Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salta höet?  (läst 8669 gånger)

Jennyt

• Västergötland
Salta höet?
« skrivet: 29 maj-08 kl 19:46 »
Nu börjar vi fundera på årets höskörd. Vi har in torrt löspressat hö på vår gamla höskulle. Vi har ingen fläkt, men vi tar bara in några ton och de år som det varit ordentliga vintrar så har vi inte haft några problem.

De sista två åren har dock höet blivit dammigt fram i februari-mars >:(. Inte det minsta roligt. Vi har fått höra att man i gamla tider ibland saltade höet för att motverka just detta. Är det någon som vet något mer? Vad använde man för salt, kan man använda vägsalt, hur mycket ska man använda, är det bra över huvud taget ???

Vi är mycket tacksamma för alla goda råd :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Filip Skräplund

SV: Salta höet?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 20:12 »
Det stämmer att när man lade in löshö på skullen förr så ströades salt över bingen då och då, inga mängder utan man slängde ut några nävar sen fyllde man på ytterligare hö någon meter tjockt, osv.
Jag förmodar att det var vanligt koksalt, alltså natriumklorid (NaCl), köptes säckvis.

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-501277.html

Inget hindrar väl att man saltar vid inlastning av löspressat hö...
« Senast ändrad: 29 maj-08 kl 22:55 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 20:18 »
Enligt min far använde man stensalt, alltså samma salt som man saltar skinn med.
Inte vägsalt, det innehåller klumpförebyggande medel som är frätande på organiskt underlag.

Stensalt finns på Granngården för ungefär en femtilapp per 20kg säck.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 20:39 »
Precis, stensalt eller bergsalt heter det, brutet direkt ur saltgruvor.

Innan det blev vanligt med slickstenar innehållande allsköns mineraler, så fick korna bergsaltstenar tillhuggna i handbollstorlek ungefär.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 29 maj-08 kl 20:45 »
Stämmer bra det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 20:51 »
"Förr", vi gör så nu. Löst, dvs opressat hö varvat med några nävar bergsalt från Granngården mellan varje lass. Ingen fläkt. Förra året var vi lite oroliga eftersom det var så regnigt att höt nätt och jämnt hann torka innan vi var tvungna att ta in det, men det lilla som är kvar nu är fortfarande bra. Om det är saltets förtjänst eller något annat skall jag låta vara osagt. Vare sig man räknar per vikt eller volym är det ju små mängder det rör sig om.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 29 maj-08 kl 21:01 »
Man tar väl inte in hö på samma sätt och som läshö särskilt ofta längre,det är väl så det menas. Men kunskapen riskerar därmed också att försvinna. Personligen har jag aldrig gett mig in på att ta eget hö men jag försöker likt en svamp lära mig och komma ihåg allt pappa berättar om "hur det var förr". Kan vara bra att veta till sen  :)

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-08 kl 22:16 »
Havssalt använde vi i 50kg säckar.. :P

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 22:23 »
Det nämns ju oxå havssalt i Skräplunds inlägg..

På -80 talet var jag med och konstruera en saltare till rundbalspressen,en behållare med vals som i en såmaskin och sedan fick saltet falla ner i pickupen..12 volts vindrutetorkarmotor som drivning :P

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 23:13 »
Förutom att salta mellan ballagerna så är det bra att täcka höet med halm när allt är inne på skullen. Beroende på golvunderlag på skullen så kan halm i botten och sedan brädor eller träpallar förhindra att höet blir dåligt underifrån.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-08 kl 20:39 »
Tack för alla era svar :-*

Här ska det saltas på längden och tvären. ;) Åker nog till Granngården imorgon och kollar så att de har hemma och det inte är beställningsvara. Nog för att vi väntar ett tag till med att ta in höet, men det är skönt att vara på den säkra sidan.

Tack än en gång.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 30 maj-08 kl 21:23 »
Precis, stensalt eller bergsalt heter det, brutet direkt ur saltgruvor.

Nja, brutet händer inte på särskilt många ställen längre, i stort sätt alla användar den holländska metoden, man pumpar ner ljummet vatten genom saltlagren och pumpar upp den mättade lösningen. Betydligt mindre arbetsintensivt dessutom slipper man få instabila sandgrottor över sig när man hugger saltet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 30 maj-08 kl 21:29 »
Nja, brutet händer inte på särskilt många ställen längre, i stort sätt alla användar den holländska metoden, man pumpar ner ljummet vatten genom saltlagren och pumpar upp den mättade lösningen. Betydligt mindre arbetsintensivt dessutom slipper man få instabila sandgrottor över sig när man hugger saltet.

Ja, det låter onekligen fiffigt.
Men jag undrar hur det var med de gamla slickstenarna, som åtminstone fanns att köpa in på 70-talet.
Solida så det förslog, dom var nog huggna i ett stycke.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 30 maj-08 kl 21:34 »
Ja, det låter onekligen fiffigt.
Men jag undrar hur det var med de gamla slickstenarna, som åtminstone fanns att köpa in på 70-talet.
Solida så det förslog, dom var nog huggna i ett stycke.

Jag tror att man bara torkade saltet i stora kar och sedan hög ut stycken, då blir konsistensen som sån där massiva sockerbitar. Moderna slickstenar består av vanligt småkristalligt salt som man sätter ihop med hjälp av lämpliga mängder fukt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 maj-08 kl 22:13 »
Det var inte alls länge sedan jag såg en sån där solid saltsten, som var alldeles glasklar. Pytteliten var den och kostade säkert skjortan (kollade faktiskt inte priset) Såg ut som något man skulle ha med i badkaret på söndag kväll ;)

Tror bestämt att det var på Granngården ???

Strajder

• Aspegården
« Svar #15 skrivet: 31 maj-08 kl 18:09 »
Det var inte alls länge sedan jag såg en sån där solid saltsten, som var alldeles glasklar. Pytteliten var den och kostade säkert skjortan (kollade faktiskt inte priset) Såg ut som något man skulle ha med i badkaret på söndag kväll ;)

Tror bestämt att det var på Granngården ???

Himalayasalt! Svindyrt mirakelsalt. Så här kan det se ut:  http://www.stroeh.de/img/artikel/4764_gr_32_02.jpg

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 31 maj-08 kl 19:45 »
Stämmer bra det ;D

Undrar just om hästarna svävar ovan molnen med en så`n slicksten. Nå´t måste man väll få för pengarna ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser