Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inredning av manskapsvagn  (läst 5156 gånger)

aqila

inredning av manskapsvagn
« skrivet: 08 apr-08 kl 16:30 »
Hej! Har just köpt en manskapsvagn på 15 kvm. Den är helt tom invändigt. Är det nån som har några bra förslag hur man enkelt och billigt kan bygga en köksvrå? Förvaringsutrymmen? Och vad är det bästa sättet att skaffa och sätta in en braskamin el liknande på?
Är mycket intresserad av förslag eftersom jag ska fixa det mesta själv...
Aqila

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: inredning av manskapsvagn
« Svar #1 skrivet: 08 apr-08 kl 19:44 »
Jag antar att du redan har läst denna tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=1390.75

Sedan gäller det nog att skaffa prylarna först och bygga in dem sedan. Blir enklare så. Blocket är din vän. Jag kollade efter en diskbänk precis nu hemma i mina trakter:

http://www.blocket.se/vi/15733887.htm?ca=21_s.

Skall jag köpa den åt dig? Men du hittar säker fler närmare där du bor.

När det gäller att bygga så är ju det klassiska att göra en stomme av reglar och sedan klä det med någon form av board-material. Masonit? Plywood? Vattenfast formplywood? Olika material passar olika bra beroende på hur fuktigt det är eller hur mycket stryk det skall tåla.  Du kan bygga skåp, hyllor, bänkar och bäddsoffor med mera. Trevligare än plywood kan det ju vara med någon form av spåntad panel. Som du spikar på reglarna. Men det blir nog lite mera jobb. Sedan finns det ju skivor som används i båtinredningar och annat.

Kaminen är känslig eftersom den kan förorsaka brand. En liten kamin får man passa mycket för att hålla värmen. Det går väldigt fort att få upp värmen med en liten järnkamin. Men det blir kallt fort också när den slocknat. Ett knep kan vara att göra en liten tjock murad/putsad tegelvägg närmast kaminen, både på väggen och på golvet under kaminen, så att den dels skyddar brännbara ytor och dels magasinerar en del värme. Helst mitt i vagnen. Så tung som möjligt för att magasinera mycket värme. Gärna med en liten ventilerad spalt bakom och under. Allra bäst hade ju varit vattenburen värme med en ackumulator, men det är nog lite overkill i en vagn.

Här är några riktigt små och billiga kaminer: http://www.vedkaminer.nu. Här finns även information om "Brandskyddande beklädnad vid eldstäder".  Det gäller att ha mycket rör till dessa kaminer. Finns varmvattenberedare till dem också. Fungerar nog också lite som en liten värmeackumulator. Kan vara gott till att få dusch/tvätt vatten. Men kan ju frysa sönder om det är kallt och man inte är hemma...  Det finns säkert många andra bra kaminer på blocket.

Genomföringen genom taket löser du genom ett grövre rör, genom vilket skorstenen kommer upp. Och isolering emellan. Prata gärna med en plåtslagare om det. Kan vara lönt det för att slippa läckage eller brand i taket. Eller finns det färdiga genomföringar som man kan använda? Någon som vet?

A.
« Senast ändrad: 08 apr-08 kl 19:48 av (Anders) »

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 apr-08 kl 23:42 »
Genomföringen genom taket löser du genom ett grövre rör, genom vilket skorstenen kommer upp. Och isolering emellan.
Precis.
Men jag gjorde genomföringen genom väggen, faran för strul med regn blir så mindre.

Så här bodde jag för några år sen:

aqila

« Svar #3 skrivet: 19 apr-08 kl 07:42 »
Tack för alla intressanta svar!
 Ska få hjälp med skorstenen. resten klarar jag nog själv. Har hört att en vagn helst inte ska stå för länge på hjulen. Att man liksom ska baxa upp den på något, typ lekastenar ? Verkar lite bökigt. Är det verkligen nödvändigt? Och hur bromsar man vagnen så att den inte rullar iväg? Ska det vara nån sorts stopklossar? Vill gärna ha så mycket info och tips som möjligt ang. manskapsvagnen så att det blir rätt från början.. Tack på förhand!
Aqila

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-08 kl 09:42 »
Däcken blir förstörda om den står för länge stilla på dom, allt mera nedsjunken i marken. Dessutom kan vagnen bli vinglig om man inte pallar upp i hörnen.

aqila

« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 10:28 »
okey, men hur gör man rent konkret? Måste vagnen lyftas eller finns det nåt enklare sätt att palla upp den?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 20 apr-08 kl 12:32 »
Ett par grova plankbitar och en domkraft. Lyft lite i varje ände och palla under med ett par bockar eller, som du är inne på, ett par lecablock i hörnen. Finjustera höjden med några kilar och brädlappar.

eller

Beroende på hur hjulkonstruktionen ser ut, om vagnen bara har två hjul/boogie/fjädring/lågt lufttryck kan man eventuellt gunga vagnen genom att omväxlande trycka/lyfta i draget. Eller kanske med hjälp av någon/några som går fram/tillbaka inne i vagnen. Och för varje gung palla/kila under lite ganska nära framför/bakom tyngdpunkten. Sedan, när den kommit högt nog, pallar man under i hörnen, som ovan, så att vagnen blir stadig.

eller (för proffsen)

Gör stöd av 8" x 2" plank som du slår ihop till H-balkar med rundade hörn i ändarna. Luta H-balkarna mot fästpunkter under vagnen, och ställ dem på plankbitar på marken. Sedan kan du dra upp vagnen på stöden, som blir som bordsben. När du drar vagnen framåt så lyfter bjälkarna hela vagnen när de rätar på sig. Diagonalstaga så är det klart. Ta bort diagonalstagen så kan du enkelt putta ner vagnen. Olja ändträet på stödbenen!

Det kan även vara smart att skugga däcken så att de inte blir direkt solbelysta. Då åldras/spricker de inte så snabbt.

A.
« Senast ändrad: 20 apr-08 kl 12:37 av (Anders) »

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser