Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avskilja lamm  (läst 2101 gånger)

daniel77

avskilja lamm
« skrivet: 02 sep-08 kl 17:09 »
Bör man avskilja även tacklammen som man ska behålla eller kan dom gå med flocken?

vallhunden

• Västergötland
SV: avskilja lamm
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 18:35 »
Jag tycker att det är bra för tackorna att få återhämta sig från digivningen. 2 veckors avskildhet gör jobbet, då slutar de att mjölka. 
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 18:43 »
Jag tycker att naturen skall ha sin gång. En tacka ska klara att sina ner själv, utan att man plockar bort lammen.
Tackorna fyller också en social funktion hos lammen. Studerar man får vet man att de lever i familjeflockar, alltså flera generationer tackor. Att skilja av tacklammen kan störa detta.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 03 sep-08 kl 09:41 »
Håller med Birgit..
Min äldsta gutetacka född-99 går tillsammans med sina döttrar födda -03,-05,-06,-08 och döttrarnas lamm.
De går som en egen liten flock..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 17:55 »
Jag tycker man ska vänja av tacklammen också för att få tackan i bättre kondition inför betäckningen.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 04 sep-08 kl 11:59 »
Det beror väl på vilken produktion man ska ha?
De flesta lantraserna och även en hel del andra raser, klarar absolut av att sina ner själva även om lammen går kvar. Det är en naturlig företeelse.
Det enda är ju om man bedömmer tacklammen som för små att betäcka, då plockar man bort dem under betäckningen.

hustran

« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 14:47 »
När vi hade många finullsfår, så skiljde vi alltid bort tacklammen samtidigt med bagglamm. Dels för att sina tackorna på urmagert bete och dels för att få lite mer "kontakt" med tacklammen. Upplevde att det blev väldigt lugnt i grupperna. Tackor och tacklamm fann varann i alla fall på hösten. Vi skiljde vid ca. 4-5 mån, i samband med 1a slaktomgången. Numera är vi lata och har gutar så efter baggarnas slakt,så får tacklammen gå kvar hos mammorna.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 15:12 »
Jo, finullsfår är ju lite speciella, då de producerar mer än vad som är nyttigt för dem. Fast jag vågade inte ha baggarna kvar till 4-5 mån. Då hade väl halva tackflocken varit dräktig. Däremot såg jag det inte som ett problem att tacklammen gick kvar. Tackorna väntade ofta lite med brunsten då och de stötte automatiskt bort lammen när de "ville" bli dräktiga på nytt. Längre än till 5-6 mån. har jag nog inte sett någon tacka släppa intill lammen oavsett ras.

Sedan anser jag att de bör klara att återhämta sig själva efter en laktation. Ger man dem för mycket "stöd" så finns ju risken att de skenar i fertilitet. Dessutom vad gäller finull är det närmast bra om de är lite "urlakade" när de betäcks, för då blir det färre lamm. Man får göda på dem under lågdräktigheten istället. Testade själv denna metod (motsats till flushing) i ett antal år, med bättre resultat för vart år.

hustran

« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 16:22 »
Ja, håller med om att de var speciella och väldigt fertila. Vi hade i alla fall tur inga tjuvbetäckningar på alla år. Tror att kanske tackorna inte blev dräktiga så länge de hade lammen kvar. Det är också rätt att hålla dem i "magert" hull innan betäckningen. Därför kunde vi fodra tacklammen lite extra när de var för sig själva. Finullsbaggarna skickades vid 4 mån. ca. de små fick gå lite längre men inte så länge för tillväxten blev för dålig senare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser