Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  glidgjutning eller rör i skorsten?  (läst 5611 gånger)

maunen

• Skåne
glidgjutning eller rör i skorsten?
« skrivet: 28 aug-08 kl 22:51 »
Undrar bara om någon vet vilket som är bäst? Hantverkaren säger det är 10 års garanti på båda alternativen, men något av dem kanske är bättre ändå i hållfasthet......jag själv lutar åt rör, men det är lite dyrare.......

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: glidgjutning eller rör i skorsten?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-08 kl 09:32 »
Glidgjutning är snabbare, billigare och lättare att renovera/underhålla - enligt min murare-sambo.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 aug-08 kl 09:39 »
Japp glidgjut om det är möjligt!
Men ibland kan skorstenskanalen kröka sig eller öka/minska kraftigt i dimension och då kan det bli kepigt med glidgjutningen, jag ska låta renovera två kanaler nästa helg och den ena glidgjuts och den andra får rör..

PS, har man en "lätt" kanal, dvs en helt rak kanal, så är det mkt enkelt att glidgjuta själv (och extremt mkt billigare)

mittiskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 17:59 »
Pip!

Hur går det egäntligen till när man glidgjuter?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 aug-08 kl 18:34 »
Pip!

Hur går det egäntligen till när man glidgjuter?

Här är en länk om hur man kan gå tillväga när man gör det själv..
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43297-egen-glidgjutning-godkaend.html

Lite förenklat så sänker man ned en kudde fäst i ett rep, man häller sedan ned ex. murbruk C och drar upp kudden, kudden trycker då ut bruket längs pipans väggar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 21:33 »
Har för mig att Palleman renoverade skorsten så det stod härliga till i någon tråd. Där fanns mycket nyttig info.

mittiskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 31 aug-08 kl 08:18 »
Tack för länken, mycket intressant!
/Jonas

maunen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 aug-08 kl 10:29 »
Det lutar väl åt glidgjutning, men spricker det inte om det skulle bli storm/orkan......när det verkar som om taket skulle lyfta......huset rör väl sig lite ändå?......
Alla här verkar tycka gjutning är bäst, men jag ringde och frågade en skorstensfejarmästare och han tyckte rör, men det var nog mest pga isoleringen runt om. Min skorsten har inte eldningsförbud som det ser ut nu, men jag har bara 1 kamin inkopplad på tidigare 3 kanaler varav den ena blev igenmurad när de rev bakugnen för att bygga badrum. Så nu ska jag ha in en vedspis i köket och en kamin i vardagsrummet också, det är därför jag måste göra något.
Enligt firman så kommer de bara att renovera huvudgången (den rakt upp) efter att de har hört med sotaren att det var ok att göra så, men det var bara för att det var befintlig skorsten.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 31 aug-08 kl 11:24 »
Har för mig att Palleman renoverade skorsten så det stod härliga till i någon tråd. Där fanns mycket nyttig info.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44411.0
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 1 användare
mannen33

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser