Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har Linderödgrisar  (läst 2069 gånger)

purex

• Östergötland
Ni som har Linderödgrisar
« skrivet: 12 jul-08 kl 12:04 »
Hur gör ni med vaccinationer...?
Tar ni ut vet. och vaccinerar era Linderödgrisar? Vad kostar det att ta ut en vet. och ge dom vaccination?
Tacksam för era svar...hälsningar Purex

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Ni som har Linderödgrisar
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 13:38 »
Jag har gått en kurs i "delegerad läkemedelshantering" och får då regelbundet spruta mina grisar själv.
Min veterinär skriver bara ut ett recept. Smidigt och enkelt. :)

Att vaccinera enstaka djur varierar väldigt mycket i pris beroende på vilket preparat man använder och hur många doser det finns i flaskan.
Tyvärr måste man betala för hela flaskan eftersom vaccinet är obrukbart efter 10-24 timmar beroende på preparat.
Sen tillkommer också veterinärens fasta avgifter.  :-\
Jag har hört priser från allt mellan 200-1000 kr.

Jag använder ett combivaccin (Rödsjuka & Parvo) som heter Parvoruvax och finns i 10 ml-flaskor. (5 doser)
Själva flaskan kostar ca 130-140 kr, men som sagt veterinärens avgifter är den dyra delen.

www.fass.se finns det förklaringar, storlek på förpackning och priser på olika preparat.

Här är några länkar till vacciner.
Parvoruvax  (Rödjuka & Parvo)
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960614000026&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Ruvax (Rödsjuka)
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960614000019&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Porcilis Ery vet. (Rödsjuka)
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20041118000036&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Men du ska naturligtvis prata med din veterinär först. ;)

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 12 jul-08 kl 13:41 »
Tar ni ut vet. och vaccinerar era Linderödgrisar?

Har du genbanksdjur som du ska avla på?
Jag har för mig att man inte får ( ???) vaccinera då.
Men det låter jag de som har genbank att svara på så att det inte blir fel. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

purex

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jul-08 kl 14:09 »
Det är genbanksdjur jag har, och jagska prata med dom på genbanken. Tack ska du ha för ditt svar, det är inte så lätt i början. Det är många frågor som dyker upp efterhand.
Jag har också hört att liderödgrisarna skulle vara agresiva av sig, särskilt suggor med kultingar. Är det så ??? :-\

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jul-08 kl 14:48 »
Alla suggor med kultingar är ju mer eller mindre aggresiva, är lite olika på olika individer.. Men ett tecken jag tycker mig se är att dom blir aggresivare när dom grisar ute, men det kan ju vara lite inbillning också, eftersom man då inte har nån grind att gömma sig bakom, utan kommer mer öga mot öga så att säga :P
Men jag har haft suggor som varit så arga när dom hade små så det gick knappt att gå förbi boxen utan att dom hävde sig mot en, och då är man rätt spak... Men å andra sidan så var hon också en jättebra mamma som aldrig låg ihjäl nån unge, var det nån som pep så flög hon upp igen, så man får ta det onda med det goda.. :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 12 jul-08 kl 15:36 »
Jag har Genbank för Linderödare.
Jag vaccinerar inte, genbanken rekommenderar inte vaccination men du får vaccinera.
Har även kontakt med Grishälsovården och har pratat med veterinär Per Beskow och han rekommenderar normalt alla att vaccinera men efter ett tags diskuterande kom vi fram till att det kan vara så att Linderödare är mindre benägna att få Rödsjuka och dessutom kan man medicinera om de skulle råka ut för det.

Nästa fråga om aggressiva suggor.. tre suggor har grisat utomhus / vindskydd här iår.
Ingen har visat sig aggresiv utan de har snarare blivit lugnare och tamare under grisningen och efter.
Den tredje som grisade själv i går är lite mer skvätten när man kommer än de andra två där vi var med under hela grisningen men visar inga aggresiva tendenser.
De två första satt vi bredvid o kliade dom och tog kultingarna o torkade dom med halm o lade dom i en låda medans suggan grisade klart o sen lade vi tillbaka dem för att dia när allt varit över.

Vi har tre suggor med kultingar, två gyltor, två stora galtar och fem mindre galtar och ingen av dessa har visat några tecken på aggresivitet.

« Senast ändrad: 12 jul-08 kl 15:39 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 12 jul-08 kl 15:39 »
Men jag har haft suggor som varit så arga när dom hade små så det gick knappt att gå förbi boxen utan att dom hävde sig mot en, och då är man rätt spak... Men å andra sidan så var hon också en jättebra mamma som aldrig låg ihjäl nån unge, var det nån som pep så flög hon upp igen, så man får ta det onda med det goda.. :)

Det där är en perfekt beskrivning av min minisugga Gertrud.  ;D
Hon har dock blivit vaktigare med åren (haft 4 kullar) så vi kommer inte ha ha kvar henne i aveln.
Vi måste kunna hantera våra kultingar utan att riskera att bli anfallen av suggan.

Däremot när hon inte har några kultingar är hon hur go som helst. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser