ström med bra kvalité. Problemen är reglerbarheten (induktiva laster kommer t.e.x. att påverka generatorns utspänning) och det faktum att varvtalet måste höjas något när belastningen ökar, frekvensen sjunker annars p.g.a. eftersläpningen.
« Senast ändrad: 18 sep-08 kl 08:34 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ingvar2

  • Gäst
SV: Bygga om motor till generator?
« Svar #30 skrivet: 19 sep-08 kl 09:35 »
Tror du att du kan skriva ut formeln du använde, i klartext :) ;)  Och sen förstod jag inte riktigt hur du menade..Om man nu kopplar motorn enbart till elpatroner, behövs kondensatorerna då också? Och sen vill man ju gärna kunna koppla in fler och fler när vinden ökar, är det möjligt?
Tänk på att jag är en lekman, utan dina kunskaper i ellära, jag är mer för den praktiska konstruktionen.. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sofia Ahlman, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser