Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt hönshusbygge - med bilder!  (läst 10731 gånger)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Mitt hönshusbygge - med bilder!
« Svar #20 skrivet: 16 jul-08 kl 23:37 »
Med blod, svett och tårar ska en hönsgård byggas  ::) ;D

Sista målningen. Takreglarna har börjat komma på plats.

Vi tillverkade en hylla som vi oljat in, samt täckt med takpapp för att öka dess hållbarhet. Jag tillverkade tre konsoller av impregnerat rest-virke. (Bra att ta tillvara på prylar!)

I takreglarnas ände sågade vi ut en bit så reglarna kom att vila på hyllan. Allt skruvat på plats! 

Så här ser hägnet ut västerifrån. Mitt mål var ju att det skulle smälta in i den nuvarande grönskan och inte bli nån fristående, naken klump!! Bärnätet är dock temporärt, håller på att täcka taket med hönsnät.

Takkonstruktionen med samtliga reglar på plats! Ser lite festligt ut! Längsta regeln är 4,4 m. Köpte det mesta av virket på en lokal såg.

Spån fick vi från slöjdboden här på gården. Jättefint!

Så till hönsen. Det blev inga blommor, utan en grupp Bohus-dals svarthöns! En tupp, en höna samt hennes 5 kycklingar! Samtliga genbanksanslutna och kycklingarna naturruvade! De är underbara! Jag blev kär vid första ögonkastet!

Här har de just fått flytta in i hönshuset!

Det gäller att se sig omkring!

Liten men tuff! Kycklingarna är lite mer än 2 veckor och ena pigga krabater.

Min höna - Svart-Stina - efter en karaktär i SVT:s serie Snapphanarna. En alert, hönsmamma som noga visar sina kycklingar hur de på bästa sätt ska sprätta och vad de ska äta! Och vid sjutiden är det läggdags, då tågar hela gänget in, käkar lite och så bums till redet!

Tuppen, som för övrigt är van att gå fritt i trädgården, tyckte att min idé med att de skulle bo in sig nån dag, och bara vistas inne i hönshuset, var en dum idé! Efter en dag så flög han helt enkelt ut över mig när jag öppnat dörren och fixade med vattenautomaten! Jag var ensam hemma, förkyld och febrig, ovan vid höns, och nu tågade min halvvilda tupp glatt, skrockandes iväg!  >:( Och inte gick det att komma nära heller! Och inte heller att locka med mat... Där gick tuppen, ut på ängen, in på grannens tomt, spekade lite i komposten, in under buskarna, gick upp i rök, pilade förbi runt husknuten.... och efter honom knatade jag, febrig och upprörd! Skulle tuppen hitta hem om han försvann? Hur bra lokalsinne har höns?

För att göra en lång historia kort, tuppen var ute ett dygn, sov ute nånstans där jag inte kunde hitta honom, kom hem igen men ville inte fångas in. Så vi lockade med att släppa ut hönan och kycklingarna i hägnet, motade honom mot dörren och lyckades få in honom! Puh!  ;D 

Nu har även tuppen funnit sin plats, men lite feg är han, går undan, till skillnad från Svart-Stina som är mer tuff! Men han är snäll, skrockar lockande åt de små när han hittat nåt gott och bjuder dem på (s)mask!

Som sagt, blod, svett och tårar! Allt inkluderat under byggets gång. Men det vägs upp av att hönsen är så underbart roliga att lyssna till och studera!
Nämnde jag förresten att vi hängt upp hängmattan idag. Alldeles intill hönsen så man kan ligga och spana på dem!

Hälsningar

En trött Johanna

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 jul-08 kl 00:44 »
Jättefint!!
Vackra höns och vad kul med genbank och främjandet av en hotad ras, bra jobbat!!!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #22 skrivet: 17 jul-08 kl 08:17 »
När du nu har så fina svarthöns hoppas jag att du ansluter din gård också. Så länge du inte är ansluten tillhör inte dina djur genbanken vilket skulle vara synd. Det är så roligt att vara genbank och inte är det mycket jobb med det hela heller, ett litet A4 papper per år som ska fyllas i med lite basfakta om flocken. Från och med i år får man en liten ersättning för att man håller genbank också  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #23 skrivet: 17 jul-08 kl 10:09 »
Självklart ska jag ansluta mig till genbanken! Det är ett mycket viktigt arbete, bevarandet av de gamla lantraserna!

Vänliga hälsningar
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Ulricaa

• -
« Svar #24 skrivet: 17 jul-08 kl 11:32 »
Kors så fint det blev! Sååå roligt att följa ditt bygge!!!!
Som sagt det ska få stå modell sen när jag ska bygga mitt...just nu håller vi på att bygga om vår gamla lada, även det ett projekt som heter duga..

Kramisar Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 17 jul-08 kl 15:44 »
Jättefint Johanna! Visst ska det byggas med blod svett och tårar!  ;D
Gott att få in tuppen, när han är på vift!
Kram Åsbokadorra med Åsbohöns (genbank)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Lena A

« Svar #26 skrivet: 19 jul-08 kl 17:53 »
Jättefint Johanna! Grattis till vackert hönshus (och trivsamt skulle jag tro för de boende  :)) samt de jättefina hönsen!

Tack för att du berättat hur bygget har gått från början. Det har varit toppen att följa hur ni gjort.

Fler bilder, tack!  :)

Lusa

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 jul-08 kl 22:13 »
va fint det blev! och kul att få se bildserie av färdigställandet  :)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #28 skrivet: 31 jul-08 kl 23:18 »
Får jag lov att presentera - Den Svarte, Svart-Stina och hottentottarna!  ;D

De är verkligen fascinerande, nyfikna, alerta, pratiga och ja, helt underbara!
Kycklingarna bara växer, övar flygförmåga och börjar bli alltmer självständiga!

Svart-Stina har varit en duktig mor, passar de små, visar hur de ska sprätta och vad de kan äta. Och knorrar när vi kommer för nära!

Den Svarte har visat sig vara mycket mån om sin familj. Han vill inte sitta på pinnarna om natten, utan ligger på spånet utanför redet! Nu för nån dag sedan såg jag att Svart-Stina flyttat ut ur redet med de små, till ett hörn i hönshuset. Tuppen ligger om natten alldeles intill Svart-Stina och de små bökar sig in under och mellan dem! Vilka sötnosar!

Den Svarte

Svart-Stina

De små hottentottarna

Tack för alla uppmuntrande ord på vägen!

Mvh
Johanna

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #29 skrivet: 01 aug-08 kl 07:28 »
Vilka härliga bilder och vilka berättelser!! Härligt att läsa!
Vi håller som bäst på att avsluta vårt bygge och ikväll hämtar vi våra första hedemorahöns + tupp. De får tyvärr bo i stallet första natten eller så för vi hann inte riktigt klart... Hoppas de trivs ändå. Ska bli skoj att se vad barnen tycker, så spännande! Längtar  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 02 aug-08 kl 16:44 »
Kanonfint det blev till slut!

Bra skrivet och fina bilder, ett sant nöje att följa hela bygget.

taccotad

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 12 aug-08 kl 12:18 »
Helt otroligt fint! Jättefin liten familj du skaffat också. Vi har planer på att bygga om foderkammaren i stallet till hönshus och göra en rastgård utanför och jag kan säga att dina bilder inspirerar mig som bara den. Vill sätta igång IDAG! Men vi har hästarnas vindskydd att färdigställa, staket ska sättas upp runt gården mm. Så det får bli ett vinterprojekt antar jag!

Sothönan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 13 aug-08 kl 00:21 »
TUMMEN UPP !!  För dig Johanna. 
Håller med samtliga inlägg från andra här på trå'n.

Du har verkligen lyckats skapa något udda & trevlig hönsgård.

Och jag som skrev att Svart höns såg lömska ut..  fast med annat ord   ::)  Jag tar tebax mitt tidigare uttryck  :-X
Tuppen är ju bedårande !!  Hur grann som helst.

Roligt att följa bygget och dina bilder på hönsfamiljen.
Tack för roande läsning.

// Sothönan

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #33 skrivet: 13 aug-08 kl 12:04 »
Jättevackra höns!  :) (Jag som inte tyckt att svarthöns är fina!) 
Din tupps ben ser dock ut att vara grova och ojämna, kanske är de
drabbade av kvalster (s.k. kalkben).
Gotlandskaniner, genbank.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #34 skrivet: 14 aug-08 kl 11:43 »
Tack för alla fina ord. De värmer.
Tuppens ben ja. Jo jag misstänker det med, så jag övertalade den något tvekande och oförstående sambon att hålla tuppen, så jag har torrborstat, tvättat och smort in tuppabenen efter konstens alla regler. Jag t.o.m inbillar mig att tuppen tyckte det var skönt!

Vänliga hälsningar
Johanna

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #35 skrivet: 14 aug-08 kl 15:49 »
Vill instämma med övriga i församlingen, för den här tråden har jag alldeles missat, vilket  var synd eftersom vi ju har arbetat med vårt bygge parallellt. Du har verkligen fått till det bra. Eloge!
En liten undran jag har....Tog de sig upp till sittpinnarna? Vi hörde när vi var klara att våra lär ska flyga likt en gråsten ;-) Det stämde för vi har testat stege och fått bygga ner så nu kan de klättra från 30 cm. Det är lagom att gå under och sprätta.....Därför tror vi också att det ska fungera bra när de blir fjäderlösa. Sen "bron" märkte vi nu när den blev våt att halkrisk förekommer särskilt om den har för brant lutning. Hur har det gått? Klarar kycklingarna av den?

Jag gillar också din voljär som verkligen ser trevligare ut än de rektangulära. Är det fortfarande lika grönt där inne? Hur många m2? Kanske du redan har svarat på......

Hälsningar I-K

Ps. Ja nog tar det tid allt om det ska bli ordentligt! Ds

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #36 skrivet: 14 aug-08 kl 16:05 »
Hej

Eftersom hönan passar kycklingarna och sover med dem om nätterna så vill inte min tupp sitta på pinnarna själv...  ::) Så han ligger intill hönan och så har de kycklingarna intill/mellan sig.  Men han har iaf varit uppe och inspekterat pinnanra, så upp kommer iaf han. Har gjort en bräda med steg på, annars halkas det. Så jag får vänta in hönan min, när hon släpper kycklingarna om nån vecka, och se om hon börjar sitta på pinne nattetid!

Ja, tuppen tyckte nog behandlingen var skön, men jag tycker att det är ingen/liten skillnad mot innan, så jag ska upprepa behandligen.

Mitt hägn är nog ca 9 m gånger  6 meter, grovt räknat...
Ska bifoga en bild på nu grönläget är numera ;)

Johanna

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #37 skrivet: 15 aug-08 kl 13:24 »
Inga-Karin!
Här är en bild som visar grönläget idag! Visst har marken blivit kalare, och en del av den lägre vegetationen uppäten, men rönnspireorna, hallonbusken och fläderträdet är orört och gör att hägnet fortfarande är grönt och lummigt. Sen brukar jag lägga in lite nyklippt gräs från klipparen, eller ställa in skottkärran med jordkokor och ogräs! Det är grejer det!  ;D
Gräset blev snabbt avbetat, men här och var sticker nya grässtrån opp, för ett tag i alla fall  ::)

Vänliga hälsningar
Johanna - som blivit expert på att tvätta hönsben  ;)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #38 skrivet: 15 aug-08 kl 19:59 »
Åh, jag blir verkligen sotis å mina hönors vägnar. Lummigheten i voljären känns så himla lockande därinne. En Fläder har vi på G inne i hönsgården, men annars så får omgivningen stå för det gröna hos oss. Vi bjuder jord/gräs kocklor och gräsklipp, rafs från klöver och timotej och i dag har de kalasat på krassen som slogs sönder av hagelskuren vi hade i onsdags kring 20.00. Den var det värsta vi sett. Alla äpplen trillade ner eller fick skotthål, pelargoner, lisa och klotbasilika spretar betänkligt. Tur var att hönsen insåg vad som komma skulle för de gick in halvtimman före. Luckan stängdes 19.30. Haglen var som körsbär så altantak, bilrutor mm.mm slog sönder hos grannarna och havren ligger avskuren intill marken.....Här på Vallby 1:75 var det endast ett fåtal knäckepil kvistar och mängder av rönnbär som flyttades X antal meter.

Vår granne trodde att vi var borta, men kände sitt ansvar och tittade till  hönsen efteråt när vi redan gjort det. Taket i går´n var helt och som sagt var hönorna satt redan på sina pinnar  :-))) Gott med ansvarsfulla positiva grannar när man har höns i tätort :-))) och dessutom önskar sig fler.

Mna grannar känner redan en viss delaktighet i hönsen. Visst värmer det!? Trevlig helg på er!

Jag önskar dig/dem lycka till i allt det gröna Johanna, för det är.......VACKERT.......
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #39 skrivet: 23 okt-08 kl 16:47 »
är du klar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser