Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinter igen....  (läst 1454 gånger)

Marie i Tierp

vinter igen....
« skrivet: 23 mar-08 kl 10:58 »
oj vad snö vi har fått och många minusgrader. Nu känns det bra att veta att bina fick ordentligt med foder i höstas minst 20 kg socker+vatten. Men går dom i klot nu så vet man ju inte om dom sitter på fodret, hoppas dom gått uppåt mot överflödet av foder i den andra lådan! Inget kan man ju göra nu heller, bara att vänta och se......   Klarar alla sig, ja då har jag samhällen att sälja när våren äntligen kommer.

Marie i Tierp

SV: vinter igen....
« Svar #1 skrivet: 24 mar-08 kl 07:30 »
minus 18 grader här nu på morgonen...

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 24 mar-08 kl 10:02 »
Här har kylan lindrats, tackolov. Vi fick lite snö under natten och molnen ger mildare väder, bara 6-7 grader minus. Men oroligt är det med bina. Man får hoppas att drottningen inte lurades av govädret att börja "vårbruket" för tidigt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #3 skrivet: 24 mar-08 kl 17:01 »
Har bina bara tillräckligt med foder så gör det inget om yngelsättningen kommit igång. Det viktiga nu på våren är att bina har fått vara ute och tömt tarmen.
Gavs ordentligt med foder i höstas, samt att de hade kvar några kilo honung i yngelrummet och därtill pollen, ja då kan man sova lugnt.

Ägg som läggs idag ger ungbin den 14 april, som kommer att hjälpa till att föda upp ännu fler ungbin. Framåt slutet på april kommer det att dras rejält med såväl pollen som nektar för att bygga upp inför vårdragets början, det första draget ger dock ingen honung utan bara fler bin. Raps och maskrosor ger mycket honung, bra om det finns rejäl bistyrka då. Grunden läggs nu, så hoppas verkligen att drottningen redan startat!

Betänk också att de bin som nu arbetar har levt hela vintern, så biböckernas uppgift om livslängd får tas med en rejäl nypa salt. Tiotusentals bin blir uppåt 8-9 månader, imponerande.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 24 mar-08 kl 18:00 »
Mina bin har varit ute och tömt tarmen och de fick 25 kilo socker (torrvikt)/samhälle i höstas, så det borde finnas kvar att leva av. Dessotom såg jag att de samlade pollen till långt in på hösten, bl.a. från ett hav av krasseblommor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Marie i Tierp

« Svar #5 skrivet: 24 mar-08 kl 19:09 »
nog tror jag att drottningarna har startat äggläggningen nu, det är bara några få ägg som läggs i början.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser