Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har bra idéer om rolig markträning?  (läst 2121 gånger)

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
Någon som har bra idéer om rolig markträning?
« skrivet: 15 apr-08 kl 08:31 »
Har en busa till Islänning som behöver nya utmaningar hela tiden. Hon är lättlärd och enormt nyfiken utav sig. Vi har tränat en hel del NH, lekt följa John, gått över och under konstiga saker, öppnat grindar, löstränat massor i corallen.
Nu börjar min egen fantasi att tryta och jag börjar nog bli lite hemmablind och behöver insperande tips om nyheter vi kan testa tillsammans.
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Norrsken

• -
SV: Någon som har bra idéer om rolig markträning?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 14:14 »
Spontant säger jag tömörning! Jag har jobbat mycket med tömkörning, framför allt då som samlande arbete. Men tömköra kan man ju göra på många olika sätt. Otroligt kul, nyttigt för hästen, och kräver inte speciellt mycket utrustning heller! En bra balanserad piska kan dock vara väl värd att investera i. Är hästen lugn och trygg och inte allt för gammal så varför inte prova så smått med lite släpor och sånt? Som början på inkörning menar jag!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Oskadis

« Svar #2 skrivet: 15 apr-08 kl 17:47 »
Cirkuskonster är i alla fall mycket uppskattat hos min islänning. Buga, Spansk skritt o om h*n blir riktigt duktig spansk trav  ;D Apportering är lättare än man tror att lära hästar. Ställa sig på pall ( är lättast att lära hästen om man är två), sitta ( glöm inte att göra knut på svansen, endel hästar har en tendens att ställa sig på den när de reser sig), det finns hur mycket som helst. Var bara nogrann med säkerheten, både för dig o hästen ;)
Hästen blir mjuk, lyssnar bättre och de flesta verkar uppskatta att "göra så lätta saker" och ändå få jättemycket beröm.
Kram J
Självförsörjarwannabe med katter, kaniner, hästar o litet "odlingslanne"

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 08:50 »
Inkörning ska det bli bara jag får tag på en beg sele som passar henne, det där med cirkuskonster lät ju som en kul grej. Skulle nog passa våran Wilma ypperligt det.  Hon är en dam som behöver använda huvudet minst lika mycket om inte mer än kroppen. Hon hittar på allt möjligt och är totalt orädd för allt. Till och med badar i badkaret som är avsett för deras dricksvatten  ;)
Vi fick henne förra året och hon hade påbörjats med inridning enligt förra ägarna. Hon var då fyra år och vi tyckte att hon borde grundtränas mer innan ridning. Har nu börjat skritta henne lite och det är absolut inga problem, står snällt när man sitter upp och av och är fin i skritten . Försökte i helgen att öka till trav men se det ville hon inte veta av med ryttare på ryggen.....  ::) sköt som en kanon, bockade som värsta rodeo hästen, så det får bli skritt ett tag till och massor med annan kul träning.
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser