Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kräver en åsna?  (läst 6056 gånger)

donnabellan

Vad kräver en åsna?
« skrivet: 28 aug-08 kl 11:48 »
Är hemskt nyfiken av mig, och även om jag absolut inte står i färd med att köpa åsna, så skulle det vara intressant att veta vad de kräver i skötsel, aktivitet mm. -för framtiden kanske?
Så.. först och främst, djurskyddsreglerna, är åsnor likvärdiga med hästar där eller? Kunde inte hitta något om åsnor på jordbruksverkets hemsida. Vad kräver de i bostad, hagar mm. Kan man ha dem i lösdrift?
Vad kräver de i aktivitet, måste de ridas eller köras, eller räcker det att man aktiverar dem på annat vis, med hinderbanor, promenad i skogen, konster, mm. Måste de motioneras?
Har beställt åsnehandboken från bibblan, kommer nog i nästa vecka, men alla tips man kan få är guld värda!
Så alla tips, ideer och åsikter tas gärna emot!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Vad kräver en åsna?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-08 kl 12:04 »
Här är en länk på alternativ om åsnor (dock bara jag som har svarat)

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=48002.0

Vet inte om det har blivit lagstadgat, men det var på förslag att åsnor skulle behandlas som häst i regelverket. (tror att det är en fnurra på jordbruksverkets hemsida för jag får heller inte upp det jag vet ska finnas). Lösdrift är toppen! Inte gärna för kraftigt bete. Måste motionera dem? Det är upp till dig själv tycker jag! Men du kan rida, köra, promenera, packa etc med en åsna - om du vill!

Kolla hovarna på åsnorna samt se till att de blir avmaskade innan de lämnar förra stället och avmaska en gång till innan du släpper ute dem hemma. De KAN vara bärare av parasiter du inte gärna vill ha hem! Se också till att din hovslagare blir medveten om hur man verkar en åsna. Det finns bra böcker på engelska som jag kan rekommendera. Åsnehandboken är tyvärr slut, men kan lånas (precis som du gör). Prata med svenska åsneföreningen - de kan allt om åsnor!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

donnabellan

« Svar #2 skrivet: 28 aug-08 kl 12:22 »
Exotica - Tack för svaret och tipsen! Att jag frågar om de måste ha motion genom ridning och körning (lät kanske lite dumt) är för att jag själv aldrig haft hästar och lärt mig att rida. Jag vill inte hålla djur för att jag tvunget vill ha dem, men på djurens bekostnad.. Utan ska jag ha dem så ska det vara enligt konstens alla regler.
Vad kräver de i inne-utrymmen? Och hur mycket mark kan två åsnor kräva?
Ni har ju kurser i skötsel på andra djur (alpacka/lama) Ni har inga kurser i åsneskötsel? (antar att det inte finns samma intresse för det..) Har ni uppfödning av åsnor också?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 28 aug-08 kl 15:09 »
Har inga åsnor längre, men jag är uppväxt med åsnor och den sista (Lill-Adolf) såldes till goda vänner för 2-3 år sedan. Vi har haft åsnor i alla storlekar, raser och färger. Det är underbara djur, men tyvärr har de liksom många andra djur blivit lite av slit-och-släng!

Angående motion så tror jag att de flesta djur mår bra av att röra på sig, men så länge de kan få gå fritt varje dag så tror/tycker jag att det inte är en nödvändighet att motionera dem! Däremot är det nog viktigare att stimulera djurs psyke och utav den anledningen pyssla med dem, ta ut dem på en promenad etc.

Ring djurskyddsinspektören i din hemkommun och fråga efter måtten. Själv är jag inte så duktig på det där utan försöker använda sunt förnuft.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser