Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorstensfråga  (läst 1299 gånger)

Stoneflower

Skorstensfråga
« skrivet: 10 jul-08 kl 00:16 »
Hej
en liten undran, i 1800-tals torpet ligger det sand blandat med grus mellan skorstenen och ytterväggen.
Vad fyller den för funktion? Ska man göra något med den?
Kan man ta bort den eller ska man behålla den?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skorstensfråga
« Svar #1 skrivet: 10 jul-08 kl 08:35 »
Antar att den skall vara isolerande på nåt vis så att man itne förlorar för mycket värme ut genom ytterväggen. Men för säkerhetsskull skall jag fråga sambon som är murare när jag kommer hem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

andreas_f

• Småland
SV: Skorstensfråga
« Svar #2 skrivet: 10 jul-08 kl 14:19 »
Är det i bjälklaget sanden ligger? I våra bjälklag ligger sand närmast murstockar och kakelugnar. Ska nog fungera som isolering med men utan brandrisken som skulle bli med kutterspån. Om det är längst väggen är nog funktionen snarare att skydda väggen från värmen än att isolera mot kyla. Låt det vara kvar iallafall, det har garanterat inte hamnat där utan anledning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser