Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför bleka gulor?  (läst 4169 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Varför bleka gulor?
« skrivet: 02 sep-08 kl 14:51 »
En av mina hönor värper ägg med riktigt bleka gulor. Kokta är de i princip vanilj-vita/gula.  :-\ Hon får samma mat som övriga höns, betar mkt gräs, och är pigg, frisk och fin. Hon är även den som värper mest, ett ägg om dagen när hon inte ruvar eller ruggar.  Övriga höns har fina, mörkgula gulor, så varför är denna hönans så bleka?

Ja ni ser ju skillnaden...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Prosit

• Södermanland
SV: Varför bleka gulor?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 18:14 »
Såna ägg får jag i perioder också. Har tänkt att det är någon som inte gillar grönsaker. Såna barn har jag också! Finns det andra orsaker kanske?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 20:09 »
Detta är dock den hönan som är allra mest förtjust i grönt, och går och betar hela dagen!?  ???
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 23:24 »
Jag vet inte om jag är ute och seglar... men jag tänkte att om hon lägger så mycket ägg kanske det gula färgämnet inte räcker till i samma utsträckning som för dem som lägger ägg inte fullt så ofta?

Eller fungerar det kanske inte så? Jag tänkte på det som någon (vem?) skrev om att hönor som inte lägger ägg får gula ben för att det gula färgämnet går ut i benen i stället...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 09:04 »
Detta är dock den hönan som är allra mest förtjust i grönt, och går och betar hela dagen!?  ???

Jag ser att du har brahma - är det den som lägger de ljusa?
För min brahma har ljusare gula än dvärgwyandotterna.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 09:38 »
Ja, det är brahman!! De andra som värper är appenzeller... Kan det kanske bero på rasen...?

orkidea

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 sep-08 kl 18:22 »
Hos mig har inte blekäggula ngt samband med gräs att göra. Jag trodde det förr men sen när jag hade värpfoder utan tillskott av säd blev de bleka.
Visste inte att värpfoder var en grund som man skulle tillsätta mer till då.

Så kan det ha ngt med fodersmältning hos hönan att göra hos dig? att hon inte omvandlar något i maten el så?

bara funderar...

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 08:27 »
Ja, det är brahman!! De andra som värper är appenzeller... Kan det kanske bero på rasen...?

Vi får fråga alla andra brahmaägare om de håller med - eller också är det ett rent sammanträffande!  ;)

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 11:48 »
Här kommer en bild på ett Brahma ägg :)
Är inte ljust..t.o.m lite mörkare gul än vad bilden visar ;)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 06 sep-08 kl 21:10 »
kan det inte handla lite om varje hönas förmåga att tillgodose sig olika ämne?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 sep-08 kl 22:48 »
Denna informationen hittade jag på nätet ;)

En kvalitetsaspekt är äggulans färg, som beror på hönans foder. Gula och röda karotenoider (t.ex. beta-karoten) i fodret lagras i äggulan. Karotenoider förekommer naturligt i foderråvaror såsom majs och grönmjöl (torkat, malet gräs). Därför använder man dessa i foder till höns som lägger ägg.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 09:45 »
En kvalitetsaspekt är äggulans färg, som beror på hönans foder. Gula och röda karotenoider (t.ex. beta-karoten) i fodret lagras i äggulan. Karotenoider förekommer naturligt i foderråvaror såsom majs och grönmjöl (torkat, malet gräs). Därför använder man dessa i foder till höns som lägger ägg.

Jo men hon äter ju precis samma kost som de höns med mörkgula gulor?! Tror isf att det handlar om tillgodogörelsen av ämnen...

Fairy Dreamland´s

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 sep-08 kl 09:58 »
Jo, jag håller med! Tror också det handlar om tillgodogörelsen av ämnena!  ;)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 sep-08 kl 12:18 »

Mina höns får om dom vill gå ute hela året och vintern går dom mest under nät taket bara för att inte höken ska få sej ett skråvmål. Jag släpper ut dom i den stora hagen när jag har mer uppsikt över dom.

Jag ger aldrig mina höns värpfoder utan proteinet kommer från bönor och ärter i stället, rester från hushållet vill dom gärna ha.

under vintern har dom bleka äggulor och när våren kommer och jag börjar klippa gräsmattan med uppsamlare. Gräset ges till hönsen och i den vevan börjar äggulorna bli gulare och lite längre fram nästan åt det oranga hållet.

I samband med att dom får det gröna har dom även tillgång på mask, snäckor och andra kryp och insekter som säkert har betydelse för hur äggulans färg ser ut, Det är vad jag tror.
Det är under den här tiden dom första hönsen lägger sej och jag samlar dom ägg jag vill ska kläckas. Har aldrig haft problem med dåliga kläckresultat.

Tänkte även på det att nu vid hönsens fällning av fjädrar och man skördar vete på åkrarna så ska man försöka ge dom kanske upp till 50% färskt vete. i det färska vetet finns svavel som fjädrarna är uppbygda på. Även ska man ge dom oljerika fröer men man ska vara försiktig med rapps/ryppsfröer. Gör man så här får hönsen "även andra husdjurs fåglar" en fin mjuk och elastisk fjäder dräkt och det är viktigt för att det är nu man förbereder för nästa års avel.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 07 sep-08 kl 13:28 »
i det färska vetet finns svavel som fjädrarna är uppbygda på. //Lars

Fjädrarna är uppbyggda av 89-97%  protein som främst kommer från Keratin.
Keratinet kommer ur den svavelhaltiga aminosyra Cystemetonin.

Vete innehåller 3,9% Cystemetonin och HAVRE 4,6% Cystemetonin.

Havre är väl då ett bättre sädesslag
om man vill åt det protein (svavelhaltiga aminosyran) som ger fin fjäderdräkt.  :)

Men för att återgå till ordningen  :-[ tråden handlar om vingklippts brahmahöna
som värper ägg med ljusgul gula? trots att hennes medsystrar i hönshuset värper mörkgula äggulor.
« Senast ändrad: 07 sep-08 kl 13:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mysse

« Svar #15 skrivet: 07 sep-08 kl 14:03 »
Jag tror inte att det har med rasen att göra. Jag har en brahma i min flock och hon värper inte ljusare gulor än de andra hönorna som är av andra raser. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna bero på.

Jag har däremot märkt att någon av våra hönor (någon av de som värper ägg som jag inte kan urskilja) värper ägg som får en orange linje i gulan. Det syns när man delar ett kokt ägg.

Välkommen hem till oss på en kopp te!

Prosit

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 07 sep-08 kl 15:20 »
Orange linje runt gulan får de om de äter enris!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #17 skrivet: 09 sep-08 kl 08:20 »
Tycker fortfarande att det är skumt, då min brahma är MER intresserad av gräs & mask och dyl än de andra hönsen, och mindre av värpfodret. Hon äter bra av vete & havre som de får i ströet. Det kanske är nån brist hon får för att hon fyller magen med gräs istället för dyrt köpeforder?  ;)

Vad tror du, Vingklippt?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 09 sep-08 kl 14:54 »
Denna informationen hittade jag på nätet ;)

Men kan det inte vara så då, att det där gula och röda färgämnet som lagras i äggulan inte räcker lika långt för henne som för de andra, eftersom hon lägger fler ägg?

X mängd färgämne ska alltså räcka till Y mängd ägg och i hennes fall är Y högre än för de andra och får därför ett lägre värde på X...

Fritt funderande...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser