Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flask-killing  (läst 1788 gånger)

Lillsan

flask-killing
« skrivet: 16 apr-08 kl 21:25 »
Hej!
vi har en flask-killing och det vi udrar är när kan vi sluta att mata killingen med nappflaska?
Tack på förhand

Anna-Pia

SV: flask-killing
« Svar #1 skrivet: 18 apr-08 kl 13:40 »
menar du när det inte behöver mjölk längre (vet jag ej så riktig, man brukar ju ha dom hos sina mammor 6-8 veckor ), eller när du kan träna den att dricka ur en hink/skal/balja ? DET kan du börjar träna direkt. dom titta ju ochså på sina mammor hur dom dricker vatten, så det lär dom sig snabbt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 18 apr-08 kl 20:08 »
Det heter inte flasklamm för ros skull.  Killingar däremot är mera mentalt rörliga.  De lär sig i regel att dricka ur skål efter någon vecka.  Ibland kan man få hjälpa dem lite, att söka neråt i stället för uppåt.  Men det är värt det jobbet, för det är ju MYCKET lättare att diska en skål än en flaska med napp och det hela.

Killingar rekommenderas ett minimum av 3x3x3, dvs 3 dl 3 gånger per dag i 3 månader.  Själv brukade jag försöka trycka i mina lantraskillingar en liter per dag i mellan tre och fyra månader.  Ju äldre de blir desto större del av dagsransonen får rum i löpmagen.

Varning för att ge stora mängder mjölk på en gång till en späd killing, särskilt om mjölken dessutom är kall.  Om någon droppe skulle skvimpa över till våmmen innan denna kommit igång ordentligt (killingen börjat idissla) så lär den ruttna där och orsaka livshotande diarré.  När våmmen är i funktion gör det ingenting.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-08 kl 22:35 »
NÄR  börjar våmmen att komma i gång ordentlig ? efter 1 vecka, 2 veckor ?

BEHÖVER  dom verkligen fortfarande mjölk med 3 månader ? dom börjar ju äta hö då.

Jag avvänjer mina bockkillingar med ca. 2 månader, för att dom ska ju inte sparas och blir inte riktig feta ändå... Och dom överlever det (tills slakten) -eller är det orätt mot dom, att avvänja dom så tidigt ?

Lillsan

« Svar #4 skrivet: 19 apr-08 kl 20:50 »
Jag undrar hur många veckor den behöver flask matas.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 19 apr-08 kl 22:48 »
Du märker att våmmen arbetar när Du ser att killingen idisslar ordentligt.  Avvänjning vid 2 månader tycker jag verkar lite tufft, men visst borde de kunna överleva.

Flaskmata tills Du ledsnar på att diska flaskan!  En frisk killing brukar kunna lära sig det där med skål efter en eller två dagar.

Hö och mjölk parallellt!  Mina vande av sig själva lite pö om pö mellan 3 och 4 månader.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser