Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsbåt  (läst 2467 gånger)

Peder

Solcellsbåt
« skrivet: 21 aug-08 kl 18:18 »
Inget märkvärdigt egentligen men i somras skaffade jag en liten elutombordare samt en liten solcell till roddbåten och snacka om njutning av långsamt glida runt när det är vackert väder och höra vågorna istället för motorn. Samtidigt känner man sig miljövänligare än med bensinmotorn när man är ute med båten.

Lite bilder finns på min blogg för er som är intresserade!

http://alternativenergi.blogspot.com/2008/07/solcellsbt.html

Mvh

Peder

Tompas11

• Västmanland
SV: Solcellsbåt
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 21:44 »
Ja dessa elmotorer är ju definitivt ett trevligt alternativ.  :D
If it doesn't work, chrome it!

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 02:11 »
Ser kanontrevligt ut, jag gillar fordon med låg fart ... glidare ... du har inte funderat på att komplettera med en liten vindsnurra ? Antingen en liten på båten direktkopplad till drivpaketet eller en på bryggan som laddar ett annat batteri medan du är ute och "seglar".

Peder

« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 09:03 »
Skulle man ha oändligt med pengar att investera så skulle det säkert bli både vindsnurror och extra paneler nere vid bryggan. Men en vindsnurra är nog först aktuellt för husets räkning som saknar landström.

Mer om mina solceller och internetuppkopplingar osv i skärgården kan man läsa om på min sida fritidsliv.se som redan visa på alternativ.nu redan känner till.

Mvh

Peder

http://www.fritidsliv.se

M8e

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 22 aug-08 kl 10:05 »
Om du vinklar upp solcellen mot solen så skulle du få lite snabbare laddning, och om du placerar den på kanten av båten eller högre upp så skulle vattnet reflektera lite extra ljus på den.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Peder

« Svar #5 skrivet: 22 aug-08 kl 10:53 »
Den ligger löst på mittbänken så att när båten är uppdragen på stranden brukar jag gå ner och vinkla cellen efter solen. Den lilla panelen ger bara max 1,90 a ungefär så det krävs många timmar för att fylla på ett batteri om man har dragit ur det mycket. Tanken i framtiden är att om ekonomin tillåter att ha exempelvis en vindsnurra eller en 130 watts panels nere vid bryggan som ger snabbare återladdning och samtidigt skulle kunna ge en bryggbelysning med ledlampor på kvällarna.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #6 skrivet: 23 aug-08 kl 15:55 »
En vindgenerator är bra denna blåsiga årstid med färre soltimmar. Om du drar ur batteriet när du kör så du inte har någon mer ström kan du ju driva elutombordaren direkt, via vindgeneratorn.
Det blir som att segla antar jag. Det går bra i medvind, sidvind och snett mot vinden.

Som att ta sig fram med segel fast med propellerdriven elmotor  :P

Peder

« Svar #7 skrivet: 23 aug-08 kl 16:13 »
Jag skulle gärna vilja ha en vindgenerator, men tror att det får bli på land till en början! Jag får alltid någon svacka på somrarna i huset efter att ha tagit ut för mycket ström ur solcellerna eller att vädret varit dåligt för länge. Jag tror dessutom min lilla roddbåt skulle se ut som "hej kom och hjälp mig" om jag hade vindsnurror och allt möjligt på den"

Jag gillar för övrigt dina byggen skarpt och läser och tittar ofta på forumet vad du har hittat på senast Tompa!

Mvh

Peder

Peder

« Svar #8 skrivet: 29 okt-08 kl 22:17 »
En liten tillbaka blick på sommaren nu när vintern är på intågande!

Se min lilla film om min solcellsbåt:

http://alternativenergi.blogspot.com/2008/10/blog-post.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
conny, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser