Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem hund  (läst 12722 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Problem hund
« Svar #40 skrivet: 04 jul-08 kl 22:15 »
Ursäkta Silverwolf :-[Läste nog slarvigt!
Tror vi också har ungefär samma inställning.  ;)

Vilse

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #41 skrivet: 04 jul-08 kl 22:32 »
en prblemhund aer oftast en problem aegare!


alla hundar uppfoer sej olika.
problemhund aer inte en hund som inte kommer oegonaboej vid inkallning.

problemhund enligt mej aer en hund som ylar o tuggar paa moebler o goer utfall mot folk och daa aer det oftast iallafalla aendock aegaren som har problemet och goer naagot fel eller snarare inget alls.

jag saejer som jag alltid sagt, att ta paa valpen varje dag, pilla i oeron och i munnen och paa tassar o faa en hund som anser det vara ok at bli pillad pa och gaerna av olika maenniskor och sen ha rejael motion och roliga leksaker och stimulans och det aer vad vi maenniskor som aegare ska ge hunden.


sen har vi raser som inte skulle faa aegas o hallas i taetort o absolut inte av folk som inte har hundvana o inte tar hand om sina hundar.
(laes hundar som det avlats paa i generationer pga dess aggresivitet)
en vanlig hundras om den biter biter en gaang, nafs,,vid osaekerhet eller skreamd.
en aggresiv framodlad hund biter o biter o biter foer att ta ner sitt offer o ha ihjael det.

laeste om stor hund som bet ihjael liten hund i AB haeromdagen. saant haender!
hundar aer djur!
men samtdigt saa har man hundar som bor grannar med varandra saa kan man ju anta och foermoda att den stora hunden faat haelssa o leka med grannens lilla hund annars kan det byggas upp ett: ska ta den lilla raattan naer jag faar tillfaelle attityd.

Margit

  • Gäst
SV: Prolem hund
« Svar #42 skrivet: 09 jul-08 kl 17:44 »
alla hundar kräver uppfostran som valpar!!!! :o
hundar blir vad man gör de till.

En bit av hundens personlighet kan vara svår/omöjlig att ändra på. Olater kan man råda bot på men en ängslig personlighet är mycket svårare om inte omöjlig.

Min hund är reserverad men inte vek och inte heller aggressiv - men jag vet att om hon blir trängd så hugger hon, tveklöst. Hon bryr sig inte om folk så länge de ignorerar henne men så fort de försöker ta på henne eller håller fram handen så skäller hon - hon vill stifta bekantskap på sina egna villkor.

Hon har blivit bättre med åren, men inte bra. Så det blir till att passa hela tiden, tröttsamt i bland, men jag har inget val.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Problem hund
« Svar #43 skrivet: 09 jul-08 kl 19:36 »
Men Margit, egenskaperna beror ju på rasen också. En del är avlade på att de ska vara reserverade mot främmande.
Kommer ihåg min chow chow, hälsade någon på henne innan hon bestämt om det var ok, vände hon sig om och ignorerade personen fullkomligt. Tvingade de sig på henne ändå, blev hon mycket sur. Dock gick hon aldrig till angrepp. Men visade tydligt sitt ogillande. Men de ska vara sådana. Det är ju inget fel. Likaså boskapsvaktarna. De ska heller inte vara lätt-tillgängliga för främlingar.

Margit

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #44 skrivet: 09 jul-08 kl 22:03 »
Men Margit, egenskaperna beror ju på rasen också. En del är avlade på att de ska vara reserverade mot främmande.
Kommer ihåg min chow chow, hälsade någon på henne innan hon bestämt om det var ok, vände hon sig om och ignorerade personen fullkomligt. Tvingade de sig på henne ändå, blev hon mycket sur. Dock gick hon aldrig till angrepp. Men visade tydligt sitt ogillande. Men de ska vara sådana. Det är ju inget fel. Likaså boskapsvaktarna. De ska heller inte vara lätt-tillgängliga för främlingar.

Du har helt rätt.
Faktum är att flera faktiskt tycker att hon har ett helt OK förhållningssätt till folk, varför "köpa" alla människor rakt av och lita på dem...det dumma är att vissa människor inte förstår detta utan ska fortsätta att tränga sig på och provocera henne.
Jag hade en flatcoated retriever innan som ÄLSKADE alla, så kontrasterna är stora  :-\.

Margit

  • Gäst
SV: Prolem hund
« Svar #45 skrivet: 09 aug-08 kl 15:13 »
och läser av dig hur besökaren skall bemötas..

Idag var jag och lillkillen ute på promenad ner till "centrum", jag satte mig på en parkbänk medan grabben gick och köpte lördagsgodis.

Snett bakom mig dyker det upp en kille i 20-årsåldern som gapar och skriker, han dricker grogg ur en 1,5 liters PET-flaska och är uppenbart skitfull och eventuellt också drogad.
Han släntrar fram mot mig och min hund blir vansinnig...hon skäller/morrar och bröstar upp sig, aggressivt ja tyvärr  :( dumsnuten frågar om han får hälsa  ::) usch vad obehagligt det är när hon gör såhär.

På ett vis kan jag förstå henne för personen i fråga var läskig, förmodligen kände hon att jag tyckte det? Vad säger ni andra som har hundar, märker de skillnad på olika människor?

Jag behöver i alla fall aldrig vara rädd när jag går på ensliga platser.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Problem hund
« Svar #46 skrivet: 09 aug-08 kl 16:48 »
Vem hade inte blivit osäker om man blivit konfronterad med en såan person. Kanske kände hon på sig att han var labil och ville skydda dig. Nu är jag av den åsikten att hon gjorde helt rätt som skyddade dig men jag antar att många här anser att hunden uppvisade ett aggressivt beteende och ett sånt ska tyglas. En hund som skyddar sin ägare följer sin instinkt. Den går att träna bort men varför?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Problem hund
« Svar #47 skrivet: 09 aug-08 kl 17:00 »
Håller med Kimma! Hundar är intelligenta. De kan läsa av personer mycket bättre än oss och då är det sällan så här tydliga signaler.
Vissa hundar har ju mer vaktinstinkter i sig än andra. Det ska de ju ha. Då ska man väl vara tacksam att de visar det och inte försöka träna bort det?

Margit

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #48 skrivet: 09 aug-08 kl 19:21 »
Det känns faktiskt skönt att höra er åsikt  :-[ 

Min hund har en stark vaktinstinkt, vilket innebär att ingen ens kan tänka tanken att komma in på tomten - i och för sig en bra egenskap när det gäller skummisar men tyvärr gäller det även småbarnsmammor  :-\ hunden får lätt dåligt rykte av människor som inte förstår.

Kimma: I det här fallet tycker jag också att hon gjorde rätt, hon kände på sig att han var skum/påverkad/labil och reagerade mycket starkare än hon brukar. Ändå tror jag att hon ser mig som sin ledare - men de kanske skyddar ändå?

Det finns dock inte en chans att en främmande människa kan närma sig henne utan att hon säger i från (skäller/skrämmer) och det känns pinsamt...vet inte hur jag ska kunna ändra på det, tror faktiskt inte att det går.

De människor hon har fått lära känna älskar hon, det kan ta tid innan hon litar på vissa människor men när hon väl gör det så går det inte att förstå att det är samma hund.



Vargerik

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #49 skrivet: 09 aug-08 kl 20:36 »
Ett mycket önskvärt beteende hos en hund! Känner hunden att husse/matte är osäker så ska den markera. Min schäfertik markerar alltid om något inte ter sig att vara säkert. Är personen drogad/medicinerad, full, deprimerad, utveckligstörd eller hotfull markerar hon och får beröm. När (om) hon får bekanta sig med dessa personer är allt frid och fröjd. Av någon konstig anledning är hon inte alls förtjust i jehovas vittnen...

Margit

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #50 skrivet: 09 aug-08 kl 21:01 »
Ett mycket önskvärt beteende hos en hund! Känner hunden att husse/matte är osäker så ska den markera. Min schäfertik markerar alltid om något inte ter sig att vara säkert. Är personen drogad/medicinerad, full, deprimerad, utveckligstörd eller hotfull markerar hon och får beröm. När (om) hon får bekanta sig med dessa personer är allt frid och fröjd. Av någon konstig anledning är hon inte alls förtjust i jehovas vittnen...

Skönt att höra att det kanske är en sund egenskap i alla fall då  :)

När det gäller Jehovas vittnen så förstår jag din hund till 100%  ;D

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Problem hund
« Svar #51 skrivet: 09 aug-08 kl 21:13 »
Det är en sund reaktion att en hund är neutral/misstänksam mot främmande folk. det är trots allt en uppgift även i dag att vakta hus och familjen mot eventuella ogärningsmän ;).
Men ofta är folk lite väl ivriga att lägga pengar på att omplacera hundar som bordeavlivas dag ett tex när den bitit flera gånger och är agrressiv till benen...det går inte att "tvätta bort en dålig start" med kärlek och hundkex....Jag har känt/känner fler övertagshundar som har fått hur mycket trygghet och kärlek som helst av folk med erfarenhet men dom har aldrig blivit hundar man kan lita på...
Och jag tycker det är sjukt skumt när man läser om omplaceringshund i annons tex:
Han heter "molle" och är jätte snäll, men kan inte med män , katter  , hanhundar....och bör ej komma till familj med barn under 20.... ;DHm jättesnäll var det :-[............

Vilse

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #52 skrivet: 09 aug-08 kl 23:12 »
det laater som om dom letar efter en lesbisk tant som aer katt allergiker och inte ska skaffa barn :)

allvarligt talat maanga hundar reagerar naer folk med foer yvigt eller paataent eller hogljutt beteende naermar sej.
jag har ofta fyllon ute paa stan som vill prata med min hund.
jag var orolig vid mitt foersta gaa paa stan test med den hunden da han var en omplaceringsjycke och jag testade honom i olika miljoer.
stor hund som fd aegaren inte kunde ha kvar.
jag blev foervanad oever hans tolerans mot fylllon,,tror det aer foer att jag inte reagerer annorlunda utan pratar med dom som naermar sej oss.

men den man som en dag slet upp doerren till mitt kontor och sprang in och slaengde en hoeg papper paa mitt skrivbord han laag risigt till! :)
(gubben var inte arg, han hade bara braattom)
jycken sov under mitt skrivbord och jag trodde han skule ta med sej hela bordet naer han staellde sej upp.
det var fullt saett av taender och ragg.
det aer en hund som aer totalt tyst. fd aegaren har haft el halsband paa honom saa han skaeller naestan aldrig.
jyckens nuna talade om vad han skulle ha gjort om jag inte sagt aat hunden att det var ok att han kunde laegga sej ner igen.

jag vet en person i mit tidigare liv som jag skulle vilja testa den haer hunden paa,,elakt flin :)


Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Problem hund
« Svar #53 skrivet: 10 aug-08 kl 13:08 »
Hunden jag tog hand om för ett par år sedan, har gjort jättestora framsteg, men fortfarande kan han helt utan förvarning och - åtminstone till synes - oprovocerat börja skälla på nån stackars människa, t ex på bussen. Jag har tyvärr inte riktigt kunnat se nåt mönster...  :-\ Men det har i alla fall blivit mycket bättre. Dessutom älskar han människor och vill gärna hälsa och få lite kel...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Prolem hund
« Svar #54 skrivet: 10 aug-08 kl 20:12 »
Snett bakom mig dyker det upp en kille i 20-årsåldern som gapar och skriker, han dricker grogg ur en 1,5 liters PET-flaska och är uppenbart skitfull och eventuellt också drogad.
Han släntrar fram mot mig och min hund blir vansinnig...hon skäller/morrar och bröstar upp sig, aggressivt ja tyvärr  :( dumsnuten frågar om han får hälsa  ::) usch vad obehagligt det är när hon gör såhär.

På ett vis kan jag förstå henne för personen i fråga var läskig, förmodligen kände hon att jag tyckte det? Vad säger ni andra som har hundar, märker de skillnad på olika människor?

Jag behöver i alla fall aldrig vara rädd när jag går på ensliga platser.

Tycker inte du ska oroa dig altför mycket margit. :-) var stolt över henne istället ;) Som du beskriver det såg även du långväga att personen var obehaglig så hon läste säkert av det.

Av någon konstig anledning är hon inte alls förtjust i jehovas vittnen...

Det där känner jag igen!!!  ;D Min hund delade detta drag till fullo... otroligt användbart... *elakt flin* (man orkar inte vara hövlig i längden tyvärr... jag vill inte bli påprackad åsikter)
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Vilse

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #55 skrivet: 10 aug-08 kl 21:20 »
Hunden jag tog hand om för ett par år sedan, har gjort jättestora framsteg, men fortfarande kan han helt utan förvarning och - åtminstone till synes - oprovocerat börja skälla på nån stackars människa, t ex på bussen. Jag har tyvärr inte riktigt kunnat se nåt mönster...  :-\ Men det har i alla fall blivit mycket bättre. Dessutom älskar han människor och vill gärna hälsa och få lite kel...
 
om han skaeller pa naan paa bussen,faar han sen prata med den personen och faa lite klapp o kli?
isaafall sa vet han att han faar kontakt om han skaeller! :)

jag har en tik som jag laert att morra, jag ger tecknet foer morra och naer hon morrar saa beroemmer jag och hon faar klapp o kli.
Ibland naer hon vill ha uppmaerksamhet naer vi tex tittar paa tv,,daa gaar hon fram till oss o sitter ner,,tittar paa oss med huvudet paa sned,,om vi inte reagerera da saa morrar hon vansinnigt elakt,,med viftande svans,,och hon faar uppmaerksamhet.
hon aer familjens diva o enda tjej i flocken och saa soet :)
men hon goer bara sina morr med oss hemma :)
tack o lov foer det foer annars hade hon nog skraemt skiten ur naan :)

 

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Problem hund
« Svar #56 skrivet: 11 aug-08 kl 21:28 »
 tack o lov foer det foer annars hade hon nog skraemt skiten ur naan :)

Ja, det är väl tur det!  ;)  Nä, han får ingen form av uppmuntran, jag säger alltid ett tydligt NEJ! Jag gissar att han av nån anledning upplever dom som hotfulla... Han har förmodligen fått stryk tidigare.  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gunilla0

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #57 skrivet: 13 aug-08 kl 12:57 »
Vad man uppfattar som problembeteenden hos en hund kan ju faktiskt vara olika från person till person. Jag har en omplacerad tik som jag tycker är helt underbar och lättsam. Jag vill alltid ha en sådan hund som hon. Men förra ägaren tyckte inte om henne. Hon har ett "problem" och det är att hon kan markera hårt mot andra hundar. Jag kan ha henne lös och  helt lita på att hon lyder mig och inte går fram till andra hundar när jag säger stanna. Men om en annan hund går fram till henne däremot, när hon är kopplad, blir hon arg och gör utfall. Men problemhund ? Hon vill väl inte ha spontana kontakter med andra hundar. Då kan hon väl få slippa det.
Det är mycket prat om ledarskap hela tiden. Det borde nyanseras lite tycker jag. Min hund är ganska undergiven mot mig tycker jag och jag funderar sällan över detta med ledarskap. Jag gullar mest med henne, men är mycket tydlig och bestämd när det väl gäller. Om man nästan alltid låter snäll på rösten, men ibland blir mycket bestämd kanske det får större effekt.

Varför skulle man inte kunna ta emot en omplacerad hund med en historia bakom sig. Jag skulle inte ha velat byta min hund mot någon valp i världen?

Vargerik

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #58 skrivet: 13 aug-08 kl 19:01 »
Vad man uppfattar som problembeteenden hos en hund kan ju faktiskt vara olika från person till person. Jag har en omplacerad tik som jag tycker är helt underbar och lättsam. Jag vill alltid ha en sådan hund som hon. Men förra ägaren tyckte inte om henne. Hon har ett "problem" och det är att hon kan markera hårt mot andra hundar. Jag kan ha henne lös och  helt lita på att hon lyder mig och inte går fram till andra hundar när jag säger stanna. Men om en annan hund går fram till henne däremot, när hon är kopplad, blir hon arg och gör utfall. Men problemhund ? Hon vill väl inte ha spontana kontakter med andra hundar. Då kan hon väl få slippa det.
Det är mycket prat om ledarskap hela tiden. Det borde nyanseras lite tycker jag. Min hund är ganska undergiven mot mig tycker jag och jag funderar sällan över detta med ledarskap. Jag gullar mest med henne, men är mycket tydlig och bestämd när det väl gäller. Om man nästan alltid låter snäll på rösten, men ibland blir mycket bestämd kanske det får större effekt.

Varför skulle man inte kunna ta emot en omplacerad hund med en historia bakom sig. Jag skulle inte ha velat byta min hund mot någon valp i världen?

I ditt fall skulle jag prova att släppa kopplet när den andra hunden kommer fram, då tappar din hund sitt "stöd" från dig och tappar sin morskhet. Kanske känns konstigt då man hellre vill dra hunden år andra hållet... För mig funkar det kanon att göra så.

Gunilla0

  • Gäst
SV: Problem hund
« Svar #59 skrivet: 14 aug-08 kl 09:28 »
Ja jag släpper henne när det är hanhundar som kommer fram (och det är det ju oftatst). Det brukar lösa sig då. När det gäller andra tikar kan det vara vanskligare.
Gunilla


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser