Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första höskörd i juli..  (läst 7684 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Första höskörd i juli..
« skrivet: 22 maj-08 kl 00:58 »
Hejsan!
Vi har nu nästan köpt en gård men kommer förmodligen inte att tillträda förens någon gång i juli. Det är ju i senaste laget för att ta första-skörden av hö väl? Om man istället vill slå det för att ta en senare skörd ska man då bara låta det slagna ligga kvar eller måste man "köra bort det" från vallen?

Gården liger i södra Sverige, Östergötland...

Vitis

• Skåne
SV: Första höskörd i juli..
« Svar #1 skrivet: 22 maj-08 kl 18:50 »
Kan du inte komma överens med säljaren om att får slå och bala vallen innan du tillträder, förutsatt att affären är klar då. En liten ekonomisk kompensation kanske om du vill in på logen i förtid. Här nere i Skåne har första höskörden redan börjat i veckan.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 22 maj-08 kl 21:43 »
Ett alternativ kan ju vara, om du inte själv kan skörda, att låta någon granne eller maskinstation ta ensilage. Årets förstaskörd blir ungefär lika tidig som förra året (kring månadsskiftet maj/juni) se:
http://www2.freefarm.se/cgi-bin/vallprognos/vallprognos.pl?id=2557&anticache=20080429114502

Det kan vara svårt att slå av och låta ligga även med en bra betesputs om det är tjock vall. Det lägger sig gärna i högar som kväver gräset och kan göra det svårt att köra senare med slåttermaskin.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 maj-08 kl 14:07 »
Som jag fattade var det vanligt hö du vill ta? Då är det väl inga större problem om det drar iväg in i början på Juli, det är ju inte optimalt, men under rådande förhållanden så är det ju inte mycket att välja på..
Har ju varit med om flera gånger då man inte kunnat börja med höet förrän i Augusti pga regn hela sommaren, och det gick ju det med..
Håller sen dessutom denna torka i sig som vi har nu+ att förra ägaren kanske inte gödslat så intensivt när han visste han ska sälja, så tror jag inte du behöver oroa dig för att det har stuckit iväg allt för mycket..
Oftast hänger det på vädret i alla fall när det sen ska vara lämpligt...
Lycka till med köpet! :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 maj-08 kl 08:29 »
hejsan!
Tackar för svaren! Jag ska nog försöka få tillåtelse att slå höet även fast vi inte får tillträde förens i juli-augusti, annars får det väl helt enkelt bli lite sämre näringsvärde i det.

Men det är 8.5 hektar vall och första året kommer vi bara att ha två hästar och ev. några får, hur ska man göra med den vall som inte behövs till vinterfodret? Ska bara låta den stå eller bör man slå av den och låta den ligga?

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 25 maj-08 kl 16:29 »
Även med gammal vall kommer du att få för mycket för eget bruk. Fåren vill inte ha grovt foder och ska ha högt proteinvärde. Lämplig slåttertid kan du hitta på vallprognosen (http://www.freefarm.se/vall/). Det slåtterdatum som framgår av prognosen brukar vara lämpligt för nöt/får. Hästar ska ha något lägre protein och framför allt mer fiber. Lämpligen slår man hästfodret 3-5 dagar senare. Tyvärr finns fortfarande de som tror skörden måste ske efter midsommar som på den "gamla goda tiden". Det var på den tiden som man var tvungen att köra ut korna på bete med häst och vagn för att de var så svaga av dåligt foder och vanvård att de nästan dog!

Det fanns tre orsaker till den gamla tidens sena skörd: Självsådd av frö i vallarna innebar att växterna både måste blomma och sätta frö så att de kunde återså frostbrännor och andra skador. Höhässjningen krävde långt strå för att man skulle få hässjorna att hänga ihop, numera eftertorkar man självklart allt som ska bli hö på skulltork. Slutligen så fick man in stor volym vid ett tillfälle.

Nuförtiden så försöker man få så höga proteinvärden i grovfodret så man slipper köpa dyra kraftfoder. Känns onödigt att köpa genmodifierat sojaprotein från sydamerika bara för att man slog vallen en vecka för sent!

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-08 kl 19:24 »
Självklart vill man få in höet innan midsommar, blir ju bättre på alla sätt, men jag tycker det finns åtminstone två tillfällen när man kan göra undantag.. 1. Man har inte köpt gården än... 2. Vädret tillåter inte. 
Jag avvaktar ju hellre ett stabilt högtryck och får in grönt hö, än att jag går stenhårt efter en tidtabell när proteinhalten är som bäst, och kanske får det förstört bara för att det regnar hela tiden...
Sen får man ju inte glömma att det kan vara bra att få in lite större volym om man ska ha det till hästar, då är proteinhalten lite lägre och dom kan istället få mer och får då också lite mer sysselsättning, istället för ett spätt gräs med kanonhalter som dom bara får en liten tuss av..

Sen tror jag personligen att man snart kommer till vägs ände med hur många skördar man ska ta, jag ser dom som skaver runt 5 ggr per säsong och slår ensilage, men dagens dieselpris måste det snart vara på marinalen om det verkligen lönar sig..

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 26 maj-08 kl 08:04 »
Sen får man ju inte glömma att det kan vara bra att få in lite större volym om man ska ha det till hästar, då är proteinhalten lite lägre och dom kan istället få mer och får då också lite mer sysselsättning, istället för ett spätt gräs med kanonhalter som dom bara får en liten tuss av..
Om du tittar på hur snabbt proteinhalterna faller i vallen i samband med gräsens blomning så förstår du varför man högst kan vänta 3-5 dagar efter att "ko-bönderna" slår sitt. Protein/energikvoter under 6 (8 för sto/föl) innebär att du måste köpa proteinkraftfoder för att hästarna inte ska falla ur. I stort sett allt proteinkraftfoder är importerat  och sojabaserat. Inser man sedan att drygt 90% av jordens soja kommer från sydamerika och usa och numera nästan uteslutande är genmodifierat så får man sig en tankeställare.
Citera
Sen tror jag personligen att man snart kommer till vägs ände med hur många skördar man ska ta, jag ser dom som skaver runt 5 ggr per säsong och slår ensilage, men dagens dieselpris måste det snart vara på marinalen om det verkligen lönar sig..
Att skörda hö innebär oftast mer "skavande" runt vallen. En höskörd innebär oftast: slåtter + vändningar + strängning + inkörning = 6-9 varv runt vallen. Lägg till att en liten tork kan ha en fläkt som drar 7,5 kW under en veckas tid (vilket med dagens elpris kostar 1500:-).
Intensivodlande vallbönder kan ta 5 skördar men det kräver ganska mycket gödsel. De flesta kör nog 1-2 skördar med efterbetande djur.
Vi kör bara in en mycket liten höskörd varje år för att ha i samband med resor och vid infodring på hösten. Det är alldeles för dyrt och slitsamt med hö jämfört med hösilaget. Kvalitén på fodret blir mycket bättre också med hösilaget och man slipper de problem vi sett mycket av på senare tid hos hästar som äter hö med hosta och COPD - kronisk obstruktiv lungsjukdom.

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 26 maj-08 kl 12:48 »
Om du tittar på hur snabbt proteinhalterna faller i vallen i samband med gräsens blomning så förstår du varför man högst kan vänta 3-5 dagar efter att "ko-bönderna" slår sitt. Protein/energikvoter under 6 (8 för sto/föl) innebär att du måste köpa proteinkraftfoder för att hästarna inte ska falla ur. I stort sett allt proteinkraftfoder är importerat  och sojabaserat. Inser man sedan att drygt 90% av jordens soja kommer från sydamerika och usa och numera nästan uteslutande är genmodifierat så får man sig en tankeställare.

Nja, jag kanske förstår dig fel, men vi ger tillskott till alla våra hästar (19) och då endast havre som är odlat på granngården. Transport är väl ett par kilometer då kanske. Vi ger ett par deciliter sojapulver per dag till våra två varmblod som alldrig går upp tillräckligt i vikt på fint hö och havre. Men sen är dom ridskolehästar så dom jobbar ju oxå.

Att skörda hö innebär oftast mer "skavande" runt vallen. En höskörd innebär oftast: slåtter + vändningar + strängning + inkörning = 6-9 varv runt vallen. Lägg till att en liten tork kan ha en fläkt som drar 7,5 kW under en veckas tid (vilket med dagens elpris kostar 1500:-).
Intensivodlande vallbönder kan ta 5 skördar men det kräver ganska mycket gödsel. De flesta kör nog 1-2 skördar med efterbetande djur.
Vi kör bara in en mycket liten höskörd varje år för att ha i samband med resor och vid infodring på hösten. Det är alldeles för dyrt och slitsamt med hö jämfört med hösilaget. Kvalitén på fodret blir mycket bättre också med hösilaget och man slipper de problem vi sett mycket av på senare tid hos hästar som äter hö med hosta och COPD - kronisk obstruktiv lungsjukdom.

Visst är det jobb med hö, därför tror jag man måste ha ett intresse för det. Jag tycker det är kul helt enkelt.

Dyrt och slitsamt beror ju oxå på besättningen, jag vet dom stall som har 2-5 häst har ju stora problem med ensilaget. Dels p.g.a hantering, och dels p.g.a deras hästar som inte kan äta upp allt på dom 3-4 dagarna som rekommenderas.

Sen fodrar vi ju med ensilage oxå, som vi tar på ett par vallar. Det är huvud fodret i lunch målet, morgon och kväll får dom hö. Har prövat "hösilage" men tycker att fördelarna försvinner lite med hela ensilerings processen. att ha mindre balar och torrare gräs. Hästarna ratade det oxå, men dom är fan kräsnare än jag ibland!

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 26 maj-08 kl 19:27 »
Nja, jag kanske förstår dig fel, men vi ger tillskott till alla våra hästar (19) och då endast havre som är odlat på granngården. Transport är väl ett par kilometer då kanske. Vi ger ett par deciliter sojapulver per dag till våra två varmblod som alldrig går upp tillräckligt i vikt på fint hö och havre. Men sen är dom ridskolehästar så dom jobbar ju oxå.

Havre (ekologiskt odlat) är ju ett exempel på OK närodlat tillskottsfoder. Havren ger visserligen mest energi. Däremot är jag förvånad att hästnäringen fodrar så mycket med soja, utan tanke på miljökonsekvenserna. Ekologisk odling tillåter inte användning av soja på grund av detta problem. Se bland annat Gentekniknämnden ( http://web.genteknik.se/Bazment/270.aspx ) och Naturskyddsföreningen ( http://www.borlange.snf.se/HMVsvar.htm ) för mer information.

Vi analyserar vårat grovfoder och har målsättningen att optimera protein/fiber så att vi får ett foder som ger en sund hästhållning utan tillskott av andra fodermedel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare (3 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser