Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som bor där det finns varg  (läst 8157 gånger)

BK

• Västmanland
Ni som bor där det finns varg
« skrivet: 16 jun-08 kl 22:34 »
Har ev lite funderingar att flytta uppåt landet. Men jag oroar mig för vad vargen kan göra med mina djur.
Ni som bor i vargrika trakter,  vågar ni ha era katter ute utan risk att de blir vargmat?
Och hur är det med hundar? Man har ju hört att vargen tagit jakthundar, men är det vanligt förekommande eller ett sällsynt undantag?

Dandelia

• Gäst
SV: Ni som bor där det finns varg
« Svar #1 skrivet: 17 jun-08 kl 00:27 »
Det finns varg här som synts runt husen. Jag var skraj i början men både katter, hundar och kaniner har fått vara ifred. Har aldrig träffat på varg när jag gått i skogen, dom håller sej undan. Katter är överlägsna hundar med sina vassa klor. Låt bli att klippa dom, bara, så dom kan använda klorna ordentligt om det blir nödvändigt!

/Dandelia

BK

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-08 kl 10:47 »
Katter är överlägsna hundar med sina vassa klor. Låt bli att klippa dom, bara, så dom kan använda klorna ordentligt om det blir nödvändigt!

/Dandelia
Skrev du fel, hundar i stället för vargar? Eller missförstod du mig och trodde att jag undrade om hundar var farliga för katter? Jag har hundar och katter själv som fungerr utmärkt i hop, men det var vargen jag var orolig för.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jun-08 kl 11:26 »
Jag skrev hundar därför att vargen är ett hunddjur och torde vara lika rädd som tamhunden att få ögonen utklösta ;D Mina egna katter har varit ute i nästan 3 år nu och har säkerligen tampats med både räv och grävling på förra stället. Vet inte om vargen här anser att katter är ett lämpligt byte, men har dom bara sina vassa klor kommer dom långt!

/Dandelia

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 16:17 »
Katter har tyvärr inget att komma med mot vana kattdräpare, hela kattens försvar bygger på den tvekan som katten kan bygga upp hos anfallaren.
En van kattdräpare tvekar inte utan går till anfall direkt vilket leder till att katten försöker fly och blir huggen i ryggen.

BK

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-08 kl 01:54 »
Och om katten är van vid hundar, och inte springer när en hund kommer, vad händer då?
Undrar om inte vargen hinner skada katten innan katten hinner göra ngt.
Det finns alltså skäl att vara orolig då?

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-08 kl 02:12 »
Katter brukar väl ändå göra skillnad på kända hundar och okända? Iaf mina som är extremt hundvana (har ett plågoris i form av en gåpåig dvärgpudel) och mesiga till max (bara lägger sej och väntar på att hundrackaren får nog av att kaxa eller tills jag kommer och räddar dom)! Främmande hundar kollar dom noga in innan dom närmar sej. Snälla du, oroa dej inte, tänk på att även OM katten "blir tagen" har den haft ett kanonliv ute i frihet innan dess!

Det är svårt att släppa iväg katterna, jag vet, men dom mår bäst ute! Jag letade och grät i början, när jag flyttade från lägenhet ut på landet, och dom inte kom hem på 3 dar. Men sen lärde jag mej att dom har sina egna liv och sköter sitt. Dom droppar förbi med jämna mellanrum, gosar, äter, sover och är allmänt kärvänliga. Sen sticker dom ut på äventyr igen! Härligt!

/Dandelia

BK

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-08 kl 14:10 »
Katter brukar väl ändå göra skillnad på kända hundar och okända?

Näe ???  men hundarna som får för sig att jaga dem, blir ganska förvånade när mina katter springer MOT dem och sedan bufflar på dem :)
De enda hundarna som är lite otäcka, är valpar under ca 6 månader.

Det finns alltid risker med att låta sin katt vara ute. Nu bor jag väldigt bra till, 400 m från vägen och inga rovdjur. Men visst finns ändå risken att de ska bli överkörda.
Jag resonerar som så att om risken att bli överkörd är liten, så får man ta den risken mot att katten får leva ett fritt liv, däremot om jag bodde mitt inne i stan, skulle jag inte ta den risken. Då skulle jag försöka ordna en så bra tillvaro som möjligt inomhus. Nu brukar inte mina katter gå ut på några längre utflykter, utan kommer för det mesta inom 5 - 10 minuter då man ropar på dem.

Är det vanligt att vargen går nära husen och in på gården?
Och hur reagerar vargar för löpande (hund)tikar?

Byracka

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jun-08 kl 17:08 »
Och om katten är van vid hundar, och inte springer när en hund kommer, vad händer då?
Undrar om inte vargen hinner skada katten innan katten hinner göra ngt.
Det finns alltså skäl att vara orolig då?
Hundar anfaller sällan en katt som står still.
hur som helst är det min åsikt att frigående katter på landet lever ett hårt liv och man får tyvärr emellanåt uppleva att katten försvinner.
Att hålla en katt inlåst är för mig inget alternativ.

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jun-08 kl 21:49 »

Näe ???  men hundarna som får för sig att jaga dem, blir ganska förvånade när mina katter springer MOT dem och sedan bufflar på dem :)
De enda hundarna som är lite otäcka, är valpar under ca 6 månader.

Det finns alltid risker med att låta sin katt vara ute. Nu bor jag väldigt bra till, 400 m från vägen och inga rovdjur. Men visst finns ändå risken att de ska bli överkörda.
Jag resonerar som så att om risken att bli överkörd är liten, så får man ta den risken mot att katten får leva ett fritt liv, däremot om jag bodde mitt inne i stan, skulle jag inte ta den risken. Då skulle jag försöka ordna en så bra tillvaro som möjligt inomhus. Nu brukar inte mina katter gå ut på några längre utflykter, utan kommer för det mesta inom 5 - 10 minuter då man ropar på dem.

Är det vanligt att vargen går nära husen och in på gården?
Och hur reagerar vargar för löpande (hund)tikar?

Vilka härliga katter du har! :)

Vargen kommer nära här men inte ofta. Innan vi flyttade hit berättade grannen att den varit runt husknuten och snokat. Jag har aldrig sett den, men har bara bott här ca 3 månader.

Vargen parar lika gärna hundtikar som vargtikar. Avkomman är både en säkerhetsrisk och förbjuden enligt lag. Nu förstår jag att du frågar för att undvika situationen, ta inte illa upp! Tyvärr har varghybrider blivit på modet och genom glipor i lagstiftningen finns dom som kommer undan med det. Brrr...

/Dandelia

BK

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 19 jun-08 kl 11:45 »
Citat från: Dandelia
Vargen parar lika gärna hundtikar som vargtikar. Avkomman är [b
både en säkerhetsrisk och förbjuden enligt lag.[/b] Nu förstår jag att du frågar för att undvika situationen, ta inte illa upp! Tyvärr har varghybrider blivit på modet och genom glipor i lagstiftningen finns dom som kommer undan med det. Brrr...

/Dandelia
Jag tar absolut inte illa upp. Nej, vagkorsningsvalpar vill jag inte ha. Jag brukar ha koll på tikarna när de löper så inga främmande hundar kan komma i närheten, men jag funderade på om doften kan göra att den lockar dit varghanar. Hanhundar kan ju gå flera km när de känner lukten av löptik.

sofiaho

« Svar #11 skrivet: 19 jun-08 kl 23:15 »

Vargen parar lika gärna hundtikar som vargtikar. Avkomman är både en säkerhetsrisk och förbjuden enligt lag. Nu förstår jag att du frågar för att undvika situationen, ta inte illa upp! Tyvärr har varghybrider blivit på modet och genom glipor i lagstiftningen finns dom som kommer undan med det. Brrr...

/Dandelia

Vart har du sett/läst att vargen lika gärna parar en hundtik som en vargtik? Jag är mest nyfiken då jag inte tror så jättemycket på varghybriderna som ska finnas både här och där. Vargar bildar par och parar inte första bästa löptik, vare sig det är en varg eller hund. Visst förekommer säkerligen varghybrider, men jag tror att det är betydligt vanligare att det rör sig om nån jämthund eller schäfer som springer lös än att en varg faktiskt parat tiken. Sen är det ju betydligt coolare och säkert "lättare" att få sålt dem som varghybrider :P
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 20 jun-08 kl 20:05 »
Vart har du sett/läst att vargen lika gärna parar en hundtik som en vargtik? Jag är mest nyfiken då jag inte tror så jättemycket på varghybriderna som ska finnas både här och där. Vargar bildar par och parar inte första bästa löptik, vare sig det är en varg eller hund. Visst förekommer säkerligen varghybrider, men jag tror att det är betydligt vanligare att det rör sig om nån jämthund eller schäfer som springer lös än att en varg faktiskt parat tiken. Sen är det ju betydligt coolare och säkert "lättare" att få sålt dem som varghybrider :P
Men en strövarg?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dandelia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jun-08 kl 19:09 »
Det fanns ett fall som skrevs om i tidningen, kommer inte ihån när och vilken tidning. Det var en honvarg under löp som uppvaktade en gammal hanhund för att få valpar. Sköts hon sen, tro? Nån som minns? *suddigt*

Varg gör inte skillnad på hund och annan varg. Vart har jag läst det nu då? *funderar* Eller var det på TV? Äsch, strunt samma, antingen har jag hört/sett el läst att det är så. Dom är ju eg samma, bara det att våra hundar är förädlade.

/Dandelia

amason

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 21 jun-08 kl 20:55 »
Jag har bott i rovdjurrika trakter men inte förlorat nått djur förutom till höken.

Samla människourin i vattenkanna o gå o skvätt runt markerna. Det är att snacka deras språk. Du måste vara en stor o stöddig typ som kan markera så mycket "i översättning".

Sen vanlig försiktighet skadar inte.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jun-08 kl 21:00 »
-höns har jag förlorat till katter, rovfåglar och lo
-kanin har jag förlorat till katt
-katt har jag förlorat till lo
fåren har klarat sig ännu så länge, men här finns korp, räv, ibland lo och varg ( http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=30958.0 ) så vi får väl se......

leifhh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jun-08 kl 21:03 »
Man har ju hört att vargen tagit jakthundar, men är det vanligt förekommande eller ett sällsynt undantag?

drygt 40 verifierade om året är en siffra jag plockar fram ur bakhuvudet.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #17 skrivet: 21 jun-08 kl 21:21 »
Hörde från sambon att min svägerska blev av med älsklingskatten för några veckor sedan.
Katten var ute och rätt som det var dök en kungsörn ner och tog katten med sig. Hennes man var ute och det hela hände mitt framför ögonen på honom. Katten skrek i högan sky och sen så var dom borta.

sofiaho

« Svar #18 skrivet: 22 jun-08 kl 12:17 »
Fast även om vargen inte gör nån större skillnad på en hund och varg (vilket jag inte helt tror på, då hunden tappat och ändrats ganska så mkt + att den inte härstammar från dagens levande varg) så bildar vargar par och är fientligt inställda även mot andra vargar om de skulle dyka upp på reviret. Visst strövvarg som ännu inte bildat ett par skulle kanske försöka med en hund, men inte heller det är så jättetroligt tror jag...
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

heenrik

« Svar #19 skrivet: 23 jun-08 kl 19:43 »
Katten skrek i högan sky

Bokstavligt talat då ;)

förlåt, men jag kunde inte låta bli :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser