Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hålla vid kloklippning?  (läst 7020 gånger)

louise

• Gäst
Hur hålla vid kloklippning?
« skrivet: 06 sep-08 kl 16:09 »
hur klipper jag klorna enklast när jag bara är en person? Smartaste sättet att hålla fast kaninen?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur hålla vid kloklippning?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 16:18 »
Inte vet jag, men jag hade nog svept i kaninen i en handduk... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 16:48 »
Nope, fel,fel,fel, lättaste sättet när man är själv är att lägga kaninen på rygg i knäet och vänta ett par sekunder tills den "faller i trance" då kan man klippa alla 4 tassar obehindrat..

Såhär:

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 18:45 »
Ja mina gotlänningar är lätta att klippa.. jag sätter dom bara i knät o klipper.. med ryggen mot mig då..

De är oftast hur lugna som helst.. :)

Kommer ihåg att när jag var yngre o hade kaniner då tog jag alltid en handduk när jag skulle klippa klor eller undersöka nåt sår eller så..

Kimma.. ditt sätt är säkert jättebra men det finns väl inga sätt som är fel,fel,fel om de fungerar för kaninen (inte blir stressad) och ägare (inte blir riven) eller  ???
« Senast ändrad: 06 sep-08 kl 18:47 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 19:37 »
Nope, fel,fel,fel, lättaste sättet när man är själv är att lägga kaninen på rygg i knäet och vänta ett par sekunder tills den "faller i trance" då kan man klippa alla 4 tassar obehindrat..

Såhär:

Vilket bra sätt! Jag antar att det funkar med alla raser? Blir de liksom helt borta eller?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 21:05 »
Vilket bra sätt! Jag antar att det funkar med alla raser? Blir de liksom helt borta eller?

Ja det funkar på alla kaniner, deras balans blir tillfälligt utslaget när de läggs på rygg och på så vis blir de paralyserade. Enligt min uppfattning det humanaste och minst stressfyllda sätt att klippa kaninklor på.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 06 sep-08 kl 21:08 »
Ja mina gotlänningar är lätta att klippa.. jag sätter dom bara i knät o klipper.. med ryggen mot mig då..

De är oftast hur lugna som helst.. :)

Kommer ihåg att när jag var yngre o hade kaniner då tog jag alltid en handduk när jag skulle klippa klor eller undersöka nåt sår eller så..

Kimma.. ditt sätt är säkert jättebra men det finns väl inga sätt som är fel,fel,fel om de fungerar för kaninen (inte blir stressad) och ägare (inte blir riven) eller  ???
Det var med lite ironi i svaret som jag svarade  ;)
Det ÄR enligt min uppfattning det lättaste och minst stressfyllda sätt att klippa på, särskilt stora kaniner som kan vara svårhanterade och riven blir man inte om man lägger kaninen enligt bilden ovan. Men var och en har sin egen teknik.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 sep-08 kl 22:29 »
tack för tips, ska prova!

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-08 kl 23:56 »
Citera
Nope, fel,fel,fel,

jag tar inte illa upp, har inga kaniner, det var bara en tanke som slog mig, om nån hade bett mig klippa klorna på en kanin ikväll
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 06 sep-08 kl 23:59 »
jag tar inte illa upp, har inga kaniner, det var bara en tanke som slog mig, om nån hade bett mig klippa klorna på en kanin ikväll
Förstår inte ???

Meissner

« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 06:25 »
Jag brukar också lägga kaninerna i knät på rygg, men har aldrig varit med om nån "trance". De flesta ligger still, men jag har flera kaniner som totalvägrar att ligga på rygg och bli klippta, och dom sparkar och har sig.
Har kaninen stora öron så nyp fast dessa mellan knäna, och var beredd på eventuella sparkar med tassarna. Är det en stor kanin finns stor risk för rivsår i ansiktet om man inte ser upp!  :-\
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 07:39 »
Jag brukar också lägga kaninerna i knät på rygg, men har aldrig varit med om nån "trance". De flesta ligger still, men jag har flera kaniner som totalvägrar att ligga på rygg och bli klippta, och dom sparkar och har sig.
Har kaninen stora öron så nyp fast dessa mellan knäna, och var beredd på eventuella sparkar med tassarna. Är det en stor kanin finns stor risk för rivsår i ansiktet om man inte ser upp!  :-\

Därför är det bra att lägga kaninen med huvudet mot din egen mage, på så sätt är du långt ifrån dess bakben och klor om den skulle börja sparka. Det är oftast en vanesak för djuret att bli lagd på rygg, jag har aldrig haft några problem med mina och jag har väl klippt några tusen klor vid dethär laget.

Meissner

« Svar #12 skrivet: 07 sep-08 kl 08:21 »
Därför är det bra att lägga kaninen med huvudet mot din egen mage, på så sätt är du långt ifrån dess bakben och klor om den skulle börja sparka. Det är oftast en vanesak för djuret att bli lagd på rygg, jag har aldrig haft några problem med mina och jag har väl klippt några tusen klor vid dethär laget.

Med de små kaninerna brukar ja bara lägga på rygg i famnen, som en bebis, och klippa. Brukar gå bra. De har så små öron så de e svårt att få fast dom mellan benen. Att lägga med huvudet mot magen har jag inte testat, ska prova det på de stora nästa gång. =)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Gösta

« Svar #13 skrivet: 07 sep-08 kl 11:11 »
Håller med Kimma. Fatta kaninen i nackskinn och öron samt gör en relativt snabb "ryggläggning". Går faktiskt lättare om du sitter på en låg pall så kaninens huvud blir den lägsta punkten.
Oftast behövs klorna inte klippas på djur under ett år.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 sep-08 kl 11:30 »
Ja Kimma, det gör inte mig nåt att du dissar min ide med handduken  ;D det var ju bara en tanke som sagt var

Citera
Kimma.. ditt sätt är säkert jättebra men det finns väl inga sätt som är fel,fel,fel om de fungerar för kaninen (inte blir stressad) och ägare (inte blir riven) eller

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 07 sep-08 kl 11:46 »
Ja Kimma, det gör inte mig nåt att du dissar min ide med handduken  ;D det var ju bara en tanke som sagt var

Den funkar den med, bara lite omständigare om man ska linda en 200 kaniner på en eftermiddag  ;)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #16 skrivet: 08 sep-09 kl 17:16 »
provade att sitta sådär med min belgiska jätte. Lite svårt att se nederklorna dock de kommer så långt ifrån en.
Vi råkade klippa i pulpan på vår vädurshona. Inget att göra antar jag. Tänkte att det kan ju bli blodförgiftning etc. Men det läker väl antar jag. Hur farligt är det att klippa i pulpan egentligen.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #17 skrivet: 08 sep-09 kl 19:04 »
Jag står vid ett bord och har kaninen på rygg i famnen (såhär: http://www.nirsors.se/Gammalt/Kaniner/Isingur/DSC_5840litenc.jpg). Skulle kaninen börja sprattla är det smidigt att sätta ner den på bordet och låta den sitta där lite innan jag lyfter den i min famn igen.
Jag når lätt i alla klorna och dom flesta kaninerna håller sig väldigt lugna.

Hur farligt är det att klippa i pulpan egentligen.

Inte så farligt, men blöder det ganska mycket kan det vara bra att hålla något för och försöka stoppa blödningen.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jun-10 kl 10:33 »
Hej hur ofta ska man klippa klorna på en kanin ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 15 jun-10 kl 11:02 »
Hej hur ofta ska man klippa klorna på en kanin ?

Olika...  ;)
Kaniner som går ute och gräver och håller på behöver sällan klippas alls, medans kaniner som går inne i bur kanske behöver klippas en gång i månaden. Vissa oftare, vissa mer sällan. Man får hålla lite koll på klorna helt enkelt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogaliten, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser