Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta ur farmartank  (läst 7205 gånger)

Erik

• Gäst
Tvätta ur farmartank
« skrivet: 12 jul-08 kl 13:19 »
Hejsan

Jag har fått en gammal farmartank som det har varit diesel i men jag skulle vilja ha vatten till djur i den, finns det ngt bra sätt att tvätta ur den? eller är det lönlöst?

Mvh
/Erik

Moraggarn

• -
SV: Tvätta ur farmartank
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 17:38 »
Inte den lättaste sak i världen du står inför,det bör ju vara rätt så rent om man säger så ;).Men en sak du kan testa är att hälla i en massa fint sågspån som får suga åt sig ev kvarvarande diesel,sen sköljer du tanken mycket noga på väggar och så och upprepar detta ett antal gånger tills du känner att det inte luktar något.Det är något av ett evighetsjobb men jag vet inget annat sätt.Med tur så kommer det andra lättvindigare tips.GOOD LUCK

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #2 skrivet: 12 jul-08 kl 17:56 »
Jag skulle helt stå planerna ur hågen och istället titta efter 1000 liters bulktankar i plast. De brukar påminna om en stor plastdunk ståendes på en plastpall med en stålbur runt, såna går att köpa för ett par hundralappar och de väger så lite att du lätt transporterar dem med släpkärra och handkraft. Jag vet inte vad föregående författare tänkt sig angående sågspån och urspolning med vatten, men det bör sägas att även mycket små mängder diesel kan förpesta dricksvatten. Det finns en anledning till att det införts strängare regler på just farmartankar med krav t.ex. om dubbla väggar.

Jag tror och hoppas att ingen vettig människa får för sig att hålla på med liknande övningar där diesel riskerar att komma ut i naturen. :o

EDIT: Ska du sanera så skaffa ett absorbtionsmedel typ Absol, det finns billigare varianter som funkar lika bra t.ex. Absodan (23 liter för ca 80 kr) som säljs på Swedol. Det är mineralbaserat, suger inte åt sig fukt och är lika miljöfarligt som vanligt grus (naturligtvis inte EFTER att det använts för att suga upp oljespill). Använt absorberingsmedel lämnas på miljöstation. Det går att återvinna medlet flera gånger innan det är mättat. Det finns ett trick för att göra det som nytt igen, men det involverar eldning och är inget jag kan rekommendera eftersom det är så billigt som det är.
« Senast ändrad: 12 jul-08 kl 18:01 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jul-08 kl 17:59 »
En tusendedel diesel i vattnet är för mycket.  Den kanske kan torka ut på ca fem år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jul-08 kl 18:32 »
Ni får ursäkta mig så mycket!!jag läste för snabbt. Du skulle ju ha vatten till djuren i den.Nä då är det inget alternativ att ens försöka skölja ur den då tycker jag liksom föregående talare att du ska skaffa en tusenliterstank i plast,det är det enda raka.Får läsa mer noggrant nästa gång :-[

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #5 skrivet: 12 jul-08 kl 19:19 »
Problemet med sköljning är vart spillvattnet tar vägen, och inte huruvida det blir rent eller ej.

Naturen är inget bra ställe att kontaminera med högraffinerade oljeprodukter.
MVH
Överingenjör Johansson

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 12 jul-08 kl 19:44 »
Problemet med sköljning är vart spillvattnet tar vägen, och inte huruvida det blir rent eller ej.

En biobädd är ett utmärkt ställe att bryta ner petreoleumprodukter.
Mineraloljebaserad  kedjesmörjolja bryts ner på under ett år i fältförhållanden.
Dessutom skall man ha lite proportioner på det hela, vad är dieselmängden i en tom tank? Jag tror inte det kan vara mer än ett ytskikt på max en tiondels millimeter på tankens innanyta. Någon mer matte/kemi-intresserad forummedlem kan säkert ta fram den exakta siffran.
Nu är visserligen diesel lättrörligare än exvis kedjeolja som sprids i stora mängder i skogen eller i ännu större ytkoncentrationer på sågbacken. Dessutom är diesel ätt ämne som även i små doser lämnar smakspår.
Med detta sagt, jag tror att saneringen för en luftfri tank blir såpass arbetsam att det är bättre att köpa en IBC till vattnet. Skulle jag vara tvungen att sanera en tank efter diesel skulla jag prova lut/ammoniak blästring eller uppvärmning av tanken eller öppna manhålet och lämna tanken liggande med manhålet nedåt i ett eller par år.

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #7 skrivet: 12 jul-08 kl 19:47 »
Citat från: Byracka
biobädd

Intressant, detta måste jag studera! :)

Skiljer sig uppbyggnaden åt beroende på vilken typ av spill som väntas?
« Senast ändrad: 12 jul-08 kl 19:48 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

Byracka

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jul-08 kl 19:55 »
Möjligtvis kan man optimera dom efter substans, substrat, genomsilningshasstighet, substratstorlek eller andra parametrar men jag tror dom ser ganska lika ut på dom flesta bondgårdar.

Moraggarn

• -
« Svar #9 skrivet: 12 jul-08 kl 23:32 »

Man får ju utgå från att tanken är "ordentligt"tömd från början då lär ju inga större mängder komma ut i nturen,det i jämförelse med all annan skit folk släpper ut är ju som att pissa finkel i Vänern

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #10 skrivet: 12 jul-08 kl 23:36 »
Jag köper inte tänket om att ett stort utsläpp kan ursäkta ett litet.

Men visst... vill du riskera att förorena ditt grundvatten så lägger väl inte jag mig i det. Sålänge vi inte bor grannar...
MVH
Överingenjör Johansson

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jul-08 kl 23:42 »
Varmvattentryckstvätt (ångtvätt) och biologiskt tvättmedel kan funka.. ::)

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 13 jul-08 kl 08:45 »
Elda ur den? Men då är det ett stort jobb att skrapa, grundmåla och måla tanken utvändigt.

Glöm idéen!

ES

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 13 jul-08 kl 10:22 »
Är den tom såpass som endast en oljefilm kan du skaffa en sån där bitumenbrännare på gasol och svepa den över insidan av tanken för att bränna bort resterna. Kryp helst inte själv ner i tanken samtidigt. Det lär inte börja brinna, men ångorna är nog otrevliga.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 13 jul-08 kl 10:23 »
Förresten, kryp aldrig ner i en farmartank eller dylikt om du är ensam.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 jul-08 kl 11:18 »
Olja och vatten blandar inte sig, endast smak och lukt kan olja ge vatten.. :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser