Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilmotor som panna och generator.  (läst 54811 gånger)

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Bilmotor som panna och generator.
« Svar #20 skrivet: 12 jan-06 kl 21:18 »
Hej!

Jag tänder också på idén, men saknar tid, grejor o kunskap. Jag är iaf. väldigt sugen på att köpa en färdig gengasbil och på så sätt lära mej hur det funkar i praktiken.

Om jag minns rätt så finns det nån på www.gengas.nu som håller på att bygga just detta. Han skulle ta reda på värmen ur motorn genom att docka motorn till en gammal panna och låta avgaserna värma vatten genom rökgasvägen. Smart! Så vitt jag minns så hade han "bara" provkört aggregatet och inte Opelmotorn med generatorn.

Jag tror att det går att få ekonomi i det, bara man bygger själv, har en motor som är lätt (billig) att byta ut om den rasar och får tag på billigt bränsle oaktat sort.

Ha det gott.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

GengasWerner

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 mar-06 kl 15:28 »
Hejsan på er alla gengassugna!
Om ni undrar hur det fungerar med gengas, så kan jag säga att det kommer att funka aldeles ypperligt så som det diskuterats! Motorn tar kanske lite stryk.Men inte pga att den står still i vagga osv,utan att den antagligen redan är sliten när den plockas ur bilen!!! Se till att den är i ordnig och byt olja i jämna perioder! aggregatet som jag har på min cheva van har gått i ur och skur sedan 2-3 år nu Motorn jag har i -har jag aldrig kört på bensin!
Jag har laborerat med gengas i några år nu och jag har kört kontinuerligt sedan år 2000- Jag har alltså inte det bensinkonto andra har utan kör chevan uteslutande på VED! jag har också tänkt i banorna runt elproduktion med stationär motor! Och det är också så att jag liksom många andra redan har en gengas anläggning i pannrummet! Enda skilnaden är att sekundärluften Tillsätts dirrekt efter härden på pannan och på motor körd gengas tillsätts denna luft precis innan motorn! Gå in på www.gengas.se Det finns även en länk till www.gengas.se här på www.alternativ.nu Så om ni är nyfikna på gengas är ni välkommna in och rota runt! Det fanns en elgenerator med otto-gengasdrift under kriget: Citat ur boken Den praktiska gengasboken. Från1941:sid 197 :Gengasen användes inte endast som drivmedel i våra bilar och traktorer. våra fiskebåtar och mindre färjor gå mer och mer in för gengas. Stationära gengasmotorer ha visedan 10 år tillbaka. På holmöni Västra Kvarken driver en 3 liters gengasmotor elverkets generator,som förser öns 60 gårdar med kraft:slut citat

maila mig på werner@gengas.se och besök min sida (Ny gengassidassida) www.gengas.se
  tel:070-3374433
/ Werner

ollebolle

« Svar #22 skrivet: 22 mar-06 kl 23:17 »
Se där en som verkligen praktiserat!

Vi bara diskuterar vi och så kommer en frisk fläkt och bara drar in i forumet så vi bara gapar och glömmer att andas!

Nu ska jag inte bygga någon gengasdriven generator men vem vet vad som händer med energin i framtiden. Dyr blir den, smutsar ned gör den och slut tar den (oljan och gasen).

Bra att vara förberedd på att tanka ved.

Tack för att du hittade hit!

Dr Krall

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 apr-06 kl 13:44 »
Kolla dessa länkar så får du en hel del hjälp med att reda ut begrepp.
Det är knappast lönt att använda en otto-motor för uppvärmning. Om du tar tillvara på kylvärmen, avgasvärmen och den mekaniska energin så kan du som mest få ut ca 70% av energin i bränslet. Bensin=8,72kWh per liter 12:-/litern = dyrt. Det krävs ett bränsle med minst 10kWh/litern för en kostnad av 6:-/litern för att det skall vara lönsamt. Jämfört med el.

http://www.nenet.se/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/Termodynamik_B_7p/2005/lab/Energiformer%202001-12-20.pdf

Mvh
Dr Krall

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 29 apr-06 kl 14:31 »
Kolla dessa länkar så får du en hel del hjälp med att reda ut begrepp.
Det är knappast lönt att använda en otto-motor för uppvärmning. Om du tar tillvara på kylvärmen, avgasvärmen och den mekaniska energin så kan du som mest få ut ca 70% av energin i bränslet. Bensin=8,72kWh per liter 12:-/litern = dyrt. Det krävs ett bränsle med minst 10kWh/litern för en kostnad av 6:-/litern för att det skall vara lönsamt. Jämfört med el.

http://www.nenet.se/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml
http://www.tfe.umu.se/courses/energi/Termodynamik_B_7p/2005/lab/Energiformer%202001-12-20.pdf

Mvh
Dr Krall

Jamen grejen är ju att ottomotorn ska gå på gengas!   8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

Och driva en värmepump
« Svar #25 skrivet: 29 apr-06 kl 15:03 »
Det handlade först om att få ut mera värme ur dieselolja än genom att bränna den.

Filip Skräplund

Re:Och driva en värmepump
« Svar #26 skrivet: 29 apr-06 kl 15:19 »
Det handlade först om att få ut mera värme ur dieselolja än genom att bränna den.

Jaha, men inte i den här tråden?!

I så fall behöver man inte blanda in en förbränningsmotor överhuvudtaget.

Det gällde både el och värme.

Eller menar du att man ska driva värmepumpen med en dieselmotor?
« Senast ändrad: 29 apr-06 kl 17:46 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dr Krall

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 apr-06 kl 12:32 »
Jamen grejen är ju att ottomotorn ska gå på gengas!   8)

Tänkte bara stoppa in lite bränsle i debatten  ;)
Är det någon som vet energiinnehållet i gengas ???

Dr Krall

Bo

Bränslevärdet
« Svar #28 skrivet: 30 apr-06 kl 15:10 »
i dieselolja eller ved är ju vad man får ut om man eldar med det, minus den värme som går ut genom skorstenen.

Bränner man det i en bilmotor och förbränningen inte är ofullständig, kan man få hela bränslevärdet som värme och dessutom först få ut en god andel som arbete som driver ens generator (eller ens värmepump).

Energin måste bli av någonstans. Är motorn tyst, vibrationsfri och effektiv, blir det värme och arbete av all den kemiska energin.

ollebolle

« Svar #29 skrivet: 30 apr-06 kl 21:32 »
Men du Bo - man får väl inte hela bränslevärdet som värme och dessutom mekanisk energi som grädde på moset?

Nån måtta är det väl - speciellt inom energiprinciperna.

Inget mer ut än man stoppar in. Men att få ut så mycket nära 100% som det är möjligt - det kan va möjligt. Eller om man så vill - använd en värmepumo så får man ett konstlat sätt att få ut mer än 100%.

Men det får man ju även om man använder Vattenfalls kraft. Fast där är ju verkningsgraden (den ekonomiska) inte mer än c:a 20-25 % då det går en massa deg till skatt och vinster så det bara dräller om det. Nu är man uppe i 11 miljarder per kvartal. Det blitr värre medan man skriver. Alltså - på dryga året som jag  kollat in alternativ.nu så har vinsten stigit från 15 miljarder per år till 44 miljarder. Det är en ökningstakt som saknar motstycke i ekonomisk historia. Nu ska det dessutom bli ännu värre då man tänker ta bort alla små konkurrentutsatta eldistributörer från banan.

Man köper in sig på marknaden och dödar alla konkurrenter och jackar sedan upp priset.

Ärligt nog så säger man också att så är fallet.

"Det kommer att kosta i början men det kommer att löna sig i längden".

Löna sig ännu mer än 44 miljarder per år!!!

Men ta igen er nu Vattenfall.

44 miljarder är utslaget per svensk 5000 kronor per år. I vinst!!

Gissa om det bli snygga bonusar när vi betalar så vansinnigt mycket övervinster.

Bo

Allt blir värme
« Svar #30 skrivet: 30 apr-06 kl 22:35 »
till slut. Även det man först använder i sina glödlampor eller el-apparater.

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 30 apr-06 kl 23:21 »
En elmotor är en mycket effektiv motor avseende förluster.
En förbränningsmotor är betydligt sämre.
Vad vinner man egentligen på att börja driva en värmepump med dieselolja istället för med el?
Eldriven värmepump är beprövat, rent, tyst.
Elmotordriven värmepump ger ca 3 enheter ut för 1 enhet in.
Dieseldriven värmepump ger ca 2,3 enheter ut för 1 enhet in.
Förutsatt man tar tillvara värmen i kylvatten och avgaser.
Det är också en fråga om underhållskostnader, och även där är elmotorn en solklar vinnare.
Buller - samma sak.

Bo

Bilmotorn
« Svar #32 skrivet: 01 maj-06 kl 06:58 »
skulle ju lösa ens energiproblem, både el och värme.

Att först göra el för att sedan via en elmotor driva en värmepump, måste ge mera förluster än att driva pumpen med bilmotorn. Men det lönar sig kanske ändå eftersom placeringen blir friare.

Piratman

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 okt-06 kl 06:02 »
Jag håller på att byta värmesystem i huset och kommer att övergå till fliseldning.
Flisen kommer att kunna leveras med lastbil och tömmas direkt ner i flisbehållaren som är en 20 fots container, under markytan.

Därifrån kommer flisen att transportera via en matarskruv in i en förugn som är i källaren på huset.
Från förugnen kommer gengas som man kan förbränna i en bännare i pannan, men jag vill producera el också, därför ska jag leta fram en lämplig bensinmotor och generator.

Men jag behöver lite hjälp med tankegångar för att få systemet så underhållsfritt som möjligt.

Efter utvärdering så ska jag se om det går att göra sig oberoende av en el-leveranatör, systemet ska kompletteras med ett diseldrivet elaggregat som reservkraft.

En intressant länk:
http://medlem.spray.se/gengas/Gengas/gengaskraft.htm

Fast jag vill ta vara på ännu mer av energiförlusterna till uppvärmning.

Flis finns för ca 200 kr MWh.

Mitt hus vill ha ca 70 MW, i uppvärmning, så det finns en del att göra el av.

Hayek

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 okt-06 kl 11:00 »
Om vi bortser från att man skall kunna bygga systemet själv och till låg kostnad, hur skulle då ett optimalt system se ut? Ett system som ger både el och värme.

Problemet med en diesel- eller ottomotor är att all energi måste komma från motorbränslet. Kör man med bensin, diesel eller rapsolja så är det dessutom beskattat. Svårt att få någon ekonomi i det.

Vad sägs om att istället ha en ångmotor eller stirlingmotor? Man skulle då kunna kombinera denna med solpaneler och acctankar. En stor del av energin skulle då kunna komma från solen. Sedan kan man ta resten från ved eller flis (gärna oskattad från egen skog  ;D) Om man sedan får sälja överskottet till nätet så borde det kunna bli en lysande affär (?). stötestenen är förstås priset för motorn.

ollebolle

« Svar #35 skrivet: 20 okt-06 kl 14:43 »
Han tänker inte köpa något flytande bränsle. Han ska använda den gengas som kommer ur pannan! Så då han vill ha el så låter han en del av gengasen gå till motorn med tillkopplad generator och får både el och värme från avgaserna och motorns kylvatten.

rogerhq

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 28 nov-06 kl 16:28 »

Ovanstående är en usel ide!

Vem skulle vilja bo i ett hus med en bilmotor som brummar dagarna i ända??
Vad är detta förresten för alternativ när välden går under i ett bensin/diedelgenererat CO2-moln??

Gengas är heller ingen sund lösning.

Den sunda lösningen stavas konventionell panna med integrerad STERLINGmotordriven generator!
Det påstås att det går  att köpa i Tyskland.
Vill du göra en egen kan du räkna på en föenklad modell på:

http://mac6.ma.psu.edu/stirling/simulations/DHT/DHT_GapHt.1.0.html
(Kräver lite teknikkunnande men är ändå väldigt konkret!)

/ Roger

ollebolle

« Svar #37 skrivet: 28 nov-06 kl 18:13 »
Gengasgeneratorn är en panna med strypt spjäll. Stirlingen är lite dyr men en ganska trevlig som idé.

I praktiken dåligt med elenergi i förhållande till all värme. Man får svårt att få nytta av all värmen.

På liknande sätt ger även gengasvarntiaen en massa värme men troligen bättre förhållande än Stirlingen.

Samma gäller även i elproduktion i kärnkraft eller oljekraftverk. Massor med spillvärme. Helt underbart då att kunna få ut spillvärmen till husuppvärmning. Spillvärmen säljer man nästan lika dyrt som elenergin. Bra affär.

martijn

« Svar #38 skrivet: 14 dec-06 kl 20:56 »
är det någon som har tänkt att driva en lite större generator med motorn och sen bara rakt in med strömmen i värmestavar i din acku tank? löser ju också detta med "bromsning" för att få effekt ( så att det blilr varmt ) för övrigt tycker jag att ett gengas elverk är väldigt bra ur miljösynpunkt, det är förnyelsebart bränsle co2 neutral och lokalt tillverkat! ska det bli mycket bättre är det inte längre särskild realistiskt för en vanlig människa sterling är ju kanon men fortfarande väldigt dyrt , och lämpar sig knappast för hemmabyggen. sen tycker jag att vi nog i första hand ska använda allt skrot som vi redan har åstadkommit, så en gammal b20-21 a blir perfekt det tar säkert 100 år innan vi har gjort slut på alla dom som ligger och skräpar!! ;) lycka till med projektet, hoppas du håller upp ångan för såna grejer brukar dra ut på tiden... ( ljudisolera som fan, annars får du en olidlig huvudvärk och inte bara från gengasen...)

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 dec-06 kl 23:38 »
 Hej! Vill minnas att "Gröfre Slissing" för länge sedan nämnde titeln på en bok:  Staffan Anderssons  :"Med egen kraft : en handbok om elva alternativa energianläggningar ."  En av anläggningarna var en  i ett garage placerad dieselmotor, som dels drog en generator, dels levererade värme från avgassystemet , som försetts med vattenmantel.  På detta vis reducerade mannen som byggt denna anläggning sin oljeförbrukning med två tredjedelar!  Hälsningar!  S.G

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser